در قاب بهار /11/ نمایش بزرگترین و کوچکترین قرآن کنده‌کاری شده روی فلز دنیا در موزه بانک ملی ایران

بزرگترین و کوچکترین قرآن کنده کاری شده روی فلز در دنیا و همچنین 50 تصویر از قرآن های لاکی موجود در کتابخانه و موزه ملی ملک در نمایشگاه آثار قرآنی موزه بانک ملی ایران به نمایش گذاشته شده اند.

  • ۱۳۹۷/۰۱/۱۰ ۰۰:۰۰:۰۰
  • 4774

به گزارش روابط عمومی بانک ملی ایران، این نمایشگاه تا 29 فروردین سال جاری میزبان علاقه مندان خود خواهد بود و علاوه بر دو قرآن فلزی اشاره شده، مجموعه‌ای منتخب از تابلوهای نمایشگاه‌های سیار گلشن، هنر اسلامی، گنج ملک و تک اثر «قرآن علاء» که توسط کارشناسان مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک تهیه شده، به نمایش درآمده است.

بزرگترین و کوچکترین قرآن کنده کاری شده روی فلز در دنیا در اصفهان و توسط استاد مهدی عسکری قلم زنی شده و حکاکی آن ها توسط استاد رایین اکبرخان زاده طی 11 ماه با همراهی یک تیم 12 نفره انجام شده است.

لازم به ذکر است، نمایشگاه آثار قرآنی موزه بانک ملی ایران به مناسبت فرا رسیدن عید نوروز و آغاز سال جدید و همچنین رونمایی از بزرگترین و کوچکترین قرآن کنده‌کاری شده روی فلز دنیا در این موزه برپا شده است.

کتابخانه و موزه ملی ملک؛ بزرگترین موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی در پایتخت به منظور اشاعه فرهنگ قرآنی در کشور، معرفی نفایس این موقوفه، ترویج فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی و آشنایی بیشتر مردم با خدمات فرهنگی حاج حسین آقا ملک؛ واقف و بنیانگذار این گنجینه سه هزار ساله، اقدام به ارسال این آثار در قالب چنین بسته نمایشگاهی به موزه بانک ملی ایران کرده است.

نمایشگاه حاضر شامل تصویرهایی از نسخه‌های برگزیده قرآنی کتابخانه و موزه ملی ملک مانند مصحف شریف علاء و جلدهای لاکی این آثار می‌شود که نشان‌دهنده هنرهای خوشنویسی، جلدسازی، لاکی، تذهیب و گل و مرغ است.

مصحف قرآنی علاء به خط محقق و نسخ توسط علاءالدین تبریزی در 622 صفحه در قرن دهم هجری قمری نوشته شده است.

ابتدای این نسخه قرآنی خطی مزین به دو صفحه مذهب مرصع مفصل است و سوره فاتحه و ابتدای سوره بقره در آن به خط محقق طلایی با تحریر مشکی کتابت شده است. همچنین جلد مصحف شریف علاء، یکی از نمونه‌های بی‌بدیل هنر جلدسازی ایرانی- اسلامی است که مجموعه‌ای از تکنیک‌های جلدسازی دوره‌های تیموری و صفوی در آن به کار رفته است.

موزه بانک ملی ایران واقع در تهران، میدان امام خمینی، خیابان فردوسی در ایام نوروز 97، همه روزه جز روزهای تعطیل رسمی، از ساعت 7 تا 17 آماده میزبانی از بازدیدکنندگان است و پس از این ایام، از ساعت 7 تا 13، پذیرای گروه‌های دانش‌آموزی و از ساعت 13 تا 17، به عموم مردم خدمات‌رسانی می‌کند.


دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیک:
دیدگاه: