91 سال پیش در چنین روزهایی ...

بانک ها اهمیت ویژه ای در اقتصاد کشورها داشته و دارند. در روزگاری که بانک های خارجی پول کشور ایران را مدیریت می کردند، فکر ایجاد یک بانک ایرانی با مدیریت داخلی تحول بزرگی محسوب می شد.

  • ۱۳۹۷/۰۲/۱۶ ۰۰:۰۰:۰۰
  • 7516

به گزارش روابط عمومی بانک ملی ایران، هر چه کشور به پایان قرن دوازدهم هجری شمسی نزدیک می شد، اوضاع اقتصادی نابسامان تر می شد، طوری که میرزا ابوالقاسم ناصرالملک وزیر مالیه وقت مظفرالدین شاه در مجلس شورای ملی حاضر شد و برای حل مشکلات پیشنهاد داد دولت مبلغی از کشورهای اروپایی وام دریافت کند.

این پیشنهاد با مخالفت شدید نمایندگان مواجه شد و به جای آن با پیشنهاد تأسیس بانکی که بتواند برای کشور سود داشته و با سپرده های مردم به نفع کشور و مردم کارکند، موافقت شد.

خبر تشکیل بانک ملی ایران با سرمایه 15 میلیون تومان، آن هم با تصویب قانونی در مجلس شورای ملی، همه مردم ایران را شگفت زده و خوشحال کرد. 91 سال پیش در چنین روزهایی، ‌قانون اجازه تأسیس بانک ملی ایران به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

این قانون که مشتمل بر 15 ماده بود، دولت را مکلف می کرد «برای پیشرفت امر تجارت و فلاحت و زراعت و صناعت، بانکی موسوم به بانک ملی ایران تأسیس کند که مرکزش ‌در تهران و شعب آن متدرجاً در ایالات و ولایات و ممالک خارجه دائر شود.»

گذشت زمان نشان می دهد که این ایده تا چه اندازه درست و دقیق بوده و چه تاثیری در اداره کشور داشت. سرعت پیشرفت این بانک در کل کشور بسیار زیاد بود و حتی نخستین نمایندگی بانک در خارج از کشور در سال 1327 در هامبورگ تاسیس شد.

به سرعت کارکردهای تازه ای برای بانک ملی ایران تعریف شد، به طوری که پرداخت تسهیلات در قالب بانک کارگشایی و نیز چاپ اسکناس ملی به این بانک واگذار شد. نخستین مجله اقتصادی کشور را بانک ملی ایران منتشر کرد و بعدها نهادها و بانک های متعددی از جمله بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و ... از درون بانک ملی ایران تاسیس شدند.

امروز شرایط بانک ملی ایران با 91 سال پیش هرگز قابل مقایسه نیست. حجم عملیات این بانک در داخل و خارج کشور، نوع خدمات آن به مشتریان و میزان اعتبار آن در جهان پیوسته در حال افزایش است.

تنها مشخصه بانک ملی ایران که تمام این سال ها ثابت مانده، اعتماد مردم به آن است. این بانک از ابتدا بر پایه اعتماد مردم بنا گذاشته شده و اکنون نیز بیش از همیشه مورد اطمینان آنهاست. اعتماد مردم، سرمایه اصلی، همیشگی و ماندگار بانک ملی ایران است.


دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیک:
دیدگاه: