بسته خبری این هفته بانک ملی ایران

در هفته ای که گذشت، مدیران عامل بانک های دولتی و خصوصی کشور با دکتر جواد ظریف وزیر امور خارجه دیدار کردند. همچنین برندگان جشنواره «پولتو راحت بریز» اپلیکیشن «بله» نیز مشخص شدند.

  • ۱۳۹۸/۰۳/۰۹ ۰۶:۵۴:۰۰
  • 3447

بهره مندی 25 هزار بنگاه اقتصادی از تسهیلات بانک ملی ایران

در یک ماه ابتدای سال جاری، بیش از 25 هزار بنگاه اقتصادی از بانک ملی ایران تسهیلات دریافت کردند.

به گزارش روابط عمومی بانک ملی ایران، بر اساس آمار میزان تسهیلات پرداختی این بانک به بخش های مختلف اقتصادی، در فروردین ماه امسال تعداد 25 هزار و 533 فقره تسهیلات به ارزش 34 هزار و 817 میلیارد ریال پرداخت شده است.

بانک ملی ایران به منظور رونق هرچه بیشتر کسب و کار در کشور و همچنین گردش چرخ بخش صنعت، تعداد یک هزار و 212 فقره تسهیلات به ارزش شش هزار و 250 میلیارد ریال به بخش صنعت و معدن تخصیص داده است.

همچنین در مدت مذکور، تعداد یک هزار و 986 فقره تسهیلات به ارزش 789 میلیارد ریال به بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی و تعداد یک هزار و 349 فقره تسهیلات به ارزش 390 میلیارد ریال به بخش مسکن و ساختمان اختصاص یافته است.

همچنین سهم بخش بازرگانی از کل تسهیلات پرداختی بانک ملی ایران به بخش های مختلف اقتصادی کشور طی این مدت، پنج هزار و 486 فقره به ارزش سه هزار و 808 میلیارد ریال بوده است.

در یک ماه ابتدای امسال، تعداد 18 فقره تسهیلات به ارزش 98 میلیارد ریال به بخش صادرات و 15 هزار و 482 فقره تسهیلات به ارزش 23 هزار و 482 میلیارد ریال به بخش خدمات اختصاص یافته است.


پرداخت یک هزار فقره تسهیلات خرید دین بانک ملی ایران در فروردین ماه 98

بانک ملی ایران از ابتدای سال جاری تا پایان فروردین ماه یک هزار و 173 فقره تسهیلات خرید دین پرداخت کرده است که ارزش ریالی این تسهیلات به یک هزار و 410 میلیارد ریال می رسد.

با تسهیلات خرید دین افراد، صاحبان کسب و کار و بنگاه های اقتصادی می توانند نقدینگی مورد نیازشان را پیش از موعد سر رسید چک و اوراق تجاری خود تامین کنند.

درواقع تسهیلات خرید دین خدمتی به اشخاص حقیقی و حقوقی است که نیازمند نقدینگی هستند اما اوراق و اسناد تجاری آنها دارای مهلت پرداخت دیرتری نسبت به زمان مورد نیازشان است.

خرید دین به منظور ایجاد تسهیلات لازم برای تمامی بخش های اقتصادی قابل انجام است و در چارچوب ضوابط و مقررات و با رعایت دستورالعمل ها و آیین نامه های بخش اعتباری از جمله آیین نامه تسهیلات و تعهدات کلان، اشخاص مرتبط و همچنین سیاست اعتباری سالانه صورت می گیرد که همه مشتریان بانک در همه بخش ها می توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

بانک در این روش، دین مدت دار بدهکار را به کمتر از مبلغ اسمی و درج شده در متن اسناد و اوراق تجاری مانند چک و سفته به صورت نقدی از داین و مشتری خریداری می کند بدین ترتیب مشتری می تواند زودتر از موعد مقرر نقدینگی مورد نیاز خود را به دست آورد.

ملاک تعیین سقف پرداخت تسهیلات خرید دین در واحدهای اقتصادی غیرتولیدی نیز روند عملیات خرید و فروش با در نظرگرفتن حجم حساب ها و اسناد دریافتی اعم از تجاری یا غیرتجاری هر بنگاه در صورت های مالی حسابرسی شده و یا اظهارنامه های مالیاتی خواهد بود.

خرید دین اسناد تجاری هم بر پایه روش ارزش فعلی اسناد با سررسید آتی صورت می گیرد و در محاسبات مربوط به سود، اصل تسهیلات ملاک عمل خواهد بود.

همچنین در قرارداد میان مشتری و بانک، سررسید دین موضوع اسناد و اوراق تجاری نباید از یک سال تجاوز کند و پرداخت تسهیلات خرید دین نسبت به اسناد تجاری با سررسیدهای متفاوت در قالب یک قرارداد امکان پذیر است.

در خرید دین بروات نیز دیون موضوع برواتی که به قبول براتگیر رسیده است، در قالب عقد خرید دین قابل خریداری خواهد بود؛ مشروط بر اینکه مبلغ اسمی سفته یا برات از تمبر الصاقی آن بیشتر نباشد. بر این اساس اسناد تضمینی قابل خریداری نیستند.

سود تسهیلات خرید دین هم با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار و با رعایت آیین نامه ها و دستورالعمل های مربوطه محاسبه می شود.

لازم به ذکر است، بانک ملی ایران بانک ملی ایران در سال 97 نیز تعداد 19 هزار و 916 فقره تسهیلات خرید دین پرداخت کرده است که ارزش ریالی این تسهیلات به 40 هزار و 270 میلیارد ریال می رسد.


خدمات بانک ملی ایران برای ارائه غیرحضوری «شبا»

دریافت «شبا» یا شماره حساب بانکی ایران برای مشتریان بانک ملی ایران هر روز ساده تر می شود.


به گزارش روابط عمومی بانک ملی ایران اکنون امکان دریافت این شماره از سایت بانک، خودپردازها و حتی تماس تلفنی وجود دارد.

دریافت شناسه شبا، از طریق تلفن گویای 09622 و با ورود کلید شماره 5 امکان پذیر است.

همچنین می توان با وارد شدن به بخش خدمات الکترونیک سایت بانک ملی ایران و سپس زیر منوی «دریافت شناسه شبا»، پس از وارد کردن شماره حساب، شناسه شبای مرتبط با آن را دریافت کرد.

خودپردازهای بانک ملی ایران نیز این امکان را برای مشتریان فراهم کرده اند که با وارد کردن کارت و سپس انتخاب گزینه دریافت شناسه شبا، این شماره را دریافت کنند.

با این حال از منوی خدمات بدون کارت در این خودپردازها نیز امکان دریافت شبا وجود دارد. به عبارت دیگر، ارائه شناسه شبا تنها با وارد کردن شماره حساب مشتری مورد نظر در خودپرداز، قابل ارائه است و به وجود کارت هنگام دریافت این شناسه نیازی نیست.

شعب بانک ملی ایران هم در صورت مراجعه حضوری، این شناسه را در اختیار مشتریان قرار خواهند داد.

شبا یا شماره حساب بانکی ایران بمنظور تسهیل و استاندارد سازی مبادلات بین بانکی و بین المللی بانک های کشور، توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعریف شده است. هر شماره حساب بانکی، قابل تبدیل به یک شماره حساب شبا است.


در جلسه اخیر هیات عالی واگذاری به ریاست وزیر اقتصاد مصوب شد: عرضه باقیمانده سهام دولت در شرکت های بزرگ بورسی

در جلسه اخیر هیات عالی واگذاری به ریاست وزیر اقتصاد مصوب شد: عرضه باقیمانده سهام دولت در شرکت های بزرگ بورسی در جلسه اخیر هیات عالی واگذاری که به ریاست وزیر امور اقتصادی ودارایی برگزار شد، عرضه باقیمانده سهام دولت در شرکت های بزرگ بورسی به تصویب رسید.

بر این اساس مقرر شد سهام این شرکت‌ها به صورت بلوکی و یکجا مطابق مقررات به عموم متقاضیان واگذار شود.

بر اساس این گزارش، هیأت واگذاری در این راستا قیمت پایه این سهام را نیز مطابق آیین نامه نحوه قیمت گذاری سهام به تصویب رساند.

این گزارش می افزاید، شرکت‌های موضوع این مصوبه شامل شرکت های پالایشگاه نفت لاوان، شیراز، اصفهان، تهران، بندرعباس و تبریز، بانک های تجارت، ملت و صادرات ایران و دو شرکت بیمه ای شامل بیمه البرز و بیمه اتکایی امین و همچنین هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس، شرکت‌های ملی صنایع مس ایران و فولاد مبارکه اصفهان، ایران خودرو و سایپا و نیز شرکت‌های کشت و صنعت و دامپروری پارس و سرمایه گذاری ملی ایران می باشد. 

بنابر این گزارش همچنین در سایر مصوبات نیز با اصلاح اساسنامه شش شرکت مندرج در فهرست واگذاری سال جاری که عمدتاً مربوط به افزایش سرمایه این شرکت‌ها می‌باشد، موافقت شد. فهرست پیشنهادی عناوین مشاغل مربوط به مشمولین آئین‌نامه اجرایی نحوه بیمه مسئولان و مجریان امر واگذاری در سال 1398 نیز از جمله سایر موارد دستور جلسه بوده که به تصویب هیأت واگذاری رسید.

در این جلسه آخرین قسمت از گزارش آسیب شناسی واگذاری ها که توسط معاونت امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه شده، ارائه و نسبت به مواد آن بحث و تصمیم گیری شد.

شایان ذکر است مطابق ماده 40 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل "44" قانون اساسی هیات عالی واگذاری دارای اختیارات لازم برای تصمیم‌گیری نسبت به قیمت گذاری و سایر شرایط واگذاری سهام دولت بوده و ترکیب این هیأت عبارت است از وزیر امور اقتصادی و دارایی (رئیس هیأت)، وزیر دادگستری، رئیس اتاق تعاون ایران، رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران و همچنین دو نفر از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان ناظر این هیأت هستند.


رویکرد حمایتی بانک ملی ایران برای رفع نیازهای اساسی خانوار

بانک ملی ایران در یک ماه ابتدای سال جاری تعداد شش هزار و 965 فقره تسهیلات به صورت فروش اقساطی، جعاله و مرابحه برای رفع نیازهای ضروری خانوار پرداخت کرده است که ارزش این تسهیلات به دو هزار و 78 میلیارد ریال می رسد.

نیازهای اساسی خانوار با تسهیلات این بانک تامین به طوری که در سال 97 تعداد یک میلیون و 12 هزار و 180 فقره از این تسهیلات به ارزش 277 هزار و 505 میلیارد ریال پرداخت شده است.

همچنین بانک ملی ایران در سال رونق تولید، حمایت از بازار کالای داخلی را در دستور کار خود قرار داده و در یک ماه ابتدای سال، تعداد 663 فقره تسهیلات فروش اقساطی خرید کالای مصرفی بادوام داخلی به ارزش 70 میلیارد ریال پرداخت کرده است.

از سویی بانک ملی ایران در راستای همسویی با سیاست های دولت همواره رونق بازار تولید و کسب و کار را مورد توجه قرار داده و از این رو در سال گذشته نیز تعداد 82  هزار و 20 فقره تسهیلات فروش اقساطی خرید کالای داخلی به ارزش هشت هزار و 602 میلیارد ریال تخصیص داده است.

از ابتدای سال جاری تا پایان فروردین ماه، دو هزار و 931 فقره تسهیلات سرمایه در گردش نیز برای حمایت از تولید و اشتغال کشور به ارزش شش هزار و 551 میلیارد ریال توسط بانک ملی ایران پرداخت شده است. 

این در حالی است که در سال گذشته نیز میزان تخصیص این تسهیلات قابل توجه بوده به طوری که طی سال 97 تعداد 170 هزار و 93 میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش در 88 هزار و 335 فقره توسط بانک ملی ایران تخصیص یافته است.


برندگان جشنواره «پولتو راحت بریز» اپلیکیشن «بله» مشخص شدند


با برگزاری قرعه کشی جشنواره «پولتو راحت بریز» اپلیکیشن «بله»، اسامی برندگان این جشنواره اعلام شد.

جشنواره «پولتو راحت بریز» از 1 اسفند 97 تا 15 اردیبهشت 98 برگزار شد و کسانی می توانستند در این جشنواره کسب امتیاز کنند که با نصب «بله»، در آن تراکنش مالی انجام دهند.

اسامی برندگان این جشنواره به شرح ذیل است:

«مهدی مهربان» از شهر بردسکن، برنده یک دستگاه آیفون XS Max

«لیلا رحیمی وزیر» از شهر همدان، برنده یک دستگاه کنسول بازی PS4

«اکبر مهروان‌لو» از شهر کرج، برنده نیم سکه بهار آزادی

«هوشنگ بهرامی» از شهر زاهدان، برنده نیم سکه بهار آزادی

کاربران می تواند از طریق بازوی باشگاه مشتریان بله در آدرس https://ble.im/club_bot امتیازهای خود در این جشنواره را مشاهده کنند.

همچنین برندگان سایر جشنواره‌های اپلیکیشن «بله» در آدرس اینترنتی https://festival.bale.ai منتشر شده است.

گفتنی است، استفاده از خدمات کارت به کارت، دریافت موجودی، دریافت صورتحساب و خرید شارژ در اپلیکیشن «بله» شانس برنده شدن در این جشنواره را بیشتر می کرد. همچنین  دعوت دیگران به «بله» نیز برای شرکت کنندگان در جشنواره امتیاز آور بود.


دیدار مدیران عامل بانک های کشور با وزیر امور خارجه


مدیران عامل بانک های دولتی و خصوصی کشور با دکتر جواد ظریف وزیر امور خارجه دیدار کردند.

در این دیدار که در دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه برگزار شد، دکتر ظریف از تلاش های نظام بانکی در دوره تحریم و نقش موثر آن در ایجاد رونق تولید در کشور تقدیر کرد.

دکتر محمد رضا حسین زاده رییس شورای هماهنگی بانک های دولتی نیز در ادامه با تقدیر از اقدامات وزارت امور خارجه ،گزارشی از آخرین وضعیت بانک ها در حوزه بین الملل ارایه کرد.

مدیر عامل بانک ملی ایران با اشاره به تحریم های بانکی علیه کشور،به تشریح اقدامات صورت گرفته در خصوص فعالیت های بانکی و ارتباط با کارگزاری ها پرداخت.

در ادامه نیز تنی چند از مدیران عامل بانک ها به بررسی وضعیت نظام بانکی در شرایط تحریم پرداختند


«فرهنگ عمومی» دغدغه تازه بانک ملی ایران در حوزه مسئولیت اجتماعی


بانک ملی ایران که از دیرباز در میان عموم مردم کشور به عنوان یک نهاد اقتصادی جایگاهی ویژه داشته، این روزها ضمن تقویت این جایگاه، وجهه فرهنگی خود را نیز بیش از پیش به نمایش گذاشته است.

این بانک اساسا با هدف خلع ید بیگانگان از اقتصاد کشور تاسیس شد و توانست به سرعت با جذب سپرده های مردمی و جاری کردن آن در فعالیت های اقتصادی، آبادانی بخش های زیادی از کشور را در حوزه های تولید، اشتغال و توسعه زیرساخت ها رقم بزند.

با این حال، بخش فرهنگ عمومی که در کشور ما کمتر مورد توجه بوده، این روزها به شدت مورد توجه بانک ملی ایران قرار گرفته است.

یکی از مهم ترین وجوه این توجه را می توان در فعالیت موزه بانک ملی ایران مشاهده کرد. این موزه به عنوان اثری ماندگار در دوره فعالیت بانک، توانسته حجم قابل توجهی از آثار فرهنگی و هنری را زیر یک سقف جمع آوری کرده و هر روز جمعی از فرهنگ دوستان را نزد خود گرد آورد.

موزه بانک ملی ایران علاوه بر این که جایگاه مناسبی در میان علاقه مندان داخلی پیدا کرده، محلی برای رفت و آمد هنردوستان و تاریخ شناسان خارجی نیز شده است، به طوری که نمایشگاه های متعدد با همکاری طرف های غیر ایرانی در آن برگزار شده و خواهد شد.

در حوزه کودکان نیز بانک ملی ایران با توسعه فعالیت های مربوط به کانون جوانه ها، توانسته مخاطبان بسیار خوبی را به سوی خود جذب کند. این کانون با انتشار کتاب های اقتصادی ویژه کودکان و نوجوانان، تا حدی دین خود را به عرصه فرهنگ به ویژه حوزه کتاب ادا کرده و این روند را ادامه خواهد داد.

در حوزه مسئولیت اجتماعی نیز بانک ملی ایران فضاهای تازه ای را تجربه می کند. پویش های اینستاگرامی مرتبط با کاهش تصادفات جاده ای، کاهش مصرف کاغذ و کاهش مصرف آب، بازتاب بسیار مطلوبی در میان مشتریان و یا مخاطبان بانک به همراه داشته است.

فرهنگ سازی یک امر تدریجی است و بانک ملی ایران با درک درست این موضوع، بر روی وجوه مختلف آن سرمایه گذاری کرده است. ادامه این روند که به زودی بخش های دیگری از آن نمایان خواهد شد، می تواند وجهه فرهنگی را نیز در کنار وجهه اقتصادی بانک ملی ایران بیشتر به بروز و ظهور برساند. هشدار بانک ملی ایران درباره شیوه جدید کلاهبرداری تلفنی از حساب مشتریان

بانک ملی ایران درباره شیوه جدید کلاهبرداری تلفنی از حساب مشتریان این بانک هشدار داد.

در این روش ابتدا مخاطب در قالب یک مسابقه تلویزیونی در حال ضبط قرار گرفته و به وی عنوان می شود که با عنایت به برنده شدن جایزه مسابقه، برای اثبات مالکیت خط تلفن همراه و امکان دریافت جایزه، مشخصات سجلی برنده مورد نیاز است.

کلاهبردار پس از اخذ اطلاعات، اقدام به ثبت نام در سامانه های بانکی از جمله «بام» کرده و پس از ارسال کد فعالسازی از سوی بانک برای مشتری، به انحای مختلف و استفاده از زبان فریبکارانه، این کد را از مشتری اخذ و در ادامه حساب های وی را مورد سوء استفاده قرار می دهد.


در این روش برای جلب اعتماد مشتری، ضمن استفاده از اسامی رجال سیاسی و هنری کشور به عنوان مهمان برنامه، غالبا این تماس ها با در نظر گرفتن مقتضیات زمان صورت می پذیرد.

در حال حاضر تماس های کلاهبرداران نزدیک به لحظات معنوی افطار برقرار شده و به سوژه عنوان می شود که برنده جایزه کمک هزینه سفر به عتبات شده است تا با این عنوان، احساسات وی را تحریک و به راحتی اقدام به اخذ اطلاعات سجلی ایشان کند.

بانک ملی ایران درباره این روش و سایر روش های مشابه کلاهبرداری به مشتریان خود هشدار می دهد و از آنها می خواهد ضمن بی توجهی به چنین تماس هایی، در صورت لزوم موارد را به حراست بانک و یا مقامات انتظامی گزارش دهند.


دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیک:
دیدگاه: