رمز یکبار مصرف، تحولی بزرگ در بانکداری الکترونیک *

توسعه بانکداری الکترونیک در کشور ما با وجود روان سازی خدمات، برداشتن بسیاری از موانع، توسعه زیرساخت ها، سرعت بخشیدن به تراکنش ها و... همواره با چالش بزرگِ احتمال سو استفاده از کارت های بانکی مشتریان توسط افراد کلاهبردار و شیاد همراه بوده است.

  • ۱۳۹۸/۰۹/۳۰ 08:00:۴۶
  • 12950

ابتدا این نوع سواستفاده ها بسیار محدود بود و به تجهیزات خاصی نیاز داشت که فراهم کردن آنها چندان ساده نبود، اما با گسترش بانکداری الکترونیک و افزایش تراکنش های غیرحضوری مبتنی بر کارت های بانکی، میزان سواستفاده و سرقت اطلاعات کارت های بانکی مشتریان نیز گسترش یافت، به طوری که پلیس، قوه قضاییه و نظام بانکی روز به روز بیشتر درگیر مشکلات ناشی از این گونه اتفاقات شده و مشتریان بسیاری نیز از این محل دچار آسیب و زیان می شدند.

به منظور جلوگیری از ادامه این روند، روش ها و متدهای مختلفی مطرح و مورد آزمون قرار گرفت، اما در نهایت غیرفعال کردن رمزهای ایستا و استفاده از رمزهای پویا برای کارت های بانکی به عنوان راهکار اساسی برگزیده شد. البته با صراحت نیز می توان اذعان کرد که استفاده از رمزهای یکبار مصرف امن ترین راه برای انجام تراکنش های غیرحضوریِ مبتنی بر کارت همچون خریدهای اینترنتی است، چرا که این رمزها مدت زمان کوتاهی اعتبار دارد و تنها یک بار می توان از آنها استفاده کرد. با غیرفعال شدن رمزهای دوم ایستا و فراگیر شدن استفاده از رمزهای پویا در جامعه، احتمال سواستفاده از کارت های بانکی افراد تقریباً به صفر نزدیک می شود و مردم می توانند با آسودگی خاطر بیشتری نسبت به انجام تراکنش های اینترنتی اقدام نمایند.

به همین منظور بانک ملی ایران با معرفی اپلیکیشن 60 ، سامانه رمزبان و همچنین کد USSD منحصر بفرد #60*737* برای افرادی که گوشی هوشمند در اختیار ندارند، تلاش دارد که فرهنگ استفاده از رمز یکبار مصرف را میان مشتریانش نهادینه کرده و امنیت روزانه میلیون ها تراکنش اینترنتی را تضمین نماید.

معتقدم غیرممکن شدن تراکنش های غیرحضوری با رمزهای ثابت و فعال شدن رمزهای یکبارمصرف کارت های بانکی، یک تحول بزرگ در نظام بانکی محسوب می شود و از این طریق می توان علاوه بر کاهش چشمگیر پرونده های قضایی، رونق تولید و کسب و کارهای آنلاین را در کشور بهبود بخشید.

قطعاً نظام بانکی با اتخاذ این استراتژی و تلاش برای نائل شدن به هدفِ حفظ امنیت حساب ها و حقوق مشتریان و ایمن سازی تراکنش های بانکی، بار دیگر کارآمدی خود را در حوزه بانکداری الکترونیک به رخ خواهد کشید.

 

*محمدرضا حسین زاده مدیرعامل بانک ملی ایران

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیک:
دیدگاه: