دکتر همتی در نشست خبری عنوان کرد: ایجاد 10 کارگروه برای تعیین تکلیف مطالبات معوق در بانک ملی ایران

دکتر عبدالناصر همتی مدیرعامل بانک ملی ایران امروز در نشست خبری که به مناسبت روز خبرنگار در این بانک برگزار شد با تشریح عملکرد و فعالیت‌های بانک ملی طی 10 ماه گذشته گفت: در مدت این 10 ماه تلاش کردیم تا اقدامات اساسی را در بانک ساماندهی کنیم که با فرمان مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی مصادف شد و ما هم تلاش خود را در این موضوع گذاشتیم که تمام برنامه‌ریزی‌های بانک در چارچوب منویات معظم له در مورد اقتصاد مقاومتی باشد.

  • ۱۳۹۳/۰۵/۱۲ ۰۰:۰۰:۰۰
  • 38726

وی افزود: طی 10 ماه حضور در بانک ملی ایران،  هدف ما اصلاح ساختار مالی بانک بوده و من وظیفه دارم با وجود فشارها از حقوق و منافع مردم در بانک ملی ایران دفاع کنم و تا زمانی که مسئول هستم چیزی که به نفع این بانک نباشد، انجام نمی‌دهم.
وی افزود: تعریف اقتصاد مقاومتی برای بانک مشخص است. اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم کردن اقتصاد در مقابل ریسک‌ها و شوک‌هایی که می‌تواند ناپایداری در اقتصاد ایجاد کند و بانک باید در راستای اهداف تولیدی کشور حرکت کند تا بتواند جامعه را در مقابل این ناپایداری‌ها ایمن کند.
دکتر همتی تاکید کرد: بانک ملی ایران براساس سفارش و فشارها تصمیم نمی‌گیرد و تسهیلات این بانک باید در چارچوب ضوابط باشد. هدف ما احیای تولید کشور است و منابع باید در خدمت توسعه بخش حقیقی اقتصاد و نه بخش دلالی و سفته‌بازی باشد.
وی گفت: بخش حقیقی اقتصاد با تسهیلات‌ تولیدی شکل می‌گیرد. همه این‌ها کمک می‌کند که اقتصاد ما بتواند روی پای خودش بایستد وی تاکید کردبا هماهنگی وزارت اقتصاد برنامه راهبردی 4ساله برای بانک تعیین کردیم تا برنامه های خود را در چارچوب اهداف تعیین شده پیش ببریم. همچنین در جهت
روان سازی امور و مسئولیت پذیری بخش ها، ساختار سازمانی بانک اصلاح گردید.
وی افزود ترکیب سبد سرمایه‌گذاری بانک اصلاح شده و امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده  بخش‌های مهمی از املاک و دارایی‌های غیرقابل استفاده و همچنین برخی از شرکت‌ها براساس دستورالعمل بانک مرکزی واگذار گردد.
مدیرعامل بانک ملی ایران گفت: مهمترین مشکل ما معوقات بانک ملی ایران است که نزدیک به 130 هزار میلیارد ریال می‌باشد و 80 درصد آن مشکوک الوصول است یعنی 18 ماه از سر رسید آن گذشته که باید آنها را مدیریت کنیم. تقریباً 10 کارگروه برای تعیین تکلیف این معوقات معین شده تا معوقات دانه درشت‌ها به طور مجزا بررسی و حل و فصل شوند و خوشبختانه نتایج خوبی هم از این بررسی‌ها به دست آمده است و تاکنون 25 بدهکار به اصطلاح دانه درشت با جمع بدهی 000ر28 میلیارد ریال تعیین تکلیف شده است.
وی افزود: نکته بعدی برنامه ریزی برای حل مشکلات بخش IT بانک است که در این زمینه 95 درصد مشکلات POSهای بانک حل شده است و به زودی این بانک با سرعت بیشتر در جایگاه ویژه خود در بین رقبای بانکی قرار خواهد گرفت.
وی تاکید کرد: در سیاست‌های اعتباری بانک تجدید نظر شده تا در مسیر اقتصاد مقاومتی قرار گیرد و با نظارت و کنترل بیشتر در این خصوص اقدام شود زیرا عدم رعایت بهداشت اعتباری، عدم نظارت در اعطای تسهیلات و عدم نظارت بر مصرف تسهیلات از دلایلی است که وصول مطالبات در بانک را با مشکل روبرو کرده است. اعتبارسنجی،وثایق محکم و توانایی پرداخت به موقع در پرداخت تسهیلات از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
دکتر همتی گفت: باید بپذیریم بانک ملی ایران از جایگاه واقعی دور شده و این بانک باید حرف اول را در بازار پولی و اقتصاد کشور بزند که من مطمئنم ظرف دو تا سه سال آینده این اتفاق در بانک ملی ایران خواهد افتاد.
امیدواریم اصلاح ساختاری به ویژه اصلاحات مالی که در بانک در حال انجام است هرچه زودتر نتیجه بدهد زیرا بانک ملی ایران متعلق به همه مردم ایران و سرمایه آن متعلق به دولت است.
وی تصریح کرد:با همه این احوال،بانک ملی ایران یک بنگاه اقتصادی است و باید به طور صحیح مدیریت شود و دخل و خرج آن با هم بخواند و سیاست‌های اعتباری ما در جهت اصلاح این مسیر است.
مدیرعامل بانک ملی ایران گفت: بسیاری از بدهکاران بانک تقاضای تمدید زمان پرداخت اقساط تسهیلات را دارند و می‌خواهند تسهیلاتی که طی چند سال گذشته دریافت کرده‌اند با همان نرخ گذشته تمدید گردد که این موضوع منطقی و برای ما پذیرفتنی نیست.
دکتر همتی یادآور شد: براساس تاکیدات دولت و مجلس بانک ملی ایران شروع به پرداخت تسهیلات ازدواج نموده است که در طی این دو روز تعداد 1300 فقره تسهیلات پرداخت شده و در کل 10هزار میلیارد ریال به این امر اختصاص داده شده که تا پایان شهریور ماه سال جاری پرداخت خواهد شد.
دکتر همتی گفت: منابع بانک ملی ایران محدود است و باید بانک به صورت بنگاه اقتصادی و در خدمت اهداف کشور و اقتصاد مقاومتی اداره شود در عین حال اعطای تسهیلات به قشرهای محروم جامعه هم باید ادامه یابد.
به گفته دکتر همتی، یکی از کارهای خوبی که در بانک ملی ایران انجام شده تصمیم‌گیری در خصوص تزریق سه هزار میلیارد ریال به 410 پروژه زودبازده است که این تسهیلات حدود 7 الی 8 سال پیش تحت عنوان عمدتاً طرح های زودبازده پرداخت شده اند و به طور نیمه کاره باقی مانده است. ساماندهی این مورد از اولویت‌های اول بانک است زیرا این پروژه‌ها باید به نتیجه برسند که امیدواریم ظرف دو، سه ماه با هماهنگی سرمایه گذاران، استانداران، نمایندگان استان‌ها و ادارات امور شعب بانک‌ این پروژه‌ها تعیین تکلیف شوند.
در ادامه این نشست دکتر همتی پاسخگوی سوالات متعدد خبرنگاران بود.
 

آلبوم تصاویر خبر
دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیک:
دیدگاه: