اقدامات وزارت امور اقتصادی و دارایی در راستای اصلاح نظام بانکی کشور

طراحی و تدوین سند تحول دیجیتال و ابلاغ آن به بانک ها، ادغام بانک های نظامی، تعدیل شعب بانکی و استقرار نظام حاکمیت شرکتی از جمله دستاوردهای وزارت امور اقتصادی و دارایی در راستای اصلاح نظام بانکی کشور است.

  • ۱۳۹۸/۰۷/۰۸ ۰۸:۱۱:۰۰
  • 2868

به گزارش روابط عمومی بانک ملی ایران، سند "بانکداری آینده و تحول دیجیتالی؛ رویکرد سیاستی و چارچوب استقرار بانکداری دیجیتال مبتنی بر پارادایم اقتصاد هوشمند" از سوی معاونت امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزارت اقتصاد تهیه و به بانک ها ابلاغ شده است که این سند می تواند دستاوردی مهم در راستای اصلاح نظام بانکی کشور باشد.
ادغام بانک های نظامی از دیگر رویکردهای وزارت امور اقتصادی و دارایی برای ساماندهی نظام بانکی کشور است که بدین ترتیب 4 بانک و یک موسسه اعتباری در بانک سپه ادغام شد تا بدین ترتیب بتوانیم شاهد بهبود شاخص های کلان در حوزه بانکداری باشیم.
از دیگر دستاوردهای وزارت اقتصاد می توان به تعدیل شعب بانکی اشاره کرد که در سال 97 تعداد 514 شعبه و در 5 ماه سال 98 تعداد 202 شعبه تعدیل شده اند.
همچنین با توجه به اهمیت کاهش بنگاه داری بانک ها، در سال 97 بالغ بر 69 هزار و 728 میلیارد ریال از موال مازاد بانک ها و در پنج ماه ابتدای امسال نیز 40 هزار و 755 میلیارد ریال از این اموال به فروش رسیده اند که این مهم نقش قابل توجهی در مولدسازی دارایی های نظام بانکی دارد.
بر این اساس از دی ماه سال 96 تا پایان مردادماه سال جاری 140 هزار میلیارد ریال از اموال مازاد بانک ها واگذار شده است.
تدوین دستورالعمل الزامات ناظر بر حاکمیت شرکتی در بانک های دولتی  نیز از جمله موضوعات مورد توجه و تاکید وزارت اقتصاد بوده است چرا که اثربخشی بهینه سیاست های تسهیل پولی و نیز سیاست های ارتقای توان تسهیلات دهی نظام بانکی که با هدف خروج غیر تورمی از رکود و تأمین سرمایه در گردش بنگاه های اقتصادی طراحی گردیده است، منوط به استقرار نظام حاکمیت شرکتی بانکی به عنوان پیش شرط است.
از سوی دیگر، در دو ماه نخست امسال 923 هزار میلیارد ریال تسهیلات از سوی بانک ها به بخش های تولیدی پرداخت شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 34 درصدی را نشان می دهد و این آمار بر نقش پر رنگ بانک ها در رونق تولید کشور تاکید دارد.

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیک:
دیدگاه: