«اقدامات بانک ملی ایران برای اربعین امسال» محور بسته خبری این هفته

در بسته خبری این هفته بانک ملی ایران همزمان با فرا رسیدن ایام پیاده روی اربعین حسینی، از آخرین اقدامات بانک برای خدمت رسانی به زائران، استقرار کادر درمانی متشکل از پزشکان و پرستاران بیمارستان بانک، ارایه ارز اربعین در شعب و ارایه بهتر خدمات بانکی در مسیر پیاده روی زائران مطلع شوید.

  • ۱۳۹۸/۰۷/۱۸ ۰۷:۵۴:۰۰
  • 4416

همراهی بانک ملی ایران با زائران اربعین حسینی

بانک ملی ایران به منظور ارایه خدمات مطلوب و پذیرایی از زائران اربعین حسینی، علاوه بر برپایی موکب در مسیر پیاده روی اربعین، تمهیدات ویژه ای را در شعب مرزی خود و مسیر پیاده روی اندیشیده است.

به گزارش روابط عمومی بانک ملی ایران، با نزدیک شدن به ایام مراسم پیاده روی اربعین و سفر هموطنان گرامی به کشور عراق، بانک ملی ایران علاوه بر برپایی موکب برای پذیرایی از زائران، اقدامات ویژه ای را نیز برای استفاده بهینه از خدمات بانکی و توزیع ارز اربعین در نظر گرفته است.

بر این اساس  علاوه بر افزایش ساعت کار باجه های مرزی، استقرار دستگاه های وب کیوسک و خود دریافت  46 دستگاه خودپرداز نیز در مسیرحرکت زائران از محل ورود استان تا مرز شلمچه و 18 دستگاه خودپرداز از محل ورود به استان تا مرز چزابه آماده خدمت رسانی است.

برپایی موکب هیات خادمین حضرت زهرا (س) کارکنان بانک در استان ایلام، استقرار واحد سیار بانک در نقطه صفر مرزی مهران، افزایش موجودی خزانه بانک در شعبه مرز مهران جهت تقویت مالی شعب بانک و سایر بانک ها و اختصاص شعبه مهران، ایلام و باجه مرزی مهران برای توزیع ارز اربعین از دیگر اقدامات بانک ملی ایران برای اربعین امسال در مرز مهران بوده است.

در مرز خسروی هم علاوه بر برپایی موکب مشترک بانک ها با هماهنگی اداره کل امور اقتصادی و دارایی، نصب خودپردازهای سیار و تامین وجوه نقد و افزایش حد مجاز نگهداری وجوه در شعب مرزی، ارز اربعین در شعب منتخب استان کرمانشاه توزیع می شود.

در شعبه گمرک و گیشه پایانه مرزی بندر آستارا نیز خدمات بانکی بصورت 24 ساعته به زوار خارجی اربعین (همسایگان شمالی) ارائه می شود و شعب پنج گانه رشت، لاهیجان، بندر انزلی، رودسر و آستارا هم نسبت به پرداخت ارز اربعین به زوار ایرانی در حال خدمت هستند.

همچنین اپلیکیشن بله با همکاری سامانه ستاره ۵۰۰، سامانه اعلام وضعیت ویژه زائران اربعین را برای ثبت و مشاهده وضعیت و ارتباطات زائرین بدون نیاز به اینترنت و به صورت رایگان ارایه کرده است تا هموطنان گرامی امسال بدون نیاز به خرید سیمکارت عراقی، ارتباط بهتر و سریع تری را تجربه کنند.

زائران اربعین می‌توانند با نصب یا بروزرسانی اپلیکیشن بله (از گوگل پلی یا کافه‌بازار) و از طریق سیم‌کارت‌های همراه اول و ایرانسل در ایران و عراق، وضعیت خود را ثبت و یا وضعیت عزیزان خود را مشاهده کنند.

هم اکنون نیز فروش ارز اربعین در شعب منتخب بانک ملی ایران ادامه دارد و زائران گرامی می توانند ارز اربعین خود را بر مبنای نرخ فروش ارز اسکناس در بازار ثانویه و معادل یک صد دلار آمریکا دریافت کنند.

 


پورتال خبری جدید بانک ملی ایران، در دسترس مخاطبان

نسخه ی آزمایشی پورتال خبری جدید بانک ملی ایران در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

پورتال خبری این بانک با امکانات به روزرسانی شده  و با هدف تجمیع اطلاعات خبری مورد نیاز مخاطبان در یک درگاه ، دسترسی مخاطبان به اطلاعات منتشر شده را بسیار آسان کرده است.

طبقه بندی شدن مطالب، اخبار، یادداشت ها و گزارش ها، انتشار گزارش های تصویری و ویدئویی به صورت مجزا، گنجانده شدن گزیده مطبوعات و امکان دانلود نشریات بانک تنها بخشی از این پورتال جدید است.

بانک ملی ایران با افزایش تعداد اخبار روزانه و گزارش های تولیدی، پورتال خبری جدید را به گونه ای طراحی کرده که استفاده از محتوای آن با سرعت و سهولت بیشتری امکان پذیر باشد.

با توجه به اهمیت فضای مجازی و مطالب منتشره در این حوزه نگاهی به صفحات مجازی مدیران ارشد اقتصادی و بانکی تحت عنوان مدیران در شبکه های اجتماعی از دیگر بخش های جدید این پورتال می باشد .

علاوه بر امکان جست و جوی اخبار در این پورتال، امکان دسترسی به سایر رسانه های بانک ملی ایران در فضای مجازی مانند اینستاگرام، بله، آپارات و لینکدین نیز در آن فراهم شده است.

 

برگزاری دومین نشست بررسی تخصصی طرح اصلاح نظام بانکداری به میزبانی بانک ملی ایران

دومین نشست بررسی تخصصی طرح اصلاح نظام بانکداری کشور به میزبانی بانک ملی ایران برگزار شد.

در این جلسه که جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران عامل بانک های خصوصی و دولتی در آن حضور داشتند، الیاس حضرتی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تشریح جایگاه و اهمیت طرح اصلاح نظام بانکداری، از مدیران عامل بانک ها و کارشناسان این حوزه خواست با طرح دیدگاه ها و نظرات فنی، مجلس را در بررسی کارشناسانه و تصویب این طرح مهم کمک کنند.

مدیران عامل بانک ها و سایر نمایندگان مجلس حاضر نیز در ادامه این نشست به طرح دیدگاه های خود در این زمینه پرداخته و راهکارهایی برای اجرای هر چه بهتر آن ارائه کردند.

در پایان نشست مقرر شد کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نظرات جامع حقوقی و فنی نظام بانکی و بانک مرکزی را اخذ و با هماهنگی هر چه بیشتر نسبت به این طرح تصمیم گیری کند.

 


موزه بانک ملی ایران میزبان آثار خوشنویسی و معرق کاری استادان برجسته کشور

نمایشگاه مشترک آثار خوشنویسی و معرق کاری استادان بزرگ کشور با حضور جمعی از هنرمندان و هنر دوستان در موزه بانک ملی ایران افتتاح شد.

در این نمایشگاه83 اثر از استادان بزرگ خوشنویسی کشور از جمله استادان امیرخانی، شیرازی، ملک زاده و بنی رضی رونمایی شد و این آثار به مدت ده روز از ساعت 10 صبح تا 18 عصر در معرض دید عموم و علاقه مندان قرار دارد.

مدیر کل امور موزه های سازمان میراث فرهنگی کشور در ابتدای این مراسم ضمن قدردانی از مدیران و مسئولان بانک ملی ایران به جهت برگزاری این نمایشگاه گفت: امروز به مسئولان بانک ملی ایران تبریک می گویم که جایگاه خود را به خوبی درک کرده اند و علاوه بر آن در جهت پیشرفت هنر و فرهنگ کشور تلاش می کنند. ضمن اینکه دیگر بانک ها و موسسات مالی کشور نیز باید دین خود را به تاریخ، فرهنگ و هنر کشور ادا کنند.

محمدرضا کارگر با بیان اینکه مهم ترین مشخصه ایران در باور جهانی میراث فرهنگی و تمدن کهن آن است، اظهار کرد:  ایران 11 هزار سال تمدن و فرهنگ مستمر دارد و از قرن پنجم نیز زیبانویسی و خوشنویسی جایگاه ویژه ای در کشور پیدا کرد و امروز خط به عنوان یکی از مهم ترین هنرها مورد توجه است.

وی بیان کرد: خوشحالم که در عصری زندگی می کنیم که استادان بزرگی چون استاد امیرخانی در آن زیست می کنند و این افراد ادامه نسل میراث معنوی ما و افرادی چون حافظ و سعدی و... هستند.

همچنین غلامحسین امیرخانی از استادان به نام خوشنویسی معاصر کشور با بیان اینکه ما در بانک ملی ایران و در جایی هستیم که یاد و خاطره آن از دیرباز در ذهن ها نقش بسته است، گفت: با همت و لطف مدیران بانک ملی ایران گرد هم آمده ایم و باید از بزرگ مردانی که برای شکل گیری این بانک با عظمت زحمت کشیده اند، به نیکی یاد کنیم.

وی با اشاره به فرهنگ و تمدن مستمر 11 هزار ساله در کشور ابراز کرد: در جایی همانند دبی از 3 دهه پیش به فکر راه اندازی موزه افتادند تا بتوانند از این طریق حیثیتی برای خود به دست آورند در حالی که ما سفیران دائمی در سازمان ملل داریم و فرش شیخ صفی اردبیل در سر در ورودی موزه لندن نصب شده است.

استاد امیرخانی با بیان اینکه خط یک وسیله است که می تواند تجارب این نسل را به نسل دیگر منتقل کند، اضافه کرد: بیش از 150 رشته هنری به عنوان هنر ملی در کشور به ثبت رسیده است اما متاسفانه امروز تعداد کمی از این هنرها زنده است و نهادهایی که از این حیث احساس دین می کنند، باید از این امانات محافظت کنند.

همچنین سردیس استاد امیرخانی از سوی استاد غنی زاده نقاش و مجسمه ساز برجسته کشور در حضور استاد ساخته شد.

در ادامه، حاضران در مراسم از این نمایشگاه مشترک موزه بانک ملی ایران و آثار خوشنویسی و معرق کاری بازدید کردند.

موزه بانک ملی ایران در خیابان فردوسی، بالاتر از خیابان سرهنگ سخایی واقع است و در آن مجموعه ای ارزشمند از سکه ها، تابلوهای نفیس خوشنویسی، فرش و مینیاتور، نقاشی های مدرن و کلاسیک، مسکوکات، اشیای قیمتی و کهن اهدا شده از طرف بانک ها و یا شخصیت های برجسته، آثار قلمزنی، ادوات و ابزارهای تاریخی و قدیمی بانکداری و نیز اسناد معاملات بزرگ به نمایش درآمده است.

 


تجلی رسالت اجتماعی بانک ملی ایران در آیینه مهر

کمبود فضای آموزشی همواره یکی از مهم ترین مشکلات مناطق محروم در کشور بوده و تامین منابع حل این مشکل نیز بر عهده نهادهای متفاوتی است. بانک ملی ایران در راستای عمل به مسئولیت های اجتماعی خود سالهاست که در مناطق دور افتاده و کمتر توسعه یافته اقدام به ساخت مدارس و ارایه خدمات رفاهی و آموزشی می کند و در مهرماه امسال هم صدها نفر از آینده سازان کشور، سال تحصیلی خود را در این مدارس آغاز کرده اند.

این بانک همواره نگاه ویژه ای به مدرسه سازی به عنوان زیربنای پیشرفت کشور داشته و بر همین اساس بخش مهمی از منابع قرض الحسنه مردمی را به این حوزه ها تخصیص می دهد.

بانک ملی ایران با تامین منابع و صرف هزینه ای به مبلغ بیش از 205 میلیارد ریال از سال 1388 تا 1397 به ساخت، احداث، بازسازی، تکمیل مدارس و مجتمع های آموزشی، هوشمند سازی مدارس، خرید میز و نیمکت و وسایل کمک آموزشی بیش از 101 باب مدرسه در سطح کشور اقدام کرده است.

در همین راستا نیز وزیر آموزش و پرورش، بانک ملی ایران را از شاخص ترین بنگاه های اقتصادی کشور در کمک به توسعه مدرسه سازی برای مناطق محروم کشور برآورد کرد.

همچنین بانک ملی ایران در زلزله کرمانشاه نیز علاوه بر امداد رسانی به آسیب دیدگان، تلاش کرد تا همچنان هموطنانمان را با انجام اقداماتی در راستای عمران آبادانی مناطق آسیب دیده مورد حمایت قرار دهد.

بر همین اساس مدرسه سازی بانک در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه نیز در کنار سایر اقدامات حمایتی آغاز شد و وزارت آموزش و پرورش به جهت عملکرد بانک مطلوب بانک ملی ایران در احداث مدرسه در کرمانشاه و سر پل ذهاب و ثلاث باباجانی از بانک تقدیر کرد.

بانک ملی ایران اخیرا نیز با مشارکت در ساخت دو باب مدرسه در استان خراسان جنوبی، برگ زرین دیگری را در دفتر مسئولیت های اجتماعی خود ثبت کرد تا رویای شیرین سوادآموزی برای کودکان مناطق محروم کشور بار دیگر رنگ واقعیت به خود گیرد.

با آغاز سال تحصیلی جدید دبستان میل گز نهبندان با مشارکت بانک ملی ایران و با حضور حمید دهباشی رئیس اداره امور شعب بانک در استان خراسان جنوبی و جمعی از مسئولان ادارات امور شهرستان به بهره برداری رسید که هزینه ساخت و تکمیل این مدرسه نیز هزینه ای بالغ بر یک میلیارد و 240 میلیون ریال است.

همچنین مدرسه شش کلاسه استثنائی مهر شهر بیرجند نیز که ساخت آن با مشارکت بانک ملی ایران و با هزینه ای بالغ بر 13 میلیارد و 500 میلیون ریال به اتمام رسید، با حضور محمود خادمیان رییس صندوق پس انداز ملی ایران، قدمی معاون وزیر آموزش وپرورش و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور، رئیس اداره امور شعب بانک در استان خراسان جنوبی، رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز استان و جمعی از مسئولان محلی به بهره برداری رسید.

خادمیان در این مراسم احداث بناهای آموزشی را یکی از مهم ترین اقدامات بانک ملی ایران در راستای انجام مسئولیت های اجتماعی عنوان کرد و گفت: مشارکت در ساخت پنج باب مدرسه در خراسان جنوبی را می توان از جمله این اقدامات بانک دانست. بانک ملی ایران همچنین 101 مدرسه در نقاط مختلف کشور ساخته و در نظر دارد پنج باب خانه بهداشت و شش باب مدرسه در مناطق سیل زده کشور نیز  احداث کند.

لازم به ذکر است با بهره برداری از مدرسه روستای میل گز نهبندان، جشن آغاز حذف مدارس خشت وگلی در استان نیز برگزار شد.

مشارکت در ساخت مرکز بهداشت، ساخت مدرسه شهدای بانک ملی ایران در بیرجند، مشارکت در آزادی زندانیان جرائم غیر عمد، مشارکت در ساخت مدرسه شش کلاسه استثنائی مهر شهر بیرجند، خرید دو دستگاه آمبولانس و اهدا به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، مشارکت در ساخت مدرسه شش کلاسه در شهرک بهارستان باغشهر اسلامیه فردوس و مشارکت در ساخت مدرسه شش کلاسه اسدیه از جمله اقدامات عام المنفعه بانک در استان خراسان جنوبی طی سالیان اخیر بوده است.

 


افزایش سقف برداشت نقدی خودپردازهای بانک ملی ایران در ایام اربعین

سقف برداشت نقدی روزانه خودپردازهای بانک ملی ایران در ایام اربعین حسینی افزایش یافت.

به منظور خدمت رسانی مطلوب به زائران اربعین حسینی، سقف برداشت نقدی روزانه غیرشتابی از همه خودپردازهای بانک ملی ایران از 16 تا 30 مهرماه به پنج میلیون ریال افزایش یافت.

 


مدیرعامل بانک ملی ایران: جذب منابع ارزان قیمت در اولویت است

مدیرعامل بانک ملی ایران که به استان خراسان جنوبی سفر کرده بود، پس از شرکت در همایشی که با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزرای جهاد کشاورزی، نیرو، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ورزش و جوانان و رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) برگزار شد، در جمع کارکنان بانک نیز حضور یافت.

دکتر حسین زاده در ادامه سفر خود به بیرجند با حضور در گردهمایی کارکنان ستادی و شعب تحت پوشش اداره امور شعب خراسان جنوبی به ارائه راهکارهایی برای تعامل بیشتر با مشتریان و افزایش درآمد و سودآوری بانک پرداخت.

وی با بیان این که جذب منابع ارزان قیمت باید در اولویت باشد، خاطرنشان کرد؛ کاهش هزینه های بانک از طریق رعایت سود سپرده های ابلاغی همواره باید مد نظر همکاران باشد.

مدیرعامل بانک ملی ایران همچنین با حضور در دو شعبه ممتاز بیرجند و بلوار معلم بیرجند، با کارکنان این واحدها دیدار و گفت و گو کرد.

وی در این دیدارها با اشاره به پتانسیل خدمات بی بدیل دیجیتالی بانک ملّی ایران تأکید کرد؛ همکاران باید به منظور تسریع و آسان شدن تبادلات مالی مشتریان، در جهت معرفی محصولات دیجیتال بانک نظیر سامانه بام و اپلیکیشن بله تلاش کنند.

وی همچنین خدمات رسانی به مردم را از ارزنده ترین توفیقات خدای متعال برای کارکنان بانک برشمرد و گفت: فرهنگ ارائه صادقانه خدمات با روی گشاده برخاسته از قدمت ۹۱ ساله این بانک است و از همین روست که مردم به بانک ملی ایران اعتماد دارند.

حسین زاده در ادامه سفر خود در جلسه فوق العاده ای به منظور بررسی مسائل کارخانه سیمان باقران حضور یافت و راهکارهایی برای برون رفت این بنگاه اقتصادی از مشکلات کنونی ارائه کرد.

 


وزیر اقتصاد: برنامه اجرایی اصلاح نظام بانکی به رییس جمهور تقدیم شد

وزیر اقتصاد: برنامه اجرایی اصلاح نظام بانکی به رییس جمهور تقدیم شدوزیر اقتصاد در جلسه با مدیران عامل بانکهای دولتی به برنامه اجرایی اصلاح نظام بانکی و تقدیم آن در پایان شهریورماه به رییس جمهور محترم اشاره کرد.

 دکتر فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی در جلسه با مدیران عامل بانک‌های دولتی طی سخنانی بر اجرای کامل حاکمیت شرکتی و استقرار بانکداری دیجیتال در بانک‌ها تاکید کرد.

وزیر اقتصاد در جلسه با مدیران عامل بانک‌های دولتی  با بیان این اینکه افزایش شفافیت، افزایش کارآمدی و مدیریت صحیح هزینه ‏های بانک‏ها منوط به استقرار بانکداری دیجیتال و هم چنین اجرای کامل و موثر حاکمیت شرکتی شامل تفکیک مدیرعامل از رییس هیأت مدیره، تشکیل هیأت عامل و تشکیل کمیته‏های هیأت مدیره است، اظهار داشت: مقرر شده معاونت امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزارت اقتصاد، بانک ها را از منظر اجرای حاکمیت شرکتیو استقرار بانکداری دیجیتال مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار دهد.

 وی افزود: ضروری است بانک‏ها در این امر جدیت و شتاب بیشتری داشته باشند.

 دژپسند در ادامه سخنان خود عزم و اراده جدی بانک‏ها در واگذاری اموال مازاد و شرکت‏های تابعه، اموال تملیکی و همچنین تعدیل شعب بانک‏ها را از اولویت های حال حاضر نظام بانکی برشمرد و افزود: واگذاری شرکت های تابعه غیربانکی به بخش خصوصی با استفاده از سازوکارهای شفاف ارزیابی، ارزش گذاری و از طریق بورس صورت خواهد پذیرفت .

 وی ادامه داد : وزارت اقتصاد در این رابطه که مورد تاکید مقام معظم رهبری، رییس جمهور محترم و قانونگذار است، حمایت های لازم را از بانک ها بعمل خواهد آورد.

 وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه  در اسرع وقت سازوکار پیش بینی شده برای آگاهی همه متقاضیان از دارایی های مازاد بانک ها توسط وزارت اقتصاد تدوین و به اطلاع عموم خواهد رسید، افزود: مقرر شده است، ارائه شیوه های مولدسازی اموال مازاد، تملیکی و تسهیل واگذاری این واحدها به منظور فعالسازی، احیا و افزایش اشتغال این بخش ها در دستور کار قرار گیرد.

 دژپسند در رابطه با قولی که قبلا برای تهیه برنامه اجرایی اصلاح نظام بانکی داده بود، اظهار داشت بحمدالله این برنامه در نیمه دوم شهریورماه توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی به رییس جمهور محترم تقدیم شد و این وزارتخانه راهکارهای ارائه شده در این برنامه  را تا حصول نتیجه از مراجع ذیربط پیگیری خواهد نمود.

 وزیر اقتصاد در خاتمه این جلسه از کمک و همراهی نظام بانکی در اجرای سیاست های اقتصادی کشور و کم اثرکردن توطئه های دشمنان بویژه در اعمال تحریم های ظالمانه تشکر و قدردانی نمود.

  وی از بانک ها خواست همچون گذشته حمایت های لازم را از بخش های مختلف اقتصادی و به خصوص بخش تولید بعمل آورند.

 بر اساس این گزارش دکتر عباس معمارنژاد معاون امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزارت اقتصاد نیز در این جلسه گزارشی از چالش ها، عملکرد نظام بانکی و برنامه های وزارت اقتصاد برای رفع چالش های پیش رو ارائه و مدیران عامل بانک ها نیز نقطه نظرات خود را در این زمینه عنوان نمودند.

 


تامین مالی طرح های اشتغال فراگیر در بانک ملی ایران

بانک ملی ایران در راستای حمایت از ایجاد فرصت های شغلی پایدار و سیاست های اشتغال زایی دولت، بیش از یک هزار و 200 فقره تسهیلات در برنامه اشتغال فراگیر از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور ماه پرداخت کرده است.

این بانک ، بالغ بر شش هزار و 345 میلیارد ریال تسهیلات در یک هزار و 274 فقره از آغاز سال 1397 تاکنون به برنامه اشتغال فراگیر (تبصره 18 قانون بودجه سال 1396 کشور) با هدف افزایش اشتغال اختصاص داده است.

همچنین 21 فقره تسهیلات ریالی از محل منابع داخلی به ارزش شش هزار و 767 میلیارد ریال در حوزه‌ احداث مجموعه خدماتی و درمانی، نیروگاه، پارک آبی، صنایع نساجی، کویل آلیاژهای آلومینیومی، احداث نیروگاه برق مقیاس کوچک گازی، احداث مجتمع اقامتی توریستی و خدمات بانکرینگ (سوخت رسانی دریایی)، تولید انواع مکمل های دارویی، تولید کابل برق و... مصوب شده است.

واگذاری 282 هزار و 588 میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی از محل قانون بودجه سال 96 طرح های ملی و استانی برای 168 هزار و 516 پیمانکار، واگذاری 390 هزار و 738 میلیارد ریال از این اسناد از محل قانون بودجه سال 97 برای 172 هزار و 432 پیمانکار و واگذاری 14 هزار و 954 میلیارد ریال از اسناد خزانه اسلامی برای 353 پیمانکار از دیگر اقدامات بانک ملی ایران بوده است.

 


کانون جوانه ها، کانون آینده سازان کشور است

کانون جوانه ها، کانون آینده سازان کشور استشانزدهم مهر ماه فرصت مغتنمی است که ضمن تبریک فرا رسیدن «روز ملی کودک» به همه آینده سازان این سرزمین، لزوم ادامه فعالیت پرقدرت «کانون جوانه ها» را به عنوان یکی از دستاوردهای مهم بانک ملی ایران یادآوری کنم.

همه ما بیش و کم به این اندیشیده ایم که در آینده نه چندان دور، شرایط اقتصادی کشور چگونه خواهد شد و برای همه ما این سوال مطرح است که در دهه یا سده پیش رو، کشور عزیزمان ایران در چه جایگاه جهانی قرار خواهد داشت. شاید تا به حال از خود پرسیده باشید که تجربه های امروز و دیروز ما و دیگران، چطور به آیندگان منتقل خواهد شد.

سوالاتی درباره آینده کشور و فرزندان ما که به زودی سکان های مدیریت این مرز و بوم را در اختیار خواهند گرفت، همواره در ذهن ما بوده و هست، اما مهم تر از این پرسش ها، یافتن پاسخ هایی برای آنهاست. طبیعی است که دیر یا زود، سکان هدایت کشور به دست اشخاصی خواهد افتاد که امروز شاید هنوز به مدرسه نرفته اند و یا دوره های ابتدایی تحصیل را طی می کنند.

بانک ملی ایران که از دیرباز نقش تعیین کننده ای در تببین و تزریق دیدگاه های اقتصادی کلان به جامعه داشته و بسیاری از فرهیختگان عرصه علم اقتصاد کشور در بستر این بانک پرورش یافته اند، با دغدغه چگونگی پیشرفت و توسعه کشورمان در آینده نه چندان دور، جایگاهی را برای پرورش استعدادها و آموزش مفاهیم پایه اقتصادی به آینده سازان کشور ایجاد کرده است.

کانون جوانه های بانک ملی ایران، نه تنها یک مدرسه مجازی برای ارائه آموزش های اقتصادی و بانکی است، بلکه بستری مفید و البته لازم برای ساخت پایه های محکم آینده اقتصاد کشور است .نهال کانون که تنها با یک ایده ساده کاشته شد، اکنون به درختی تناور تبدیل شده است. هر روز هزاران نوجوان ایرانی با چیدن میوه های این درخت و نشستن بر سر میز این مدرسه یاد می گیرند مفهوم پول چیست، پس انداز چگونه انجام می شود، خرج کردن چه فرآیندی دارد، درآمد چگونه حاصل می شود، چگونه باید صرفه جویی کرد، چطور می توان به اقتصاد خانواده کمک کرد و...

استفاده از ظرفیت معجزه آسای فضای مجازی برای ارائه آموزش های مفید و اثرگذار در دورترین نقاط ایران و جهان توسط کانون جوانه های بانک ملی ایران موجب شده آثار این اقدام با سرعت هر چه بیشتر نمایان شود.

البته بانک ملی ایران در راستای توسعه تکنولوژی، برنامه های گسترده تری برای رشد فعالیت های این کانون در نظر دارد. به همین منظور، به زودی اپلیکیشنی ویژه دانش آموزان و نوجوانان عزیز کشورمان معرفی خواهد شد که از قابلیت های کم نظیری برخوردار است و می تواند ضمن آموزش موارد مذکور، اوقات خوشی را در زمان استراحت برای فرزندان و والدین آنها رقم بزند.

تلاش ما بر این است که مفاهیم اقتصادی نه به عنوان یک دانش خاص، بلکه به عنوان یک مفهوم عام و با ادبیاتی روان در میان آینده سازان این کشور تزریق شود تا در سال های پیش رو با جامعه ای آگاه نسبت به مسائل اقتصادی و بانکی مواجه گردیم.

بدون شک اگر سطح دانش اقتصادی میان عموم مردم افزایش یابد، بسیاری از مشکلات روزمره بروز نخواهد کرد و وقت و توان کشور صرف توسعه زیرساخت ها خواهد شد. شک ندارم که کانون جوانه های بانک ملی ایران، در ساختن آینده اقتصاد کشور نقش مهمی خواهد داشت و بسیاری از مدیران آینده، پایه های علم اقتصاد خود را مرهون همین مدرسه مجازی خواهند بود.

                                                                                                                                     *محمدرضا حسین زاده، مدیرعامل بانک ملی ایران

 


اقدامات گسترده بانک ملی ایران در مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم

بانک ملی ایران اقدامات گسترده ای را در راستای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم انجام داده است.

به تازگی اولین کارگاه مهارت های تخصصی و فنی ویژه بازرسان مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم بانک به منظور ارتقای دانش و مهارت های فنی آنها برگزار شد.

برگزاری این کارگاه در ادامه فعالیت های مستمر و همیشگی بانک به منظور توسعه اقدامات حوزه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم است.

صدور دستورالعمل برای راهنمایی واحدها در زمینه مبارزه با پولشویی، ارسال آخرین تغییرات در اطلاعات گیرندگان خدمات پایه به مرکز اطلاعات مالی به صورت ماهانه، ارسال گزارش اسامی اشخاص مظنون دریافت کننده خدمات پایه از شعب این بانک به مرکز اطلاعات مالی و بانک مرکزی و ارسال پرونده های مشکوک بررسی شده به مرکز اطلاعات مالی FIU از دیگر اقدامات بانک ملی ایران در این حوزه است.

در همین راستا، آمار تعداد حساب های مشتریان بانک به اداره مبارزه با پولشویی بانک مرکزی به صورت ماهانه ارسال و همچنین گزارش واریز وجوه نقد بیش از سقف مقرر به مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی اعلام می شود.

جلسات کمیته عالی مبارزه با پولشویی نیز با حضور مدیران ارشد بانک به صورت منظم برگزار شده و نشست های هم اندیشی با مراجع قضایی در خصوص موضوع مبارزه با پولشویی به صورت دوره ای برپا می شود.

از سوی دیگر شاخص های عملکردی مبارزه با پولشویی و تأمین مالی ترویسم برای سنجش عملکرد ادارات امور شعب و شعب مستقل در بررسی عملکرد بانک تهیه شده است.

مشارکت و نظارت در پاکسازی اطلاعات مشتریان جهت اخذ کد شهاب، تدوین شرح وظایف معاونین شعب به عنوان رابطین مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم، تدوین طرح درس های مشاغل اداره کل تطبیق، مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم و نیز اصلاح فرآیندهای اجرایی در زمینه کارت هدیه، صندوق های اجاره ای، کانون جوانه ها و دستگاه های خوددریافت از دیگر اقدامات بانک ملی ایران در این راستاست.

اکنون می توان گفت همه کارکنان بانک نسبت به اهمیت مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم به خوبی واقفند، تا جایی که سوگندنامه ویژه بازرسان اداره کل تطبیق، مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم نیز تدوین شده و قانون اصلاح قانون مبارزه با پولشویی واصله از بانک مرکزی نیز به همه واحدها ابلاغ شده است.

 


مودیان مالیاتی خوش حساب برای اقدامات مختلف با حداقل مشکلات و گرفتاری روبرو می شوند

مودیان مالیاتی خوش حساب برای اقدامات مختلف با حداقل مشکلات و گرفتاری روبرو می شوندوزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: صادرات غیرنفتی کشور در ۱۸ ماه گذشته ۶۱ میلیارد دلار بود که حدود ۲۷ میلیارد دلار (معادل ۴۵ درصد) آن به کشور بازگشته است.

دکتر فرهاد دژپسند در حاشیه هشتاد و نهمین نشست گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب افزود : اگر نیمی از ۵۵ درصدی که هنوز به کشور بازنگشته،  وارد چرخه اقتصادی شود، یقین بدانید بخش قابل توجهی از مشکلات حل خواهد شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: صادرکنندگان ریشه دار،  همه تلاششان این است که ارز خود را بازگردانند و ما باید کاری کنیم که ارز بیشتری به چرخه اقتصادی کشور بازگردد.

دژپسند ادامه داد: برای حذف نفت از بودجه مانند سایر کشورهای دنیا باید به سمتی برویم که منابع را از طریق مالیات تأمین کنیم.

وزیر اقتصاد افزود: در صورتی که این اقدام را با سرعت انجام دهیم امکان دارد بر فعالان اقتصادی کشور فشار وارد شود بنابراین در علوم اقتصادی تاکید می‌شود که رابطه بین رشد اقتصادی و افزایش مالیات ستانی مورد توجه قرار گیرد.

وی  ادامه داد: در سالهای گذشته منابع حاصل از صادرات از مالیات بر ارزش افزوده معاف بود و به محض اعلام، سازمان امور مالیاتی این نوع مالیات را مسترد می‌کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: اما از دو سال قبل، به دلیل شرایط خاص اقتصادی کشور برای بازگشت ارز صادراتی، قانونگذار شرایطی را در نظر گرفت تا اطمینان حاصل شود که ارز به چرخه اقتصادی کشور باز می گردد، سپس معافیت مالیاتی اعمال شود.

دژپسند ادامه داد: بنابراین اگر صادرکننده نتوانست ارز خود را در مدت چهار ماه بازگرداند با ملاطفت با این موضوع برخورد شود. 

دژپسند درباره فرار مالیاتی نیز گفت: میزان فرار مالیاتی اکنون بدون در نظر گرفتن جرایم حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان است.

وی گفت: علت اختلاف در دامنه اعلامی این است که برخی موارد را باید به عنوان مالیات معوق و نه فرار مالیاتی در نظر گرفت.

وی اضافه کرد: این رقم ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومانی ناشی از عدم دقت نیست بلکه به دلیل نوع تفسیر از فرار مالیاتی است.

دژپسند اضافه کرد: خوشبختانه اکنون سازمان امور مالیاتی اقدام خوبی را انجام داده است مبنی بر اینکه اگر مودیان مالیاتی بدهی خود را تا پایان مهرماه پرداخت کنند جریمه آنها بخشیده می‌شود.

وی اضافه کرد: این یک فرصت طلایی است که اگر انجام شود بسیاری از مالیات های معوق باز خواهد گشت.

 وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره پیشنهاد مسیر سبز مالیاتی نیز گفت: برای فعالان اقتصادی و مودیان مالیاتی که کارنامه مالیاتی قابل قبولی دارند تسهیلات و شرایطی برای سهولت کار در نظر گرفته می شود.

 دژپسند افزود: بر این اساس همه نیازمندی ها و بخش های مربوط به کسب و کار باید در مسیر سبز قرار داشته باشند؛ به عنوان مثال مودیان خوش حساب نباید برای دریافت گواهینامه‌های مختلف معطل شوند.

 وی اضافه کرد: سازمان امور مالیاتی در حال تدوین دستورالعمل جدیدی است که بر اساس آن مودیان مالیاتی خوش حساب برای اقدامات مختلف با حداقل مشکلات و گرفتاری روبرو خواهند شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره طرح صندوق مکانیزه فروش نیز گفت: شورای نگهبان دو ایراد گرفت و این طرح را به مجلس بازگرداند و بنابراین هر زمان که تصویب و به قانون تبدیل شود ما آن را اجرا خواهیم کرد.

 دژپسند اضافه کرد: ایراداتی که در این طرح مشاهده کردیم قابل رفع شدن است و امیدواریم تا پایان سال اجرایی شود.

 


تحکیم و توسعه روابط دوجانبه ایران و جمهوری آذربایجان با تکیه بر سوابق تاریخی و فرهنگی و با توسعه سرمایه گذاری مشترک و تجارت خارجی

تحکیم و توسعه روابط دوجانبه ایران و جمهوری آذربایجان با تکیه بر سوابق تاریخی و فرهنگی و با توسعه سرمایه گذاری مشترک و تجارت خارجیوزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان در دیدار با وزیر کار و حمایت اجتماعی جمهوری آذربایجان بر توسعه مبادلات اقتصادی با تکیه بر سوابق تاریخی و فرهنگی مشترک دو کشور ایران و آذربایجان تاکید کرد.

دکتر فرهاد دژپسند در این دیدار که در محل این وزارتخانه برگزار شد با بیان این مطلب اظهار داشت: سابقه تاریخی و فرهنگی مشترک به تنهایی برای استمرار روابط دو کشور کافی نیست و برای دوام و پایداری این روابط نیازمند فعالیت های اقتصادی مشترک نیز هستیم.

وی با اشاره به لزوم تحکیم روابط اقتصادی دو کشور  گفت: توسعه سرمایه گذاری مشترک و تجارت خارجی به منزله ستونهای تحکیم روابط دوجانبه ایران و جمهوری آذربایجان است.

دژپسند تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران ظرفیت های خوبی برای توسعه همکاری در حوزه های سرمایه گذاری، گمرک، مالیات و بیمه دارد که می توان در قالب کمیسیون مشترک ایران و جمهوری آذربایجان از این ظرفیت ها استفاده نمود.

در این دیدار، "ساحل بابایف" وزیر کار و حمایت اجتماعی جمهوری آذربایجان نیز با ابراز خرسندی از برگزاری این دیدار، با اشاره به دین، زبان و تاریخ مشترک با ایران ، برقراری دیدارهای روسای جمهور دو کشور طی 5 سال اخیر را موید تمایل فی مابین برای گسترش تبادلات همه جانبه ایران و آذربایجان دانست.

وی با اشاره به رشد 70 درصدی حجم مبادلات تجاری ایران و آذربایجان تاکید کرد: یکی از مهمترین پروژه های مشترک دو کشور  که به تحقق رسید، کنتور سازی ایران و آذربایجان بود.

وزیر کار و حمایت اجتماعی جمهوری آذربایجان نیز در این دیداربا ابراز خشنودی نسبت به رویکرد  طرف ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان اظهار داشت: قطعا  فعالیت های کمیسیون مشترک عمق و شتاب بیشتری به همکاری های اقتصادی دو کشور خواهد بخشید.

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیک:
دیدگاه: