مودیان مالیاتی خوش حساب برای اقدامات مختلف با حداقل مشکلات و گرفتاری روبرو می شوند

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: صادرات غیرنفتی کشور در ۱۸ ماه گذشته ۶۱ میلیارد دلار بود که حدود ۲۷ میلیارد دلار (معادل ۴۵ درصد) آن به کشور بازگشته است.

  • ۱۳۹۸/۰۷/۱۷ ۱۴:۱۳:۰۰
  • 2379

به گزارش روابط عمومی بانک ملی ایران به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا)، دکتر فرهاد دژپسند در حاشیه هشتاد و نهمین نشست گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب افزود : اگر نیمی از ۵۵ درصدی که هنوز به کشور بازنگشته،  وارد چرخه اقتصادی شود، یقین بدانید بخش قابل توجهی از مشکلات حل خواهد شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: صادرکنندگان ریشه دار،  همه تلاششان این است که ارز خود را بازگردانند و ما باید کاری کنیم که ارز بیشتری به چرخه اقتصادی کشور بازگردد.

دژپسند ادامه داد: برای حذف نفت از بودجه مانند سایر کشورهای دنیا باید به سمتی برویم که منابع را از طریق مالیات تأمین کنیم.

وزیر اقتصاد افزود: در صورتی که این اقدام را با سرعت انجام دهیم امکان دارد بر فعالان اقتصادی کشور فشار وارد شود بنابراین در علوم اقتصادی تاکید می‌شود که رابطه بین رشد اقتصادی و افزایش مالیات ستانی مورد توجه قرار گیرد.

وی  ادامه داد: در سالهای گذشته منابع حاصل از صادرات از مالیات بر ارزش افزوده معاف بود و به محض اعلام، سازمان امور مالیاتی این نوع مالیات را مسترد می‌کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: اما از دو سال قبل، به دلیل شرایط خاص اقتصادی کشور برای بازگشت ارز صادراتی، قانونگذار شرایطی را در نظر گرفت تا اطمینان حاصل شود که ارز به چرخه اقتصادی کشور باز می گردد، سپس معافیت مالیاتی اعمال شود.

دژپسند ادامه داد: بنابراین اگر صادرکننده نتوانست ارز خود را در مدت چهار ماه بازگرداند با ملاطفت با این موضوع برخورد شود.  

دژپسند درباره فرار مالیاتی نیز گفت: میزان فرار مالیاتی اکنون بدون در نظر گرفتن جرایم حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان است.

وی گفت: علت اختلاف در دامنه اعلامی این است که برخی موارد را باید به عنوان مالیات معوق و نه فرار مالیاتی در نظر گرفت.

وی اضافه کرد: این رقم ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومانی ناشی از عدم دقت نیست بلکه به دلیل نوع تفسیر از فرار مالیاتی است.

دژپسند اضافه کرد: خوشبختانه اکنون سازمان امور مالیاتی اقدام خوبی را انجام داده است مبنی بر اینکه اگر مودیان مالیاتی بدهی خود را تا پایان مهرماه پرداخت کنند جریمه آنها بخشیده می‌شود.

وی اضافه کرد: این یک فرصت طلایی است که اگر انجام شود بسیاری از مالیات های معوق باز خواهد گشت.

 وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره پیشنهاد مسیر سبز مالیاتی نیز گفت: برای فعالان اقتصادی و مودیان مالیاتی که کارنامه مالیاتی قابل قبولی دارند تسهیلات و شرایطی برای سهولت کار در نظر گرفته می شود.

 دژپسند افزود: بر این اساس همه نیازمندی ها و بخش های مربوط به کسب و کار باید در مسیر سبز قرار داشته باشند؛ به عنوان مثال مودیان خوش حساب نباید برای دریافت گواهینامه‌های مختلف معطل شوند.

 وی اضافه کرد: سازمان امور مالیاتی در حال تدوین دستورالعمل جدیدی است که بر اساس آن مودیان مالیاتی خوش حساب برای اقدامات مختلف با حداقل مشکلات و گرفتاری روبرو خواهند شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره طرح صندوق مکانیزه فروش نیز گفت: شورای نگهبان دو ایراد گرفت و این طرح را به مجلس بازگرداند و بنابراین هر زمان که تصویب و به قانون تبدیل شود ما آن را اجرا خواهیم کرد.

 دژپسند اضافه کرد: ایراداتی که در این طرح مشاهده کردیم قابل رفع شدن است و امیدواریم تا پایان سال اجرایی شود.

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیک:
دیدگاه: