نظارت مردمی در بانک ملی ایران نهادینه می شود (1)

باما: رییس اداره بازرسی بانک ملی ایران گفت: مشارکت مردم در فرآیند نظارت و کنترل عملیات بانکی مهمترین نقش را در تضمین سلامت بانک دارد.

  • ۱۳۸۳/۰۵/۲۶ ۰۰:۰۰:۰۰
  • 3058
ذکریا متحمل بر استقرار زبان و منطق مشترک میان بانکها و عوامل نظارتی تاکید کرد و افزود: چنانچه این تعامل برقرار نشود برآیند نیروها توان لازم برای اصلاح را نخواهند داشت و به طور حتم بیماری ”مچ گیری “ اپیدمی می شود. وی روحیه غالب در بازرسی بانک ملی را مدیون بودن به مردم عنوان کرد و افزود: رسانه ها و مطبوعات، شکایات مردم در روزنامه ها و مشتریان ناراضی بهترین منابع برای هدایت و راهنمایی اداره بازرسی هستند و در موارد اختلاس کشف شده، شعب، مشتریان و عوامل نظارتی خارج از بانک مانند بازرسی کل کشور و وزارت اطلاعات مشوق خوبی برای بانک بودند. متحمل با تاکید بر اهمیت مشارکت مردمی در کشف تخلفات پولی و مالی گفت: این مشارکت تا جایی است که حتی یکی از موارد اختلاس که رقم بالایی نیز بود به کمک یک راننده تاکسی کشف شد. وی افزود: برای نهادینه شدن این نظارت و کنترل در بانک ملی ایران علاوه بردریافت شکایات و اطلاعات مردمی از طریق شماره تلفن های 52تا8009450 و 8021506، اداره بازرسی کل از طریق پست الکترونیکی به آدرس jen_insp@bankmelli-iran.com نیز شکایات و اطلاعات مردمی را می پذیرد وبلافاصله بازرس برای رسیدگی اعزام می شود که ممکن است علنی، محرمانه یا غیر محسوس باشد که در تمامی موارد پاسخ لازم به شاکی داده می شود. وی همکاری تنگاتنگ اداره بازرسی کل با ادارات حراست و گزینش در کنار دقت و تشویق مدیریت عامل بانک را از عوامل موثر در موفقیت این اداره عنوان کرد و افزود: اداره بازرسی کل با الهام از فرمایشات رهبری معظم انقلاب، پیشگیری و حفظ حرمت و کرامت کارکنان را اساس قرار داده است. متحمل گفت: با توجه به تحول فناوری و حرکت صنعت بانکداری جهان به سمت بهره گیری از فناوری نوین ، بی تردید روشهای نظارتی و بازرسی گذشته کارایی لازم را نداشته و برخورد قانونی و نظارتی با متخلف و سوء استفاده کننده ضروری است. متحمل بر اتلاف امکانات مالی، انسانی و توانایی های بلقوه با گسترش بیماری مچ گیری تاکید کرد و گفت: در چنین سیستمی نه تنها نظارت نقشی در بهبود عملکرد نخواهد داشت بلکه به کاهش قدرت خطر پذیری عوامل اجرایی منجر شده و حتی انجام وظایف محوله نیز غیر ممکن و عافیت طلبی و استراحت جایگزین تلاش و کار خواهد شد. وی با انتقاد از تعدد دستورالعملها گفت: بازرسی باید ابزارهای کنترل را بررسی کرده و مورد سنجش قرار دهد و اجرای کاآمد و موثر دستورالعملهای موجود کنترل داخلی را ارزیابی کند، نقاط ضعف و شکافهای موجود را مشخص نموده و در جهت مرتفع کردن نارواییها و ارایه پیشنهاد برای انسداد راههای نفوذ بیاندیشد. وی افزود: در این راستا روزآمد شدن دستورالعملها و بخشنامه ها و مقررات زدایی منطقی در شبکه بانکی کشور در کنار تقویت دستگاه های نظارتی و بازرسی به صورت محتوایی و کاستن از تعدد آنها ضروری است. وی نهادهای ناظر بر عملکرد بانکها را نهاد رهبری، قوه قضاییه، قوه مقننه، شورای نگهبان، سازمان مدیریت و برنامه ریزی ذکر کرد و گفت: علاوه بر این نهادهای نظارتی بانک ها از نظارت مردم، مطبوعات و رسانه ها و حتی نظارت استصوابی مجلس خبرگان در رابطه با رهبری بهره می برد. متحمل با اشاره به سیستم نظارت داخلی بانکها گفت: نهادهای نظارتی باید از طریق این سیستم به امور واحدها و عملیات بانکها نظارت کنند در غیر اینصورت با افزایش تعداد ناظران، افزایش حدود اختیارات و دامنه نظارت آنها اجتناب ناپذیر خواهد شد و به لحاظ تخصصی بودن عملیات به ناچار باید برای هر فرد یک ناظر در نظر گرفت.
دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیک:
دیدگاه: