رشد بیش از دو برابری حجم تجارت ایران و آذربایجان در شش ماه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی

در دیدار وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان و وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان، طرفین با اعلام رشد 2.2 برابری حجم گردش تجاری طرفین در شش ماهه نخست سال 2019 میلادی نسبت به مدت مشابه سال قبل، بر عزم جدی خود برای توسعه هر چه بیشتر همکاری ها تاکید کردند.

  • ۱۳۹۸/۰۵/۱۳ ۰۷:۴۷:۰۰
  • 2615

به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا)، در این دیدار همچنین، با اشاره به افزایش 34 درصدی تعداد و حجم فعالیت شرکت های ایرانی در آذربایجان، تعداد آنها در حال حاضر 1371 شرکت اعلام شد. 

این گزارش حاکی است، وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان طی سخنانی در جمع خبرنگاران در پایان نشست با همتای آذربایجانی خود، یکی از اهداف این دیدار را پیگیری تفاهمات مربوط به کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور  در باکو اعلام کرد و گفت: طی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان، دو کشور در موارد زیادی به تفاهم رسیدند که بخش قابل توجهی از آنها با سرعت خوبی اجرایی شده و در حال پیگیری است و برخی موارد نیز نیازمند پاره ای تفاهمات و همچنین اعمال مدیریت بیشتر بود که در جلسه امروز در خصوص آنها توافق لازم بعمل آمد.

 دکتر فرهاد دژپسند، تمهید مقدمات و تشریک مساعی برای موضوعات قابل طرح و رسیدگی در اجلاس سه جانبه ایران، آذربایجان و روسیه در شهر سوچی را هدف بعدی این دیدار خواند و گفت: خوشبختانه در این زمینه نیز با طرف آذربایجانی، تفاهم و نقطه نظرات بسیار نزدیکی داشتیم.

 وزیر اقتصاد با بیان اینکه نظر رییس جمهور ایران نسبت به توسعه روابط با جمهوری آذربایجان بسیار مثبت است، اظهار داشت: دکتر روحانی حتی در مورادی اختیار تام به وزرا جهت توسعه همکاری ها به منظور تقویت پیوند میان دو کشور، تفویض کرده است. 

 دژپسند با اشاره به اینکه پروژه های سرمایه گذاری خوب و زیر ساختی از سوی دو کشور در حال اجرا است، اجرای پروژه ریلی از سوی آذربایجان در ایران را به عنوان یکی از پروژه های موفق، مورد اشاره قرار داد که پیشرفت های قابل ملاحظه ای داشته است.

 وی با بیان اینکه به رغم همه محدودیت ها، روند فعالیت های اقتصادی دو کشور به خوبی در حال توسعه است، برخی از این فعالیت ها را شامل احداث کارخانه مشترک خودروسازی و دارو سازی، همکاری در صنایع کشاورزی، انتقال دانش و تجارب فنی، انرژی و انتقال برق، ترانزیت کالا و ... اعلام کرد.

 این گزارش حاکی است، شاهین مصطفی اف وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان نیز طی سخنانی، با بیان اینکه روابط دو کشور، مبتنی بر احترام و منافع ملی طرفین، طی سالهای اخیر، از توسعه چشمگیری برخوردار بوده است، ایران را یکی از کشورهای مهم منطقه خواند و تاکید کرد: توسعه و تحکیم روابط تهران و باکو به ثبات منطقه کمک می کند.

 وی با اشاره به تاکید ویژه رییس جمهور آذربایجان برای توسعه همکاری ها با جمهوری اسلامی ایران، گفت: من از طرف رییس جمهور کشورم، اختیار ویژه برای انجام تفاهمات لازم و حل مشکلات احتمالی در راستای توسعه روابط دو طرف را دارم.

 وی یکی از زمینه های همکاری دو کشور را تسهیل در حمل و نقل و ترانزیت کالا و دام، به ویژه پیگیری طرح توسعه کریدور شمال - جنوب عنوان کرد و گفت: میزان و حجم حمل و نقل کالا در این کریدور در سال 2018 نسبت به سال ما قبل آن، هشت برابر و در شش ماه نخست سال 2019 نیز با 63 درصد افزایش روبرو بوده است.

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیک:
دیدگاه: