بسته خبری این هفته بانک ملی ایران

در بسته خبری این هفته بانک ملی ایران می توانید کارنامه بانک در خروج از بنگاهداری، خرید دو هزار میلیارد ریال کالای بادوام داخلی، کمک 313 هزار میلیارد ریالی بانک ملی ایران به رونق بخش های اقتصادی، تاکید بر تحقق کلیه ابعاد سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و چند خبر مهم دیگر را یکجا بخوانید.

  • ۱۳۹۸/۰۵/۳۱ ۰۸:۰۸:۰۰
  • 3506

کارنامه بانک ملی ایران در خروج از بنگاهداری

عملکرد بانک‌ ملی ایران در واگذاری اموال و دارایی ها چنان چشمگیر بوده که این کارنامه موفق در گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی مورد تمجید و تقدیر قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی بانک ملی ایران، دکتر علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در نشست علنی سه شنبه 24 اردیبهشت ماه سال جاری و در صحن علنی مجلس پس از قرائت گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی در خصوص نحوه اجرای قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور در حوزه بازارهای مالی، این موضوع را اعلام و از عملکرد بهتر بانک ملی ایران قدردانی کرد.

با این حال در پی تاکید مکرر دولت محترم و نهادهای ناظر بر نظام بانکی، بانک ملی ایران به طور ویژه موضوع خروج از بنگاهداری را با تشکیل یک اداره کل با عنوان اداره کل مدیریت و فروش اموال تملیکی و مازاد پیگیری کرده است. از این رو، گزارش مختصری از عملکرد بانک در حوزه خروج از بنگاهداری به این شرح ارائه می شود.

تعداد زیادی از شرکت های زیرمجموعه بانک در زمره شرکت های ابزاری بوده و طبق بند 3 ماده 1 دستورالعمل سرمایه گذاری در اوراق بهادار بانک مرکزی صرفا فعالیت مرتبط بانکی انجام می دهند.

همچنین، 8 شرکت از شرکت های زیرمجموعه به موجب رد مال از بابت بدهی گروه امیرمنصور آریا علی رغم عدم تمایل بانک، توسط دادگاه محترم به بانک ملی ایران واگذار شده است که به منظور جلوگیری از بروز بحران های کارگری و حفظ سطح  اشتغال، بانک ناگزیر به تزریق منابع مالی به این شرکت ها از جمله شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران شده است.

 با این حال بانک ملی ایران در راستای عمل به قانون رفع موانع تولید و ارتقای نظام مالی کشور و همچنین همراهی با سیاست های کلان دولت محترم جمهوری اسلامی ایران، خود را مکلف به واگذاری تمام سرمایه گذاری ها به جز شرکت های ابزاری می داند به نحوی که از زمان ابلاغ قانون مذکور، اقدام به واگذاری بیش از 59 هزار میلیارد ریال از سهام شرکت های تابعه و اموال مازاد کرده است.

این بانک همچنین برای واگذاری و فروش سهام سایر شرکت ها تمامی اقدامات لازم از جمله انتشار فراخوان عمومی فروش، برگزاری مزایده و... را انجام داده است.

در این میان بانک ملی ایران در زمینه واگذاری شرکت ها و املاک با مشکلاتی مواجه می باشد که اشاره ای اجمالی به آنها می گردد:

موانع و مشکلات واگذاری ها

در مواردی با وجود تمام اقدامات جدی انجام شده در راستای واگذاری، به دلایلی خارج از اراده این بانک این واگذاری ها منتج به نتیجه نشده است.

در سال 1396 سهام شرکت ملی صنعتی فولاد خوزستان (رد دیونی دادستانی) واگذار و به دلیل مشکلات و بحران های کارگری، خریدار منصرف شد.

در سال های 1396 و 1397 سهام شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی (وبانک) از طریق سازمان بورس و اوراق بهادار با قیمت پایه طبق گزارش کارشناسی عرضه شد، لیکن متقاضی خرید نداشت.

غیر از شرکت های مذکور، شمار زیادی از شرکت ها به دفعات متعدد از طریق مزایده عمومی به معرض فروش گذاشته شد ولیکن خریداری برای آنها پیدا نگردید.

 اخیرا با تفویض اختیار هیات وزیران و ابلاغ آیین نامه جدید واگذاری توسط وزارت اقتصاد و دارایی، قیمت گذاری جدید همه شرکت ها، هلدینگ ها و از جمله خود گروه سرمایه گذاری در حال انجام است تا همه شرکت ها در هفته های آینده از طریق مزایده و بورس به معرض گذاشته خواهد شد. 

 

خرید دو هزار میلیارد ریال کالای بادوام داخلی با تسهیلات بانک ملی ایران تا پایان تیرماه

بانک ملی ایران با هدف حمایت از کالای ایرانی و رونق بازار تولید داخلی، از ابتدای سال جاری تا پایان تیرماه بالغ بر دو هزار و 49 میلیارد ریال تسهیلات فروش اقساطی برای خرید کالای داخلی پرداخت کرده است.

رونق بازار تولید و کسب و کار همواره یکی از محوری ترین سیاست های این بانک بوده و از این رو طی مدت مذکور بالغ بر 15 هزار و 989 فقره تسهیلات فروش اقساطی خرید کالای داخلی تخصیص داده است.

همچنین در سال گذشته نیز بانک ملی ایران تعداد 82  هزار و 20 فقره تسهیلات فروش اقساطی خرید کالای داخلی به ارزش هشت هزار و 602 میلیارد ریال پرداخت کرده است.

طی مدت مذکور، 50 هزار و 830 میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش برای حمایت از تولید و اشتغال در 23 هزار و 815 فقره توسط بانک ملی ایران پرداخت شده است.

بانک ملی ایران تعداد 243 هزار و 870 فقره تسهیلات نیز به صورت فروش اقساطی، جعاله و مرابحه برای رفع نیازهای ضروری خانوار پرداخت کرده است که ارزش این تسهیلات به 74 هزار و 751 میلیارد ریال می رسد.

 

پایان مردادماه، آخرین مهلت شرکت در قرعه‌کشی حساب های پس انداز بانک ملی ایران

آخرین مهلت افتتاح حساب یا افزایش موجودی برای شرکت در چهلمین مرحله قرعه‌کشی جوایز حساب های قرض الحسنه پس انداز بانک ملی ایران، پایان مردادماه است.

91 کمک هزینه یک میلیارد ریالی خرید مسکن تنها بخشی از جوایز نفیس این دوره از قرعه کشی حساب های قرض الحسنه بانک ملی ایران است.

آخرین مهلت افتتاح حساب و یا افزایش موجودی این حساب ها 31 مرداد ماه است و علاوه بر جوایز ویژه کمک هزینه خرید واحد مسکونی، 291 کمک هزینه خرید خودروی داخلی هر یک به ارزش 700 میلیون ریال، 391 کمک هزینه 300 میلیون ریالی ازدواج و 591 کمک هزینه خرید لوازم خانگی تولید داخل هر یک به ارزش 200 میلیون ریال بخشی دیگر از جوایز برای پاسخ به خیراندیشی و نیک اندیشی مشتریان است.

همچنین یک هزار و 91 کمک هزینه 10 میلیون ریالی خرید صنایع دستی و 750 هزار جایزه نقدی یک میلیون ریالی از جوایز چهلمین مرحله قرعه‌کشی جوایز حساب‌های قرض الحسنه پس‌انداز بانک ملی ایران است.

باز بودن حساب و داشتن حداقل موجودی 500 هزار ریالی در روز قرعه‌کشی شرایط لازم برای شرکت حساب‌ها در قرعه‌کشی و حفظ حداقل موجودی حساب به مبلغ 500 هزار ریال به مدت سه ماه یا 90 روز متوالی در طول دوره قرعه‌کشی و یا از زمان آخرین مهلت افتتاح حساب یا افزایش موجودی شرط کافی برای اعطای جوایز به برندگان حساب‌هاست.

 

کمک 313 هزار میلیارد ریالی بانک ملی ایران به رونق بخش های اقتصادی

بانک ملی ایران با رویکرد حمایت و کمک به رونق بخش های مختلف اقتصادی کشور بیش از 313 هزار میلیارد ریال تسهیلات در چهار ماه ابتدای سال جاری پرداخت کرده است.

این بانک طی مدت مذکور 495 هزار و 305 فقره تسهیلات به ارزش 313 هزار و 247 میلیارد ریال به بخش های کشاورزی و صنایع تبدیلی، صنعت و معدن، مسکن و ساختمان، بازرگانی و ... تخصیص داده است.

بر این اساس سهم بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی از تسهیلات پرداختی بانک ملی ایران به بخش های مختلف اقتصادی طی این مدت، بالغ بر 19 هزار و 994 فقره به ارزش هشت هزار و 758 میلیارد ریال بوده است.

همچنین بخش مسکن و ساختمان نیز به عنوان یکی از مهم ترین محرکه های رونق اقتصاد کشور همواره مورد توجه بانک ملی ایران بوده و از این رو تخصیص ویژه تسهیلات به این بخش در سال جاری در دستور کار بانک قرار گرفته است.

بر این اساس از ابتدای سال جاری تا پایان تیرماه، شش هزار و 464 میلیارد ریال تسهیلات در 22 هزار و 848 فقره به بخش مسکن و ساختمان پرداخت شده است.

همچنین این بانک در راستای حمایت از بخش صنعت و معدن کشور، توجه ویژه ای به بنگاه های اقتصادی این بخش داشته و بر همین اساس در مدت مذکور بالغ بر 48 هزار و 563 میلیارد ریال تسهیلات در نه هزار و 491 فقره پرداخت کرده است.

بنگاه های بخش بازرگانی نیز 42 هزار و 412 فقره تسهیلات به ارزش 31 هزار و 289 میلیارد ریال دریافت کرده اند.

همچنین 400 هزار و 421 فقره تسهیلات نیز به ارزش 217 هزار و 411 میلیارد ریال به بخش خدمات و 139 فقره تسهیلات به ارزش 762 میلیارد ریال به بخش صادرات پرداخت شده است.

 

95 درصد حساب های مشتریان حقیقی بانک ملی ایران، کد شهاب دارند

تازه ترین اطلاعات موجود نشان می دهد بیش از 95 درصد حساب های مشتریان حقیقی بانک ملی ایران، کد شهاب دارند.

در راستای اجرای الزامات قانونی ناظر بر لزوم شناسایی دقیق مشتریان و بنا بر مفاد بخشنامه اخیر بانک مرکزی و تاکیدات به عمل آمده در این خصوص، بانک ها از ارائه خدمات به حساب های فاقد شناسه شهاب منع شده اند.

نظام بانکی در چند سال اخیر به واسطه تکالیف و الزاماتی ابلاغی از سوی مراجع قانونی، نظارتی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، به پاکسازی و اصلاح اطلاعات حساب های مشتریان حقیقی و حقوقی ملزم شده است و بانک ملی ایران نیز خود را به این الزامات پایبند می داند.

سامانه هایی مانند ساتنا، پایا، چکاوک و ابزار کارت به کارت که اکنون در بانک‌ها فعالند و نیز خدمات جدیدی که در آینده عرضه خواهند شد، صرفاً به مشتریانی ارائه می شوند که هویت و اطلاعات سجلی، مکانی و کسب و کاری آنها مشخص و برای هر یک از آنها شناسه شهاب از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اخذ شده باشد.

طی چند سال اخیر برای جلوگیری از هرگونه وقفه در امور مشتریان بانک ملی ایران، اطلاع رسانی جامع و کامل از طریق سایت بانک، شعب، رسانه ها، شبکه های اجتماعی و ارسال پیامک برای تکمیل اطلاعات صاحبان حساب انجام و مکرر برای اصلاح اطلاعات از مشتریان درخواست شده است تا با مدارک و مستندات کافی به یکی از شعب بانک ملی ایران مراجعه و نسبت به اصلاح اطلاعات هویتی و سجلی اقدام کنند تا در اخذ سرویس و خدمات با مشکلی مواجه نشوند.

 

تقدیر از آزادگان در بانک ملی ایران

همزمان با گرامیداشت بیست و نهمین سالگرد بازگشت آزادگان سرافراز به میهن اسلامی، آزادگان بانک ملی ایران تقدیر شدند.

طی مراسمی که در محل نمازخانه ادارات مرکزی بانک برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم چوب چیان با ذکر مناقب امام هادی (ع)، تاکید کرد: آن حضرت نقش مهمی در انتقال مفاهیم مذهب شیعه داشتند.

وی با بیان این که زیارت جامعه کبیره و زیارت غدیریه از یادگارهای ارزشمند آن امام است، ادامه داد: ایشان در دوره خفقان طاغوت زمان، به خوبی جامعه را بیدار کردند.

چوب چیان همچنین دفاع مقدس را برگ زرینی در کارنامه انقلاب اسلامی ایران دانست و خاطرنشان کرد: بازگشت آزادگان برای کشور ما بسیار افتخارآمیز بود و مردم ما همواره مدیون رشادت های این عزیزان هستند.

در ادامه برنامه و پس از مداحی ذاکران اهل بیت (ع)، از روح الله ضیایی، حسین نکونام، سعید سبحانی، اصغر احدی و جعفر توکلی به نمایندگی از آزادگان بانک ملی ایران تقدیر شد.

در این مراسم مدیر امور حراست،تنی چند از روسای ادارات ستادی، خانواده شهدای بانک و مسئولان بسیج بانک ملی ایران حضور داشتند.

 

مراسم تقدیر از کارکنان آزاده و ایثارگر وزارت اقتصاد

مراسم تقدیر از کارکنان آزاده و ایثارگر وزارت اقتصاد مصادف با 26 مرداد ماه، سالروز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی، مراسم تقدیر از کارکنان آزاده و ایثارگر وزارت امور اقتصادی و دارایی با حضور وزیر اقتصاد برگزار شد.

دکتر فرهاد دژپسند طی سخنانی در این مراسم که علی عسکری معاون توسعه مدیریت و منابع، امید علی پارسا رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، مجتبی خالصی رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی و حجت الاسلام ثقفی مشاور وزیر در امور ایثار گران نیز در آن شرکت داشتند، ضمن تاکید بر گرامیداشت مجاهدت ها و فداکاری های آزادگان، بر لزوم حل مشکلات آنها تاکید کرد.

وی با بیان اینکه ما آرامش امروز خود را مرهون خون شهدا و ایثارگری، همت و صبر رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و آزادگان عزیز هستیم، 26 مرداد ماه را روزی تاریخی و خاطره انگیز برای ملت ایران خواند و گفت: مقاومت و ایستادگی مردانه، در ایام اسارت و سر تعظیم فرو نیاوردن در برابر رفتارهای غیر انسانی و شکنجه های وحشیانه دشمنان بعثی، شما را به حق، سزاوار تعبیر "آزاده" نمود.

این گزارش حاکی است، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت اقتصاد نیز طی سخنانی در این مراسم، با یادآوری رشادت های آزادگان و رزمندگان اسلام در ایام جنگ تحمیلی، بر حفظ یاد و خاطره رزمندگان و ایثارگران انقلاب اسلامی، اظهار داشت: مسئولان وزارت اقتصاد، خود را ملزم به استفاده بهینه از منابع و امکانات به نحوی می دانند که بتوانند حداکثر حمایت را از پرسنل آزاده و ایثارگر وزارتخانه به عمل بیاورند.

گفتنی است، در بخش دیگری از مراسم، مسایل و مشکلات و راهکارهای رفع آنها مورد بحث قرار گرفت.

 

تاکید بر تحقق کلیه ابعاد سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی

تاکید بر تحقق کلیه ابعاد سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی دکتر فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان اصفهان بر تحقق کلیه ابعاد سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی تاکید کرد.

دکتر فرهاد دژپسند جانشین ریاست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان اصفهان طی سخنانی در جلسه این ستاد در  اصفهان ضمن تاکید بر تحقق کلیه ابعاد سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: هدف اقتصاد مقاومتی رشد پویا، بهبود شاخص های مقاومت اقتصادی و دستیابی به اهداف سند چشم انداز است و توسعه درون زا، برون نگر، دانش بنیان، عدالت محور و مردمی بودن رویکرد های آن است.

وزیر اقتصاد افزود: اقتصاد مقاومتی تعامل با دنیای پیرامون از زاویه انتقال فنآوری های نو، افزایش صادرات ایران به دنیا و تامین مالی را پیگیری می کند و به دنبال افزایش سهم اقتصاد کشور در اقتصاد جهانی و استفاده از تمام ظرفیت‌های اقتصادی داخلی به منطور جهش اقتصادی کشور است.

دژپسند گفت: وقتی صحبت از اقتصاد دانش بنیان می شود، جهت گیری ما این است که از نظر اقتصادی، علمی و فنآوری، در افق سال ۱۴۰۴، رتبه نخست را در منطقه داشته باشیم.

وی تصریح کرد: اقتصاد مطلوب ما، یک اقتصاد پویا و پرتحرک است که بتواند اشتغالزایی و افزایش مستمر سرمایه گذاری را به همراه داشته باشد.

 

استقبال گسترده از فعالیت های کانون جوانه های بانک ملی ایران در فضای مجازی

فعالیت های کانون جوانه های بانک ملی ایران در فضای مجازی به خوبی مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است.

این کانون که به محلی برای آموزش و فرهنگ سازی مسائل اقتصادی به نوجوانان تبدیل شده است، توانسته با ارائه مفاهیم به شکلی ساده و مورد پسند رده سنی هدف در فضای مجازی، به خوبی نظر آنها را جلب کند.

در حال حاضر صفحه اینستاگرام کانون جوانه های بانک ملی ایران حدود 20 هزار نفر دنبال کننده دارد. در این صفحه علاوه بر اخبار تصویری مرتبط با کانون، انواع فیلم، انیمیشن، داستان و مسابقات مرتبط با مخاطبان نیز منتشر می شود.

تعداد بازدید از ویدئوهای صفحه اختصاصی این کانون در آپارات نیز به بیش از 22 هزار بار رسیده است. این ویدئوها اغلب با هدف ارائه مفاهیم اقتصادی و نیز محصولات ارائه شده توسط کانون تهیه و منتشر شده است.

کانون جوانه های بانک ملی ایران که از سال 1392 با هدف آموزش مسائل مالی و افزایش سواد اقتصادی در مدارس و گروه سنی کودک و نوجوان تشکیل شده، در تلاش است با به کارگیری شیوه ها و ابزارهای مختلف از جمله بازی، سرگرمی، مشارکت در برگزاری رویدادها، برپایی مسابقه و جشنواره و اردو، مخاطبانش را هر چه بیشتر با مفاهیم حوزه پولی و بانکی آشنا کند.

کانال کانون جوانه های بانک ملی ایران در اپلیکیشن «بله» که با اهداف فوق فعالیت می نماید  هم اکنون بیش از سه هزار و 700 نفر عضو دارد. در این کانال مفاهیم تولیدی درقالب عکس، متن و فیلم منتشر می گردد.

 

عضو هیات مدیره بانک ملی ایران تاکید کرد: لزوم بازنگری در شرایط پرداخت تسهیلات در وضعیت کنونی اقتصاد کشور

عضو هیات مدیره بانک ملی ایران با تاکید بر لزوم بازنگری شرایط پرداخت تسهیلات بانکی گفت: در شرایط کنونی اقتصادی کشور باید بازنگری در شرایط پرداخت تسهیلات بانکی صورت گیرد تا واحدهای تولیدی فعال و نیمه فعال و سرمایه گذاران با خیال آسوده به بانک مراجعه کنند و در نهایت با افزایش تولید درجهت رشد و شکوفایی اقتصاد کشور گام بردارند.

محمود شایان در نشست مسئولان شعب و حوزه های شهرستان زاهدان که در اداره امور شعب استان سیستان و بلوچستان بانک برگزار شد، ضمن عرض تبریک به مناسبت اعیاد قربان و غدیر و همچنین گرامیداشت یاد و خاطره جانباز و آزاده سرافراز مرحوم حاج نظر اصحابی معاون سابق این اداره امورشعب افزود: باید توجه ویژه ای به موضوع تولید و حمایت از واحدهای تولیدی و خدماتی استان صورت گیرد. در عین حال که استان سیستان و بلوچستان همواره مورد عنایت و لطف مقام معظم رهبری بوده و رسیدگی و حل مشکلات مردم استان، خواسته معظم له است.

وی با بیان اینکه توجه مقام معظم رهبری به سواحل مکران و دستورات ویژه ایشان در این باره حاکی از نگاه عمیق ولایت به استان و موقعیت استراتژیک و شرایط خاص آن است، تصریح کرد: تولید باید در این استان رونق گیرد و این مهم با کمک نیروی انسانی فعال و کارآمد بانک ها قابل تحقق است و همکاران باید دست به دست هم بدهند تا چرخه تولید در سیستان و بلوچستان به حرکت درآید.

شایان، اقتصاد کشور را بانک محور دانست و اظهار کرد: بانک ها با اتکا به نیروی انسانی فعال و مسئولیت پذیر و یاری رساندن به واحدهای تولیدی می توانند گام بزرگی در این مسیر برداشته و راه را برای تولید در داخل کشور هموار سازند زیرا با افزایش تولید، می توان کشور را از وابستگی به  خارج رهایی بخشید.

این عضو هیات مدیره بانک ملی ایران با تاکید بر نقش شعب در تحقق اهداف سازمانی بانک بیان کرد: رؤسا و معاونان شعب به مثابه فرمانده یک گردان هستند و تا زمانی که یک فرمانده به عنوان رهبر گروه احساس مسئولیت نکند، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.

وی همچنین با بیان اینکه دیگر دوره مراجعه مشتری به شعبه گذشته است لذا ما باید به مشتری مراجعه و آن ها را جذب کنیم، گفت: باید تلاش شود تا میزان جذب منابع ارزان قیمت در استان افزایش یابد تا به موازات آن، قدرت پرداخت تسهیلات قرض الحسنه نیز بیشتر شود و بتوانیم  رونق تولید و رشد و شکوفایی استان را شاهد باشیم.

همچنین وحیدرضا صمدزاده رییس اداره امور شعب استان سیستان و بلوچستان بانک نیز ضمن ارایه گزارش عملکرد چهار ماهه ابتدای سال جاری این اداره امورشعب، از همکاران خواست تا با تلاش و کوشش مضاعف، برنامه ریزی دقیقی برای تحقق اهداف سازمانی و انتظارات مدیران ارشد بانک در ایام باقی مانده سال داشته باشند.

 

پرداخت هفت هزار فقره تسهیلات خرید دین در بانک ملی ایران

بانک ملی ایران در چهار ماه ابتدای سال جاری هفت هزار و 612 فقره تسهیلات خرید دین به ارزش ریالی 11 هزار و 786 میلیارد ریال پرداخت کرده است.

صاحبان کسب و کار و بنگاه های اقتصادی با تسهیلات خرید دین می توانند نقدینگی مورد نیازشان را پیش از موعد سر رسید چک و اوراق تجاری خود تامین کنند.

تسهیلات خرید دین خدمتی به اشخاص حقیقی و حقوقی است که نیازمند نقدینگی هستند اما اوراق و اسناد تجاری آنها دارای مهلت پرداخت دیرتری نسبت به زمان مورد نیازشان است.

بانک در این روش، دین مدت دار بدهکار را به کمتر از مبلغ اسمی و درج شده در متن اسناد و اوراق تجاری مانند چک و سفته به صورت نقدی از داین و مشتری خریداری می کند بدین ترتیب مشتری می تواند زودتر از موعد مقرر نقدینگی مورد نیاز خود را به دست آورد.

خرید دین به منظور ایجاد تسهیلات لازم برای تمامی بخش های اقتصادی قابل انجام است و در چارچوب ضوابط و مقررات و با رعایت دستورالعمل ها و آیین نامه های بخش اعتباری از جمله آیین نامه تسهیلات و تعهدات کلان، اشخاص مرتبط و همچنین سیاست اعتباری سالانه صورت می گیرد که همه مشتریان بانک در همه بخش ها می توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

ملاک تعیین سقف پرداخت تسهیلات خرید دین در واحدهای اقتصادی غیرتولیدی نیز روند عملیات خرید و فروش با در نظرگرفتن حجم حساب ها و اسناد دریافتی اعم از تجاری یا غیرتجاری هر بنگاه در صورت های مالی حسابرسی شده و یا اظهارنامه های مالیاتی خواهد بود.

خرید دین اسناد تجاری هم بر پایه روش ارزش فعلی اسناد با سررسید آتی صورت می گیرد و در محاسبات مربوط به سود، اصل تسهیلات ملاک عمل خواهد بود.

همچنین در قرارداد میان مشتری و بانک، سررسید دین موضوع اسناد و اوراق تجاری نباید از یک سال تجاوز کند و پرداخت تسهیلات خرید دین نسبت به اسناد تجاری با سررسیدهای متفاوت در قالب یک قرارداد امکان پذیر است.

در خرید دین بروات نیز دیون موضوع برواتی که به قبول براتگیر رسیده است، در قالب عقد خرید دین قابل خریداری خواهد بود؛ مشروط بر اینکه مبلغ اسمی سفته یا برات از تمبر الصاقی آن بیشتر نباشد. بر این اساس اسناد تضمینی قابل خریداری نیستند.

سود تسهیلات خرید دین هم با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار و با رعایت آیین نامه ها و دستورالعمل های مربوطه محاسبه می شود.

لازم به ذکر است، بانک ملی ایران در سال گذشته نیز تعداد 19 هزار و 916 فقره تسهیلات خرید دین پرداخت کرده است که ارزش ریالی این تسهیلات به 40 هزار و 270 میلیارد ریال می رسد.

 

اعمال تغییرات و اصلاح برخی رویه های سازمان امور مالیاتی در مهلت زمانی تعیین شده

اعمال تغییرات و اصلاح برخی رویه های سازمان امور مالیاتی در مهلت زمانی تعیین شده دکتر فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی طی ابلاغیه ای به رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور، خواستار اعمال تغییرات و اصلاح برخی رویه های این سازمان از جمله نحوه جمع آوری و کسب اطلاعات هویتی و سوابق مودیان مالیاتی با هماهنگی کامل دیگر دستگاه های اجرایی ظرف حداکثر دو ماه و الکترونیکی شدن فرایند مالیات نقل و انتقال املاک بدون نیاز به حضور مودی در سازمان برای واحدهای مسکونی در شهر تهران در طول یک ماه آینده شد.

در ابلاغیه دکتر فرهاد دژپسند خطاب به امید علی پارسا می خوانیم:

در راستای اجرایی نمودن اسناد بالادستی نظام در زمینه بهبود محیط کسب و کار و با هدف تسهیل خدمت رسانی به تمامی مودیان مالیاتی و صاحبان کسب و کار از طریق ادارات کل امور مالیاتی سراسر کشور، موارد زیر ابلاغ می شود:

١- حداکثر ظرف مدت دو ماه، فرآیند ثبت نام مودیان مالیاتی به نحوی اصلاح شود که:

- اطلاعات مؤدیان در زمینه های مختلف (هویتی، ثبتی، اطلاعات اقامتگاه قانونی یا دفتر مرکزی و پستی) با استفاده از سرویس های اطلاعاتی الکترونیکی از پایگاه اطلاعاتی موجود مراجع مرتبط هر یک، استعلام و بدون نیاز به ورود اطلاعات توسط متقاضی بر روی پایگاه سازمان امور مالیاتی کشور درج شود.

- بازرسی میدانی توسط دستگاههای مختلف (نظیر سازمان تامین اجتماعی و صنف مربوطه در موضوع ثبت نام

مودیان به منزله بازرسی سازمان امور مالیاتی کشور مورد پذیرش قرار گیرد. به این منظور ضرورت دارد ضمن انعقاد تفاهم نامه با سایر دستگاه های بازرسی کننده، بر روی چک لیست مشترک توافق صورت گیرد.

- درصورتی که مؤدی پیشتر، یک بار مراحل ثبت نام برای هریک از انواع مالیات را انجام داده باشد، در ثبت نام جدید با استفاده از یک کلید یکتا (به جز اطلاعات مکان جدید) سایر اطلاعات پیشین برای وی فراخوانی شود.  - با توجه به ماهیت مجوز محوری خدمات سازمان امور مالیاتی کشور، مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار مکلف است ظرف دو ماه از تاریخ این ابلاغیه، دسترسی آن سازمان را به کلیه سرویس های استعلام

برخط موجود در درگاه ملی مجوزهای کشور (GB) برقرار نماید.

۲- در جهت ایجاد وحدت رویه و پرهیز از برخورد چندگانه در خصوص نحوه و مبنای اجرای ماده ۱۸۶ قانون مالیات های مستقیم، حداکثر ظرف مدت یک ماه، شیوه نامه اجرایی این ماده تهیه و ضمن ابلاغ به کلیه واحدهای اجرایی به اطلاع عموم نیز رسانده شود.

۲- حداکثر ظرف مدت یک ماه، کلیه مراحل صدور گواهی ماده ۱۸۷ قانون مالیات های مستقیم (الکترونیکی شدن فرایند مالیات نقل و انتقال املاک بدون نیاز به حضور مودی در سازمان) برای واحدهای مسکونی در شهر تهران به صورت الکترونیکی انجام و مشکلات احتمالی مرتفع شود. همچنین ظرف مدت سه ماه از تاریخ این ابلاغیه، این فرآیند در سطح تهران بزرگ و سایر کلان شهرهای دارای دفترچه ارزش معاملاتی مطابق با الگوی سازمان، اجرا شود.

۴- حداکثر تا پایان سال جاری، ضمن برخط شدن کامل فرایند ابلاغ بدهی مالیاتی، درخواست پرداخت مالیات به صورت اقساطی و دریافت پاسخ آن نیز به صورت الکترونیکی امکان پذیر شود.

۵- حداکثر ظرف مدت یک ماه، صدور گواهی مفاصا مالیات بر ارزش افزوده برای آن دسته از مودیانی که وضعیت بدهی آنها تعیین تکلیف شده است، به صورت الکترونیکی و حداکثر پس از ۴۸ ساعت از زمان درخواست متقاضی انجام گیرد. همچنین صدور مفاصا مکتوب برای آن دسته از گواهی های مالیات بر ارزش افزوده که نیاز به ممهور شدن توسط سازمان را دارد، پس از صدور الکترونیکی، آنی صورت پذیرد.

۶- در راستای شفاف سازی مقررات مالیاتی حداکثر تا ابتدای دی ماه سال جاری، کلیه مقررات و بخشنامه های آن سازمان، چنانچه به امضای رییس سازمان با مدیران سطوح سازمانی پایین تر رسیده باشد، تنقیح و در مورد آن دسته از مقررات و بخشنامه های آن سازمان که به امضای وزیر امور اقتصادی و دارایی رسیده است، پیشنهاد موارد تنقیحی در قالب گزارشی ارائه شود.

۷- نظارت بر عملکرد سازمان در خصوص احکام فوق در راستای تسهیل فضای کسب و کار، بر عهده معاونت امور اقتصادی است که گزارش های آن در بازه های زمانی دو ماهه ارایه می شود. همچنین در جهت تسهیل مستمر فضای کسب و کار، معاونت مذکور مکلف است پیشنهادهای اصلاحی جدید در حوزه مالیاتی را با استفاده از نظرات و گزارش های نمایندگان بخش خصوصی و حسب مورد سایر اشخاص مطلع، تشکل ها و دستگاه های اجرایی مرتبط در دوره های زمانی سه ماهه استخراج و گزارش آن را ارائه نماید.

 

نیروهای حفاظت فیزیکی و فنی؛ حافظان و تضمین‌کنندگان امنیت بانک هستند

همزمان با عید سعید غدیرخم مراسم تجلیل از کارکنان برتر اداره کل حفاظت فیزیکی و فنی بانک ملی ایران با حضور مدیر امور حراست بانک، فرهاد معقول مدیر امور شعب منطقه دو کشور، حسین صابری رئیس اداره کل حفاظت فیزیکی و فنی و تنی چند از روسای ادارات ستادی و کارکنان این اداره کل در سالن حافظ برگزار شد.

در این مراسم صابری با تشریح وظایف اداره کل حفاظت فیزیکی و فنی به بیان گزارشی از عملکرد و فعالیت های این اداره کل پرداخت و با تقدیر از تلاش‌ها و زحمات شبانه‌روزی کارکنان اداره کل حفاظت فیزیکی و فنی بانک اظهار داشت: امنیت در بانک حرف اول را می زند و همکاران این اداره کل حافظ امنیت کارکنان و اموال مشتریان هستند.

رئیس اداره کل حفاظت فیزیکی و فنی بانک ملی ایران برخورد مناسب با مشتریان و همکاران را از جمله وظایف مهم همکاران این اداره کل عنوان کرد و گفت: این موضوع در جذب منابع بسیار موثر است.

صابری در ادامه افزایش پوشش تصویری دوربین های مداربسته واحد های بانک از 67 به 97 درصد، جداسازی محوطه ادارات مرکزی از بیمارستان، ایجاد سیستم کنترل تردد مراجعان و حمل بزرگ ترین محموله تاریخ بانکداری کشور را از جمله اقدامات مهم این اداره کل عنوان کرد.

همچنین در این مراسم مدیرکل اداره حفاظت از اماکن و پدافند غیرعامل سازمان حراست کل کشور با بیان این که کارکنان بخش حفاظت فیزیکی و فنی بانک وظیفه خطیر و مهم امنیت بانک را  بر عهده دارند، افزود: این عزیزان به عنوان چشم بینا، گوش شنوا و بازوی توانمند بانک، نقش تاثیرگذار و مهمی در پیشگیری از آسیب ها و حفظ و حراست از اموال بانک و مشتریان دارند.

وی کار کارکنان حفاظت فیزیکی و فنی را ایجاد نظم وانضباط در سیستم ، ایجاد امنیت در سطح واحدهای مختلف بانک و حفظ و حراست و نگهداری از اموال بانک دانست و گفت:  کارکنان اداره کل حفاظت فیزیکی و فنی بانک ملی ایران باید در جهت به کارگیری همه توان و ظرفیت های خود جهت تقویت و ارتقای امنیت در حوزه فعالیت بانک بیش از پیش گام بردارند .

در بخشی از این مراسم با اهدای لوح ،جمعی از کارکنان اداره کل حفاظت فیزیکی و فنی بانک به جهت تلاش و کوشش در پیشبرد اهداف بانک مورد تقدیر قرار گرفتند.

 

فعالان بخش خصوصی برای بهبود محیط کسب و کار قوانین مزاحم را به وزارت اقتصاد اعلام کنند

فعالان بخش خصوصی برای بهبود محیط کسب و کار قوانین مزاحم را به وزارت اقتصاد اعلام کنند وزیر امور اقتصادی و دارایی همیاری و از خودگذشتگی مردم و همکاری مناسب بخش خصوصی با نظام اجرایی کشور را از جمله دلایل ثبات نسبی شرایط اقتصادی حاضر عنوان کرد.

دکتر فرهاد دژپسند طی سخنانی در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان با اشاره ضرورت حمایت از تولید داخل در شرایط حاضر اظهار داشت: با وجود همه شیطنت های دشمن در پنج ماه گذشته، کمترین تبعات منفی متوجه اقتصاد کشور شده است، اظهار داشت: این اتفاق جز در سایه همکاری تمامی ارکان نظام، از خود گذشتگی مردم و تلاش جهاد گونه بخش خصوصی هرگز رخ نمیداد.

این گزارش حاکی است، دکتر دژپسند در بخش دیگری از جلسه، با هدف بهبود محیط کسب و کار از فعالان بخش خصوصی خواست، اگر موارد یا قوانین مزاحم فعالیت های  سالم اقتصادی مشاهده کردند، به وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کنند تا بررسی و اقدامات لازم برای رفع آنها انجام شود.

در طی این جلسه دکتر دژپسند و هیات همراه ضمن بررسی مشکلات بخش خصوصی دستورات لازم را برای بررسی و رفع آنها صادر کرد.

 

ارزیابی دستگاه های اجرایی ملی و استانی بر اساس میزان موفقیت در مولد سازی دارایی های دولت

ارزیابی دستگاه های اجرایی ملی و استانی بر اساس میزان موفقیت در مولد سازی دارایی های دولت دکتر فرهاد دژپسند در جمع دانشگاهیان اصفهان از کلیه اساتید اقتصادی دانشگاه های کشور در خواست کرد در صورتی که نظرات و دیدگاهی جهت بهبود امور اقتصادی کشور دارند پیشنهادات خود را کتبا به مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی و یا معاونت امور اقتصادی وزارت اقتصاد ارائه کنند تا از آنها به موقع استفاده شود.

دکتر فرهاد دژپسند که در راس هیاتی وارد اصفهان شد،  طی سخنانی در نشست هم اندیشی بررسی مسایل اقتصاد کشور با حضور صاحب نظران، اعضای هیات علمی دانشگاه های استان اصفهان و مدیران دستگاه های اجرایی مرتبط در محل دانشگاه اصفهان، با بیان اینکه برای کنترل و ایجاد ثبات در شرایط اقتصادی، ما در وزارت اقتصاد، درها را به روی همه اندیشمندان و صاحب نظران باز کرده ایم افزود: مصداق بارز آن تشکیل هسته های اندیشه ورزی با مشارکت حدود ۲۰۰ نفر از صاحب نظران و اساتید دانشگاه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نمایندگان بخش خصوصی و نیز  راه اندازی شبکه تعاملی تحلیلگران جوان اقتصاد است که ثمرات آن را هم در قالب تدوین و پیشنهاد راهبردهای اقتصادی و مدیریتی در حوزه های مختلف دیده ایم.

وزیر اقتصاد در بخش دیگری از سخنان خود  با بیان اینکه فلسفه برگزاری این جلسات، شنیدن نقطه نظرات اساتید دانشگاه و صاحب نظران اقتصادی کشور است، اظهار داشت: این تلقی که می توان کلیه امور اقتصادی کشور را فقط با نظرات تعداد محدودی صاحب نظر برطرف کرد، اشتباه است.

وی ادامه داد: در صورتی که بخواهیم سیاست گذاری اقتصادی را بدون توجه به سابقه شکل گیری مشکلات اقتصادی و  مبانی و فروض هر نظریه اتخاذ و به اجرا بگذاریم، قطعا با مشکل مواجه خواهیم شد. بنابر این  تاکید من همواره این بوده که مبانی شکل گیری تئوری های اقتصادی را در بررسی پیشنهادات سیاستی در نظر بگیریم.

وی با تاکید بر اینکه، نسخه هایی که برای وضعیت اقتصادی کشور ارائه می شود، باید کاملا مبتنی بر واقعیت ها باشد، اظهار داشت: به عنوان مثال ما امروز به دنبال مولدسازی دارایی های دولت هستیم اما این به معنی فروش دارایی های دولت و چوب حراج زدن به آن نیست بلکه منظور از آن حداکثر کردن بهره وری و کارایی دارایی های دولتی است.

دژپسند افزود: یکی از معیارهای ارزیابی دستگاه های ملی و استانی باید میزان موفقیت آنها در مولد سازی دارایی های دولت باشد.

 

بررسی پیشرفت برنامه های اقتصاد مقاومتی در استان اصفهان

بررسی پیشرفت برنامه های اقتصاد مقاومتی در استان اصفهان وزیر امور اقتصادی و دارایی جهت دیداری یک روزه به استان اصفهان سفر کرد.

دکتر فرهاد دژپسند که جانشینی ریاست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان اصفهان را بر عهده دارد، به منظور بررسی پیشرفت برنامه ها، طرح ها و پروژه های اقتصادی، در جلسه این ستاد حضور خواهد یافت.

 وی همچنین طی این سفر با حضور در دانشگاه اصفهان، با صاحب نظران و اساتید اقتصاد استان دیدار و گفت و گو می کند.

 وی در ادامه با حضور در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان، از نزدیک در جریان مشکلات، نظرات و پیشنهادات فعالان بخش خصوصی  قرار  می گیرد.

 دیدار با نماینده ولی فقیه و امام جمعه استان اصفهان از دیگر برنامه های وزیر اقتصاد در سفر به اصفهان خواهد بود.

 گفتنی است، تعدادی از معاونین و مدیران این وزارتخانه نیز وزیر اقتصاد را در سفر به استان اصفهان همراهی می کنند.

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیک:
دیدگاه: