سنگینی وزن «ارز» در اخبار هفته گذشته بانک ملی ایران

هفته ای که گذشت، وزن «ارز» در اخبار بانک ملی ایران زیاد بود، اما احداث یک مدرسه در بیرجند نیز با حمایت بانک آغاز شد.

  • ۱۳۹۶/۰۵/۱۹ ۰۰:۰۰:۰۰
  • 5915


بانک ملی ایران قصد دارد در سامانه بانکداری الکترونیکی خود موسوم به «بام»، خدمات ارزی هم ارائه کند.
غلامرضا پناهی عضو هیات مدیره بانک ملی ایران با اعلام این خبر گفت: سامانه «بام» یکی از خدمات پیشرفته بانک است که اکنون فقط خدمات ریالی در آن ارائه می شود.
وی افزود: بانک ملی ایران به منظور ارائه خدمات مطلوب تر به مشتریان، قصد دارد خدمات ارزی مشخصی را در این سامانه تعریف و عملیاتی کند.
معاون امور ارزی و بین الملل بانک ملی ایران اظهار کرد: در خدمات جدید بام، امکانی فراهم شده که مشتری از این طریق به حساب بانکی ارزی خود همانند حساب ریالی دسترسی داشته باشد، ارز خود را به نرخ روز به بانک بفروشد و آن را به ریال تبدیل کند و یا از همان طریق ارز خریداری کند.



بانک ملی ایران در سه ماه نخست امسال 329 میلیون دلار از منابع تخصیصی صندوق توسعه ملی را جذب کرد.
از ابتدای امسال طی دستورالعملی به همه واحدهای بانک اعلام شد که طرح های با قابلیت صادرات برای جذب منابع ارزی صندوق توسعه ملی معرفی شوند.
در همین راستا تاکنون حدود 800 میلیون دلار طرح در اولویت بررسی کارشناسی قرار گرفته و بخشی از آن مصوب شده است.
بانک ملی ایران در حوزه ریالی نیز 1500 میلیارد ریال قرارداد با صندوق توسعه ملی در بخش های غیربرخوردار تهیه کرده و قرار است این رقم در حوزه صنعت جذب و مصرف شود.
در سال جاری یک میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی به بانک ملی ایران اختصاص یافته است.



شاخص های عملیات بین المللی بانک ملی ایران در پسابرجام با نرخ قابل توجهی در حال رشد است.
در دوره تحریم، فعالیت های ارزی بین المللی بانک ملی ایران با محدودیت های زیادی رو به رو بود، اما شرایط امروز کاملا متفاوت است.
در حال حاضر بانک ملی ایران با 32 کارگزار خارجی رابطه مستقیم و با 150 کارگزار خارجی رابطه غیرمستقیم دارد؛ ضمن این که مذاکره و تبادل اسناد با 180 کارگزار خارجی نیز در حال انجام است.
به طور کلی می توان گفت در مجموعه شبکه بانک ملی ایران و در پسابرجام، بیش از 145 هزار پیام سوییفتی مبادله شده و حجم گردش مالی بانک در این دوره بیش از 20 میلیارد یورو بوده است.
بانک ملی ایران در قدم بعدی، به دنبال مذاکراتی برای انعقاد قراردادهای تامین مالی (فاینانس) پروژه هایی است که قرار است در کشورمان عملیاتی شود.



آیین کلنگ زنی احداث مدرسه شش کلاسه در مهرشهر بیرجند با حضور مسئولان بانک ملی استان خراسان جنوبی، جمعی از مدیران استانی و محلی و جمعی از مردم منطقه به زمین زده شد.
ساخت و احداث این پروژه با مشارکت و به همت بانک ملی ایران با تامین هزینه دو میلیارد و 500  میلیون ریال آغاز شد.
 در این مراسم حمید دهباشی رئیس اداره امور شعب استان خراسان جنوبی بانک ملی ایران اظهارداشت: بانک ملی ایران در راستای مسئولیت اجتماعی خود و ترویج و اشاعه فرهنگ قرض الحسنه در کشور با افتتاح انواع حساب قرض الحسنه در شعب استان خراسان جنوبی فرصت مناسبی را در اختیار مشتریان و افراد نیکوکار قرار داده است تا با تودیع سپرده های خود در این بخش نیت خیرخواهانه خود را در جهت مشارکت در امور فرهنگی و اجتماعی، طرح های عام المنفعه، رفع حوائج ضروری و نیازهای فوری نیازمندان تحقق بخشند.
وی صاحبان حساب های قرض الحسنه شعب بانک ملی ایران در استان خراسان جنوبی را شرکای اصلی در امور خیرخواهانه و عام المنفعه دانست و افزود: صاحبان حساب های قرض الحسنه پس انداز به قصد مشارکت در امورعام المنفعه و برخورداری از اجر معنوی در این راه قدم می گذارند و جوایز بانک به آنها به قصد تجلیل و تقدیراز حسن نظرشان اهدا می شود.
گفتنی است طی سال های گذشته بانک ملی ایران بیش از چهار میلیارد ریال اعتبار برای ارائه خدمات عام المنفعه در خراسان جنوبی تخصیص داده است و بنا دارد تا پایان امسال 8 میلیارد ریال اعتبار دیگر در راستای اجرای مسئولیت های اجتماعی در این استان هزینه کند.
بانک ملی ایران در راستای اجرای مسئولیت اجتماعی خود طی چهار سال فعالیت دولت تدبیر و امید در 80 طرح عام المنفعه و خیر خواهانه نظیر آزاد سازی زندانیان نیازمند جرایم غیر عمد معرفی شده توسط ستاد دیه کشور، احداث مراکز نگهداری ایتام و کودکان بی سرپرست و معلولان ذهنی، بازسازی شیرخوارگاه، احداث مدرسه، بیمارستان، درمانگاه، مسجد و حوزه علمیه، مصلی، نمازخانه، بقاع متبرکه، حمایت مالی از دانش‌آموزان نخبه یتیم، تجهیز کتابخانه، خریداری و اهدای چند دستگاه آمبولانس در مناطق محروم) با صرف 192میلیارد مشارکت کرده است.



بانک ملی ایران همسو با تاکیدات دولت محترم برای حمایت از بخش تولید تلاش کرده است تا بستر مساعدتری را برای وصول مطالبات معوق این بخش به وجود آورد.
بانک ملی ایران از سال 1390 تاکنون با برنامه ریزی های گسترده ای تلاش کرده است تا نسبت به کاهش میزان معوقات بانکی تلاش کند. در این راستا برنامه های مختلفی به اجرا گذاشته شد و در نتیجه بانک ملی ایران موفق شد تا میزان مطالبات خود را با یک شیب نزولی مطلوب کاهش دهد، اما نکته مهم این است که این موفقیت بدون اعمال فشار به بخش تولید به دست آمده است.
از ابتدای اجرای برنامه کاهش مطالبات معوقات در بانک ملی ایران،در نظر داشتن مشکلات بخش تولید همواره از اصول خدشه ناپذیر هیات مدیره این بانک بوده است. این بانک در راستای تاکیدات دولت محترم و نگاهی که در اقتصاد مقاومتی به بخش تولید وجود دارد حمایت از بخش تولید را بر خود فرض می داند.
نگاه برنامه اقتصاد مقاومتی به بخش تولید، نگاهی تشویقی و حمایتی است و در این راستا دولت محترم تلاش داشته است تا سیاست های شبکه بانکی کشور را به سوی حمایت از تولیدکنندگان هدایت کند.
بانک ملی ایران نیز به این منظور تلاش کرده است که با توجه به مشکلات فراروی تولیدکنندگان، از ظرفیت های قانونی موجود استفاده کرده و زمینه مناسب تری را برای وصول مطالبات آن ها فراهم کند که تاکنون تعاملات خوبی در این باره صورت گرفته است.
در این زمینه بانک ملی ایران به منظور حمایت از این بخش تلاش دارد مساعدت های لازم را در چارچوب اختیارات قانونی به عمل آورد تا بستر مناسب تری برای بازپرداخت مطالبات این قشر از فعالان اقتصادی کشور فراهم شود.
اگر چه به دلیل استفاده برخی از تولیدکنندگان از تسهیلات دریافتی در بخش های بازرگانی نمی توان به طور دقیق میزان معوقات بخش تولید را مشخص کرد اما برآوردها نشان می دهد که حدود 40 درصد معوقات بانک ملی ایران متعلق به بخش تولید است که سهم مهمی از معوقات این بانک را تشکیل می دهد. از سوی دیگر این بانک موفق شده است که از سال 1390 سالانه 35 تا 40 هزار میلیارد ریال از مطالبات معوق خود را به صورت نقدی وصول کند.بنابراین باید توجه داشت که هم سهم بخش تولید از مطالبات معوق زیاد است و هم مطالبات وصول شده با لحاظ کردن تعاملات با بخش تولید به دست آمده است.
در این باره تلاش شده است تا از روش های مختلفی برای تعامل با بخش تولید استفاده شود.برخی از این مطالبات برای تولیدکنندگانی که واجد شرایط بوده اند، تقسیط مجدد شده اند و برخی دیگر  از مطالبات معوق به روش های دیگر اخذ شده اند.


 
طی احکامی جداگانه از طرف دکتر حسین زاده مدیر عامل بانک ملی ایران احمد بهکار مرام به سمت رئیس اداره امور شعب استان سمنان و غلامرضا صادق زاده خوئی به سمت رئیس اداره امورشعب استان قم منصوب شدند.


 
بانک ملی ایران به تازگی تندیس جایزه بلوغ بودجه ریزی بر مبنای عملکرد را دریافت کرده است، اما این اتفاق چگونه رخ داد؟

الزامات قوانین بالادستی از قبیل سیاست‌های کلی نظام، برنامه‌های توسعه‌ای کشور، برنامه عملیاتی اصلاحات اداری ابلاغی هیات محترم وزیران، مفاد سند راهبردی وزارت اقتصاد (شاخص مهم در ارزیابی بانک‌ها) و پیگیری‌ها و تاکیدات جدی مدیرعامل بانک و همچنین سایر الزامات فنی موجود، موجب شد بانک ملی ایران به دنبال برقراری ارتباطی شفاف میان برنامه‌های عملیاتی و استراتژی‌های بانک، تعیین شاخص‌های کلیدی عملکرد، محاسبه قیمت تمام شده خدمات در هر بخش، اتصال میان اهداف و بودجه بانک و واحدهای زیرمجموعه آن باشد.
در همین راستا پروژه بودجه‌ریزی برمبنای عملکرد جزو برنامه‌های تحول بانک قرار گرفت و در ادامه مصوبه هیات مدیره برای عملیاتی کردن آن اخذ و به اداره کل تحقیقات و برنامه‌ریزی جهت اجرا ابلاغ شد.
بانک‌ها با توجه به محدودیت درآمد خود و برای گسترش سطح خدمات و توسعه فعالیت‌ها، ناگزیر به تغییر رویکردهای نظام‌های برنامه و بودجه‌ای هستند.
بر این اساس بانک ملی ایران وفق بند ج ماده 16 قانون مدیریت خدمات کشوری ضمن تعیین اهداف، برنامه‌ها، فعالیت‌ها و شاخص‌های عملکردی نسبت به انعقاد تفاهمنامه بودجه‌ای با مدیران واحدهای مجری بر اساس حجم فعالیت‌ها و خدمات و قیمت تمام شده آنها اقدام کرد.
بانک تلاش کرد با این شیوه تخصیص، اهداف استراتژیک و بلند مدت را به اهداف عملیاتی سالانه و نیز به هزینه‌های مربوط به دستیابی به این اهداف پیوند بزند.
پس از دریافت بازخوردهای انجام پایلوت اول مراحل مختلف بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد و به منظور افزایش بهره‌وری و استقرار نظام کنترل نتیجه و محصول، لازم بود تفاهمنامه ای با مدیران واحدهای مجری بر اساس حجم فعالیت‌ها و خدمات و قیمت تمام‌شده آن و تعیین تعهدات طرفین در واحدهای بانک منعقد شود.
 بر این اساس ادارات امور شعب غرب تهران، اصفهان و مازندران به عنوان پایلوت دوم طرح انتخاب و مراحل مختلف آموزشی، استقرار سامانه، ورود اطلاعات مالی و غیر مالی به سامانه، زمان‌سنجی فعالیت‌ها، قیمت تمام شده خدمات و تهیه الگوی تفاهمنامه و ... در واحدهای مذکور عملیاتی شد.
تفاهمنامه مورد نظر مبنای شورای راهبردی بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی وقت قرار گرفت و به همه موسسات و سازمان‌های دولتی برای اجرا ابلاغ شد.
هم اکنون مراحل تأیید فرایند کار توسط مراجع ذیصلاح در حال انجام است و پس از آن پروژه مذکور در همه  واحدهای بانک اجرایی خواهد شد.


دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیک:
دیدگاه: