اخبار هفتگی بانک ملی ایران را یکجا بخوانید

ضرورت ادغام شعب همجوار بانک ملی ایران، لزوم فعال سازی رمز دوم یکبار مصرف ملی کارت ها و اخبار مهم دیگر را یکجا بخوانید.

  • ۱۳۹۸/۰۲/۱۲ ۰۷:۰۰:۰۰
  • 2930

دستور مدیرعامل بانک ملی ایران برای ادغام شعب همجوار

مدیرعامل بانک ملی ایران بر لزوم ادغام شعب همجوار این بانک تاکید کرد.

 به گزارش روابط عمومی بانک ملی ایران، دکتر محمد رضا حسین زاده با بیان این که نباید در یک شعاع کم، چندین شعبه بانک وجود داشته باشد، گفت: در روزگاری که بانکداری الکترونیکی توسعه یافته و نمونه های پیشرفته آن در بانک ما وجود دارد، حبس منابع در قالب شعبه منطقی نیست.

وی افزود: می توان با ادغام شعب همجوار، در مناطقی که بانک ملی ایران حضور کمتری دارد شعبه ایجاد کرد و یا از منابع آزاد شده برای افزایش قدرت خدمات رسانی به مشتریان استفاده کرد.

حسین زاده همچنین با بیان این که «سوددهی» از مهم ترین شاخص های ارزیابی عملکرد شعب است، اظهار کرد: طبیعی است که با ادغام چند شعبه زیان ده، می توان همزمان با حفظ کیفیت خدمت رسانی به مشتری، شعبه را به سوددهی رساند.

 

ضرورت فعال سازی رمز دوم یکبار مصرف کارت های بانک ملی ایران

با توجه به بخشنامه بانک مرکزی، بانک ملی ایران از مشتریان خود خواست برای فعال کردن رمز دوم یکبار مصرف کارت های خود تا اول خرداد ماه امسال اقدام کنند.

بر اساس بخشنامه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، از ابتدای خرداد ماه امسال انجام تراکنش های غیرحضوری کارت با استفاده از رمز دوم ثابت امکان پذیر نخواهد بود.

این کار به منظور افزایش ضریب امنیت تراکنش ها و نیز به حداقل رساندن تهدیدهای سایبری با هدف حفظ حریم خصوصی مشتریان انجام می شود.

بانک ملی ایران نیز برای نخستین بار در نظام بانکی کشور با طراحی و اجرای اپلیکیشن 60، زمینه انجام آسان این موضوع را فراهم کرده است.

اپلیکیشن 60 بانک ملی ایران به مشتریان این امکان را می دهد که برای هر تراکنش، یک رمز یکبار مصرف اول و دوم دریافت کنند. این رمز تنها 60 ثانیه اعتبار دارد و پس از آن قابل استفاده نخواهد بود.

با این روش، امکان سوء استفاده از رمز کارت های بانکی وجود نخواهد داشت و امنیت آن تامین خواهد شد.

مشتریان محترم بانک ملی ایران می توانند با مراجعه به سایت این بانک، این اپلیکیشن را دریافت کرده و سپس آن را با مراجعه به دستگاه های خودپرداز، کیوسک، Cashless یا سامانه بام فعال کنند.

 

دیدار جمعی از مدیران نظام بانکی با رئیس قوه قضاییه

جمعی از مدیران نظام بانکی با رئیس قوه قضاییه دیدار کردند.

رئیس قوه قضاییه در این دیدار، از تلاش‌های همه کسانی که در حوزه مسائل اقتصادی، پولی و بانکی از جمله در کمک به پروژه ها، حل مشکلات سیل زدگان و پرداخت تسهیلات ازدواج خدمات ارزشمندی ارائه می‌کنند، قدردانی کرد.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی تصریح کرد: امروز در کشور با چند موضوع مواجهیم که همگی بر آن اتفاق نظر داریم و اختلافی در آن به چشم نمی‌خورد. موضوع اول، وظیفه ای است که همه دستگاه ها در زمینه رونق تولید دارند زیرا معتقدیم راه برون رفت از مشکلات دشمن ساخته نظیر تحریم ها و تهدیدها، تمرکز بر رونق تولید و اشتغالزایی است که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نیز با درایت و هوشمندی، امسال را به نام «رونق تولید» نامگذاری کردند تا به این ترتیب تمام جهت گیری ها، تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها بر مبنای این امر مهم باشد.

وی سوق دادن حجم بالای نقدینگی در کشور به سمت تولید را دومین نکته مورد اتفاق همگان دانست و افزود: هر چه تسهیلات به سمت تولید برود و از فضای دلالی فاصله بگیرد، قطعا بخش عمده ای از مشکلات اقتصادی کشور حل خواهد شد.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی با بیان اینکه اقدامات نظام بانکی نباید به نحوی باشد که کارآفرین و سرمایه‌گذار از کارآفرینی و سرمایه گذاری خود در کشور پشیمان شود، بر ضرورت اعتبارسنجی دقیق افراد متقاضی تسهیلات و وثایق آنها، حمایت از سرمایه گذاری سالم و تقویت نظارت های درون سازمانی بانک ها برای جلوگیری از فساد تاکید کرد.

مدیرعامل بانک ملی ایران نیز در این دیدار ضمن تبریک انتصاب آیت الله رئیسی به ریاست قوه قضائیه، تاکید کرد: نظام بانکی با همه توان در خدمت رونق تولید است.

دکتر محمد رضا حسین زاده با بیان این که اقتصاد کشور ما بانک محور است، اظهار کرد: نظام بانکی تامین مالی بسیاری از پروژه های زیرساختی و کلان را بر عهده دارد، اما این موضوع مانع از آن نشده که تسهیلات خرد را فراموش کند.

به گفته وی، همه مردم کشور به طور مستقیم یا غیرمستقیم از خدمات نظام بانکی استفاده می کنند و این وظیفه بانک ها را سخت می کند، به طوری که باید در فعالیت ها، جانب همه امور را رعایت کنند.

حسین زاده، معوقات بانکی را یکی از مهم ترین چالش های حال حاضر خواند و ابراز امیدواری کرد با کمک دستگاه قضایی، بدهکاران کلان، هر چه سریع تر دارایی مردم و بانک ها را که نزد آنها حبس شده است، برگردانند.

وی همچنین با تاکید بر این که بانک ملی ایران حداکثر تعامل را با مجموعه قوه قضائیه دارد، گفت: فعالیت دادسرای رسیدگی به جرائم پولی و بانکی که به صورت تخصصی و حرفه ای به پرونده های این حوزه رسیدگی می کند، جای تقدیر دارد.

حسین زاده همچنین گزارشی از عملکرد بانک ها در زمینه های مختلف به ویژه خدمت رسانی به سیل زدگان و نیز خدمات ارائه شده به آموزش و پرورش ارائه کرد.

 

وزیر اقتصاد در نشست مشترک با مجمع کارآفرینان خبر داد: پیشنهاد دژپسند برای طرح واردات در قبال صادرات در هیات دولت

وزیر امور اقتصادی و دارایی از موافقت اولیه رییس جمهور با پیشنهاد وزارت اقتصاد در خصوص طرح واردات در قبال صادرات خبر داد.

دکتر فرهاد دژپسند طی سخنانی در دومین نشست مجمع کارآفرینان ایران، با اعلام این خبر اظهار داشت: در روزهای اخیر با مقامات آذربایجان و وزیر اقتصاد عراق، پیشنهاد راه اندازی فروشگاه های زنجیره ای توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی ایران در این کشورها را در میان گذاشته ام.

وزیر اقتصاد یادآور شد: البته باید به یاد داشته باشیم که در صورت موافقت طرف مقابل، باید کالاها و تولیدات ایرانی در این مراکز عرضه شوند تا شعار رونق تولید مصداق عینی پیدا کند.

وی تصریح کرد: ما در سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران، آماده هر گونه کمک به شما برای سرمایه گذاری در خارج از ایران به منظور تقویت بخش خصوصی کشورمان هستیم.

دژپسند با تاکید بر اینکه همه، به ویژه صادر کنندگان باید در قبال کاهش ارزش پول ملی، نوعی عصبیت و اکراه داشته باشند، اظهار داشت: ما از صادر کننده انتظار نداریم از جیب خودش هزینه کند اما کمترین توقع ما، عرضه ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما است، کما اینکه شاهدیم از ۴۰ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات در سال گذشته، تنها ۱۰ میلیارد دلار آن به کشور بازگشت.

وزیر اقتصاد با اشاره به سخنان برخی فعالان اقتصادی در خصوص کاهش تقاضا نیز اظهار داشت: من با شما احساس همدردی می کنم اما یک پیشنهاد دارم و آن اینکه، یک مقدار قیمت کالاهایتان را کاهش دهید؛ مگر درآمد مردم طی سال گذشته چقدر افزایش داشته که توقع داشته باشیم سالانه این مقدار افزایش قیمت را تجربه کنیم؟

دژپسند در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست، از رییس سازمان بورس و اوراق بهادار خواست، در جلسه ای با اعضای مجمع، قابلیت ها و ظرفیت های بازار سرمایه در امر تامین مالی را به بررسی بگذارد.

وی ادامه داد: خوشبختانه در بازار سرمایه، در بحث انواع اوراق اسلامی هیچ مشکلی وجود ندارد اما در کاربرد آن گویا مشکلاتی هست که به نظر میرسد، ناشی از عدم ترویج و معرفی این اوراق باشد.

وی با اشاره به ابراز رضایت بسیاری از بازرگانان و تولیدکنندگان از تحولات مثبت در تسهیل تجارت خارجی از سوی گمرک تاکید کرد: یکی از ابزارهای ما برای رونق تولید تسهیل و تسریع در امر صادرات و واردات به ویژه واردات مواد اولیه و کالاهای سرمایه ای است و بنده نیز به گمرک تاکید کرده ام زمان را در فرایند مبادلات به حداقل ممکن برسانند.

 

عضو هیات مدیره بانک ملی ایران: حفظ اشتغال واحدهای تولیدی، مهم ترین دغدغه بانک است

عضو هیات مدیره بانک ملی ایران با تاکید بر اینکه اکنون در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم، گفت حفظ اشتغال موجود می تواند مهم ترین دغدغه باشد به عبارتی اگر بتوانیم اشتغال موجود در واحدهای تولیدی حفظ کنیم، واقعا کار بسیار بزرگی برای مردم و کشور انجام داده ایم.

محمود شایان عضو هیات مدیره ناظر بر بخش اعتباری و نظارت بر مصارف در دیدار با کارشناسان این بخش، بر لزوم نگاه مدیریتی_کارشناسی بر پرونده های اعتباری تاکید کرد و افزود: دغدغه امروز ما، حفظ اشتغال و نگهداشتن واحدها در شرایط تولید است .

وی در ادامه از کارشناسان خواست با توجه به شرایط تحریم و محدودیت های اقتصادی تحمیل شده به واحدهای تولیدی، همکاری لازم جهت حمایت از آنها در حفظ چرخه تولید به عمل آید .

وی عنوان کرد: ما باید با ابتکار، خلاقیت و نوآوری، تحریم ها را پشت سر بگذاریم. همچنین باید بتوانیم چراغ واحدهای تولیدی را روشن نگه داریم و در جهت اشتغالزایی و یا حفظ اشتغال این واحدها تلاش کنیم.

 

تاکید عضو هیات مدیره بانک ملی ایران بر معرفی خدمات الکترونیک توسط کارکنان

عضو هیات مدیره بانک ملی ایران با تاکید بر این که عملکرد بانک نباید به اعداد و ارقام محصور شود، گفت: باید به سمت رسیدن به کیفیت ماندگار در شاخص های بانکی حرکت کنیم.

مسعود خاتونی در نشست صمیمی با کارکنان ادارات امور شعب مرکزی و غرب تهران که با حضور اصلان کریمی مدیر امور شعب تهران برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از عملکرد سال گذشته آنها، مشارکت در کار تیمی را یکی از مهم ترین نیازها برای رسیدن به اهداف عالی بانک دانست.

وی با تاکید بر لزوم رعایت اصول اخلاق حرفه ای، خاطرنشان کرد: گسترش بانکداری الکترونیک و استفاده از فناوری های نو، باعث عرضه محصولاتی مانند بام، بله و رمز یکبار مصرف در قالب اپلیکیشن 60 شده است که توانسته بانک ملی ایران را در حوزه خدمات غیرحضوری به مشتریان پیشتاز کند.

خاتونی از همه کارکنان بانک خواست در معرفی محصولات به ویژه خدمات الکترونیک حداکثر تلاش خود را به کار بگیرند.

عضو هیات مدیره بانک ملی ایران همچنین از تلاش های بی دریغ کارکنان در کمک به هموطنان حادثه دیده ناشی از سیل قدردانی کرد.

در ادامه این نشست، روسای ادارات امور شعب مربوطه گزارشی از عملکرد خود ارائه کردند. همچنین از کارکنان پرتلاش دارای رتبه های برتر در این ادارات تقدیر شد.

 

خلافی خودرو را با «بله» استعلام و پرداخت کنید

اپلیکیشن «بله» به کاربرانش این امکان را داده است که به صورت غیرحضوری، میزان تخلفات رانندگی خودروها را استعلام کنند.

بازوی پرداخت قبض جریمه خودرو به نشانی @driving_bill اپلیکیشن «بله» تنها با دریافت شماره بارکد مندرج بر روی کارت ماشین، در کوتاه ترین زمان میزان جریمه خودرو را اعلام می کند.

همچنین در صورت نیاز، فهرست و میزان تخلفات در یک فایل اکسل در اختیار کاربران قرار می گیرد.

این بازو، امکان پرداخت قبض خلافی را هم فراهم کرده است. برای پرداخت قبض خلافی، کاربر می تواند با وارد کردن شناسه قبض و پرداخت یا اسکن بارکد، عملیات پرداخت را انجام دهد.

 

افتتاح نمایشگاه مشترک موزه بانک ملی ایران و بانک مرکزی و سفارت الجزایر

نمایشگاه مشترک موزه بانک ملی ایران و بانک مرکزی و سفارت الجزایر با عنوان" الجزایر، روایت هزاران سال تمدن" به مدت سه روز افتتاح شد.

ابوالفضل رواقی مدیر موزه بانک ملی ایران در مراسم افتتاح این نمایشگاه که با حضور سفیران، دیپلمات ها و نمایندگان سفارتخانه های کشورهای کرواسی، آفریقای جنوبی، انگلیس، اردن، بلاروس، مالی، بنین و نمایندگان سازمان اکو و صندوق جمعیت ملل متحد، شاهباز عضو هیات مدیره بانک ملی ایران و مدیران و کارشناسان موزه ها برگزار شد، با اشاره به روابط خوب میان کشورهای ایران و الجزایر گفت: موزه ها در جهت توسعه فرهنگ و دیپلماسی کشورها حرکت می کنند و بانک ملی ایران با 91 سال قدمت و عظمت با تمام شئونات مردم ایران ارتباط داشته و این مهم را با تاسیس موزه به نمایش گذاشته است. از سویی اسکناس ها مهم ترین سفیران فرهنگ هر کشوری هستند و بانک ملی ایران با چاپ اسکناس در این بخش پرچمدار بوده است.

محمدحسن طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این مراسم با بیان اینکه موزه ها نماد فرهنگ جامعه هستند، گفت: 650 موزه فعال در کشور وجود دارد که بیش از 270 موزه مربوط به سایر دستگاه ها مانند بانک ملی ایران است که نشان از نقش و اثرگذاری مهم این بانک در ترویج تاریخ و فرهنگ کشور دارد.

سفیر الجزایر در تهران نیز با تاکید بر اینکه هدف از برگزاری این نمایشگاه ایجاد پل ارتباطی و آشنایی مردم و دولت دو کشور است، گفت: مایه مباهات است که این نمایشگاه مشترک را با همکاری این نهاد مالی ریشه دار برگزار کرده ایم.

عبدالمنعم احریز با بیان اینکه گرچه ابزار و شیوه دولت ها برای ایجاد سیاست خارجی، دیپلماسی است اما برگزاری نمایشگاه های مشترک نیز قابلیت های موثری دارند، تصریح کرد: ایران همواره یکی از حامیان جهان پهناور اسلامی و شایسته افتخار است. در مقابل ما هم از برادران ایرانی اهتمام ویژه ای دیده ایم و این نمایشگاه گامی دیگر در راستای اقدامات دو طرفه ما خواهد بود.

گفتنی است، در نمایشگاه مشترک موزه بانک ملی ایران، سفارت و بانک مرکزی الجزایر علاوه بر اسکناس های بانک مرکزی الجزایر، آثار هنری دوره معاصر این کشور از قبیل تابلوهای نقاشی، تابلوهای مینیاتور، صنایع دستی و پوشاک این کشور نیز در معرض بازدید عموم قرار خواهد گرفت.

این نمایشگاه از نهم اردیبهشت ماه به مدت سه روز در محل موزه بانک ملی ایران واقع در خیابان فردوسی بالاتر از خیابان سرهنگ سخایی برپاست و علاقه مندان می توانند از ساعت ۱۳ تا ۱۷ از آن بازدید کنند.

 

بازدید معاون وزیر اقتصاد و مدیرعامل بانک ملی ایران از شرکت داده‌ورزی سداد

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی و مدیرعامل بانک ملی ایران با حضور در شرکت داده‌ورزی سداد از بخش های مختلف این شرکت بازدید کردند.

شرکت داده ورزی سداد میزبان عباس معمار نژاد معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی و هیات همراه، مدیرعامل، اعضای هیات مدیره و جمعی از مدیران ارشد بانک ملی ایران بود که با بازدید از بخش های مختلف این شرکت در جریان مراحل کار، محصولات و خدمات متنوع و نوآورانه شرکت داده‌ورزی سداد قرار گرفتند.

معمار نژاد در این مراسم با تقدیر از تلاش های تمام کارکنان در بانک ملی ایران و شرکت داده ورزی سداد اظهار داشت: هدف از عملیاتی کردن بانکداری دیجیتال در کشور، ارائه خدمات متنوع با کیفیت و سرعت بالا و قیمت ارزان تر است.

وی بهره‌گیری از تخصص نیروی انسانی جوان و تحصیل‌کرده سداد را که منجر به ارائه خدمات و محصولات متنوع و نوآورانه از سوی بانک ملی ایران شده است، مایه افتخار کشور دانست.

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی تأکید کرد: در بانکداری آینده و تحول دیجیتال سه عامل کلیدی مردم، فرآیندها و فناوری بسیار مؤثر است.

وی پیرامون تدوین استراتژی دیجیتال حول این سه محور گفت: اتخاذ استراتژی مناسب در بخش سرمایه انسانی بانک ملی ایران در کنار ارائه تمامی خدمات بانکی در بستر تلفن های هوشمند تسهیل کننده حرکت به سمت بانکداری دیجیتال است.

معمار نژاد توجه به توسعه سه حوزه مردم، فرآیندها و تکنولوژی را در استراتژی راهبردی و ارزشمند دانست و گفت:یکپارچگی سامانه‌ها نقش کلیدی در ارائه خدمات یکپارچه دارد.

وی توجه بیشتر به موضوع مدیریت ریسک را حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: بانک ملی ایران باید در طراحی یک مدل جامع و بومی برای مدیریت ریسک در کشور پیشگام باشد.

معمارنژاد یادآور شد: بانک ملی ایران به‌عنوان یک بنگاه اقتصادی باید کارمزد محوری را در ارائه خدمات نوین ارزش‌افزوده در دستور کار قرار دهد تا زمینه برای افزایش درآمد و سودآوری بانک ملی فراهم شود.

دکتر محمدرضا حسین زاده مدیر عامل بانک ملی ایران نیز در این بازدید با قدردانی از حضور معاون وزارت اقتصاد و هیات همراهش در شرکت داده‌ورزی سداد، عنوان کرد: شرکت داده ورزی سداد نه‌تنها برای بانک ملی ایران بلکه برای کشور یک سرمایه ارزشمند محسوب می‌شود، زیرا با جذب و بهره گیری از نیروی انسانی متخصص و تحصیلکرده ازجمله دانشجویان برتر دانشگاه‌های معتبر کشور توانسته محصولات نوآورانه را به شبکه بانکی عرضه کند.

وی ایجاد بستراشتغال در شرکت های فناور و پیشرو را عاملی مهم در جلوگیری از فرار مغزها عنوان کرد و گفت:

بخش فناوری اطلاعات بانک ملی ایران و شرکت داده‌ورزی سداد در این زمینه موفق عمل کرده اند و با بهره‌گیری از دانش و خلاقیت جوانان متخصص در شبکه بانکی حرکتی روبه جلو و پرشتاب را رقم زده اند.

حسین زاده هدف از برگزاری دو رویداد "ملی شو" را میدان دادن به جوانان خلاق و نخبه عنوان کرد و گفت: راه‌اندازی مرکز فناوری فینوداد در شرکت داده‌ورزی سداد نیز به‌منظور ایجاد ارتباط دوسویه میان استارت آپ های کشور و دانشگاه‌ها با بانک ملی ایران صورت گرفته است که با بهره‌گیری از توان جوانان نخبه ایرانی در آینده موجب ایجاد انقلابی دیگر در صنعت بانکی خواهد شد.

وی مأموریت سداد از سال گذشته را ورود به عرصه‌های بین‌المللی دانست و گفت: این شرکت با تمام توان و با وجود تمام مشکلات در این مسیر گام برمی‌دارد که امیدواریم موفقیت‌های خوبی در سال جاری در این بخش کسب کند.

مدیرعامل بانک ملی ایران با اشاره به ثبت رکورد تراکنش روزانه 70 میلیون در روزهای پایانی سال 97 در این بانک،گفت: بانک ملی ایران با توجه به تعریف استراتژی وزارت اقتصاد در بانکداری دیجیتال با همکاری شرکت داده‌ورزی سداد در حال حرکت در این مسیر است.

حمیدرضا مختاریان مدیرعامل شرکت داده ورزی سداد درادامه این بازدید با اشاره به روندهای تأثیرگذار در صنعت بانکداری گفت: ظهور انقلاب صنعتی چهارم و به‌تبع آن نفوذ فناوری‌های نوین و ورود فینتک ها به صنعت بانکداری منجر به تغییر پارادایم‌های اقتصادی و حرکت بانک‌ها به سمت نوآوری شده است.

وی حرکت در مسیر تحول دیجیتال را منوط به تدوین استراتژی دیجیتال دانست و ارائه محصولات نوآورانه در بستر Omni channel ، بانکداری ماژولار، بانکداری باز، بانکداری هوشمند، بانکداری مبتنی بر رسانه‌های اجتماعی و بانکداری بر بستر بلاک چین را در مسیر پیش روی صنعت بانکداری کشور ضروری دانست.

مختاریان با تأکید بر تدوین نقشه استراتژی شرکت مبتنی بر بانکداری دیجیتال خاطرنشان کرد: شرکت داده‌ورزی سداد باهدف ساختن یک الگوی موفق و صاحب‌نام فناوری اطلاعات در صنعت مالی و سرمایه‌گذاری در گستره ایران با برخورداری از قابلیت‌های سازمانی حرفه‌ای و قابل قیاس در سطح بین‌المللی، قصد دارد با ایجاد دسترسی بهتر، مؤثرتر و سالم‌تر به خدمات و ابزارهای مالی برای مردم زمینه افزایش رشد و رفاه اقتصادی در کشور را فراهم کند.

 

وزیر اقتصاد طی یادداشتی تاکید کرد: اقتصاد هوشمند، ابر فرصت پیش روی اقتصاد کشور

وزیر اقتصاد طی یادداشتی تاکید کرد: اقتصاد هوشمند، ابر فرصت پیش روی اقتصاد کشور وزیر امور اقتصادی و دارایی طی یادداشتی با اشاره به اینکه تحقق اقتصاد هوشمند، یکی از ستون های برنامه وی در وزارت اقتصاد است، از آن به عنوان یک ابر فرصت پیش رو برای اقتصاد کشور یاد کرد.

در متن یادداشت دکتر فرهاد دژپسند، می خوانیم:

در زمان تنظیم برنامه برای وزارت اقتصاد، اقتصاد هوشمند را یکی از ستون‌های برنامه خودم قرار دادم و اکنون آن را شخصا راهبری و پیگیری می‌کنم. اما چرا؟ حاصل سال‌ها تحصیل و تدریس و مدیریت در عرصه اقتصاد من را به این جمع بندی رسانده است که ما باید به سمت اقتصاد هوشمند حرکت کنیم. ما عادت کرده ایم که از ابرچالش‌ها و ابرمساله‌ها بگوییم، اما من ترجیح می‌دهم علاوه بر رسیدگی به مسائل و بحران‌ها و چالش، به ابرفرصت‌ها نیز بپردازم. بخشی از راه نجات اقتصاد ایران، اقتصاد هوشمند است.  ما در ادبیات جهانی، اقتصاد دیجیتال را زیاد شنیده ایم. اما مهم‌ترین تفاوت اقتصاد هوشمند با اقتصاد دیجیتال آن است که اقتصاد دیجیتال بیشتر به زیرساخت‌های مبتنی بر فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی تمرکز می‌کند اما اقتصاد هوشمند اقتصادی است که بازیگران (کنشگران)، فعالیت‌ها، تعاملات و معاملات خود را بر بستر زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات انجام می‌دهند.

 اقتصاد هوشمند نتیجه تکامل بخشی و ثمردهی اقتصاد دیجیتال است که در آن بازیگران بر پایه‌های اقتصاد دیجیتال، رفتارهوشمندانه از خود نشان می‌دهند. اقتصاد هوشمند نسبت به اقتصاد سنتی، نوآورتر، سبزتر، بهره ورتر، سریع‌تر و شفاف‌تر است. در اقتصاد هوشمند؛ هوش مصنوعی در کنار هوش انسانی قرار می‌گیرد و کاغذ، تعامل حضوری، شعب فیزیکی، کارت فیزیکی و عامل انسانی و... به سمت حذف شدن میل می‌کند. بانکداری غیرحضوری، مالیات ستانی غیرکاغذی و غیرحضوری و مبتنی بر هوش مصنوعی انجام می‌شود.  اقتصاد دیجیتال بیشتر روی فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان صنعت و زیرساخت (ICT as a sector و ICT as Industry و ICT Infrastructure) تاکید دارد. اما اقتصاد هوشمند روی نتایج و دستاوردها (زندگی و کسب و کار) تاکید دارد.

ابرفرصت اقتصادهوشمند حاصل برهم کنش روندهای زیر است:

1- ظهور اینترنت اشیاء و اشیای هوشمند؛ تا پیش از این ما در جست‌وجوی انسان هوشمند، سازمان هوشمند و دولت هوشمند بوده‌ایم، اکنون به لطف پیشرفت‌های صورت گرفته، ما می‌توانیم اشیاء هوشمند را به عنوان بازیگر چهارم به کنشگران اقتصاد اضافه کنیم. به عنوان مثال دیری نخواهد پایید که خود ماشین‌ها، با شرکت‌های بیمه مذاکره می‌کنند و بهترین بیمه‌نامه را خرید خواهند کرد و با اتصال به حساب بانکی، اقساط خرید بیمه را نیز پرداخت خواهند کرد.

2- کلان داده ها: درصد۹۰ از داده‌های موجود در جهان نتیجه تولید روزانه ۲.۵ تریلیون بایت داده، فقط ظرف بیست سال گذشته است. این حجم از داده که معمولا کلان داده یا داده‌های عظیم نامیده می‌شوند، نتیجه عملکرد عالی رایانه‌ها در جمع‌آوری و ذخیره اطلاعات است. کلان داده‌ها را می‌توان به دو دسته ساختاریافته یا ساختارنیافته تقسیم کرد. داده‌های ساختارنیافته، اطلاعاتی هستند که سازماندهی نشده و در دسته‌های از پیش تعیین شده قرار نمی‌گیرند. داده‌های جمع‌آوری شده از شبکه‌های اجتماعی از جمله داده‌های ساختارنیافته هستند که سازمان‌ها از آنها برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد نیازهای مشتریان استفاده می‌کنند.

داده‌های ساختاریافته، مرکب از اطلاعاتی هستند که در پایگاه داده‌ سازمان طبقه‌بندی شده‌اند. این حجم از تولید و توزیع داده‌ها در جهان، ما را قادر به تحلیل‌هایی می‌کند که تا پیش از این قادر به آن نبوده‌ایم. همچنین تکنولوژی‌های مرتبط با کلان داده‌ها، پاسخ طبیعی ماست به این انفجار اطلاعات! به خاطر وجود چنین حجم عظیمی از داده‌هاست که اگر اقتصادی بتواند این کلان داده‌ها را بهتر و بیشتر مدیریت کند هوشمندتر خواهد بود.

به عنوان مثال دولت می‌تواند با همین کلان داده‌ها، مالیات‌ها را با دقت یک ریال محاسبه و تایید کند و تمام پرداخت‌های حمایتی خود را مبتنی بر این کلان داده‌ها، سامان ببخشد و به هر خانوار دقیقا و با کمترین اشتباهی، یارانه عادلانه پرداخت کند.

3- هوش مصنوعی: هوش مصنوعی یکی از زیرشاخه‌های فناوری شناختی است و در جست‌وجوی ساخت رایانه‌هایی است که بتواند کارهایی را انجام ‌دهد که انجام آن توسط انسان نیاز به هوشمندی و شعور دارد؛ یادگیری، حل مساله، ادراک و پردازش زبان. هوش مصنوعی در کنار کلان داده‌ها، موجب می‌شود تا بتوانیم از طریق استخراج الگوهای خاص، رفتار و قیمت را پیش‌بینی کرده و در نتیجه تصمیم‌گیری‌های انسانی را تقلید نماید و حتی به روزهایی نزدیک شویم که تصمیمات بهتری از انسان بگیرد. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که در آینده به جای اعضای هیات مدیره، ربات‌های هوشمند در نظام حکمرانی شرکتی قرار خواهند گرفت.

4- قراردادهای هوشمند و زنجیره بلوکی: قرارداد هوشمند یک پروتکل جدید برای تنظیم قراردادها است. قراردادهای هوشمند معاملات و فرایند‌ها را به صورت کاملا تضمینی و بدون اشخاص ثالث انجام می‌دهند. فعالیت و ثبت‌های قرارداد هوشمند قابل پیگیری و غیر قابل برگشت هستند. پرداخت خودکار خسارت با قراردادهای هوشمند در شرکت‌های بیمه فقط یک مثال ساده از قراردادهای هوشمند است.

5- اقتصاد اشتراکی: در دوران جدید می‌توان از طریق اینترنت همه وسایل از ماشین چمن‌زنی گرفته تا دوچرخه و کیف مهمانی را به‌راحتی اجاره داد و اجاره کرد، به اشتراک گذاشت و یا تهاتر کرد. خانه مشارکتی، فضای کاری مشارکتی، مبادله خانه، معاوضه کتاب، معاوضه لباس، به اشتراک‌گذاری پارکینگ مثال‌هایی از این دست هستند. هر چیزی که شما مالکیت آن را بر عهده دارید، در ازای پرداخت مبلغی می‌تواند در اختیار دیگران قرار بگیرد. اقتصاد اشتراکی شامل اشتراک در تولید، توزیع و مصرف کالاها و خدمات می‌شود. کالاها یا خدماتی که دارای مالکیت خصوصی هستند از طریق بازارهای نظیر به نظیر برای مصرف به اشتراک گذاشته می‌شوند یا اجاره داده می‌شوند. در مورد خانه، ماشین و دوچرخه اینها را دیده‌ایم اما اکنون روند به سمت آن است که تمام دارایی‌ها از جمله زمان، فضا، مهارت‌ها و پول را با هم به اشتراک بگذارند. اینکه چرا اقتصاد اشتراکی هر روز و هر روز بیشتر فراگیر می‌شود شاید ریشه در نهاد انسان و حس اجتماعی شدنش دارد. اما از آن گذشته به اشتراک گذاشتن دارایی‌ها فواید زیر را به همراه دارد:

  افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف منابع با آثار منفی بر محیط ‌زیست (مثل گازهای گلخانه‌ای و کاهش منابع طبیعی) صرفه‌جویی در هزینه‌ها با قرض گرفتن و بازیافت .

   دسترسی افراد به کالاهایی که توان خرید آن را ندارند یا تمایل به استفاده طولانی ‌مدت از یک کالا را ندارند.

   افزایش انعطاف‌پذیری و تنوع در انتخاب، چون لازم نیست بخرید بلکه می‌توانید استفاده کنید، برگردانید و در نوبت بعدی گزینه دیگری را انتخاب کنید.

   تبدیل سرمایه بلااستفاده به منبع درآمد (مثل ماشین، ابزار و فضای اضافه در منزل)

ما اکنون در حال ترسیم نقشه راه اقتصاد هوشمند هستیم. از نظر من اقتصاد هوشمند شش پایه اصلی دارد:

1-   هویت دیجیتال

2-   سواد دیجیتال

3-   امنیت دیجیتال

4-   دسترسی دیجیتال

5-    دارایی دیجیتال

6-    قانون زیست و کسب وکار دیجیتال.

وزارت اقتصاد در دو حوزه دارایی دیجیتال (شامل هرگونه پول الکترونیکی، توکن و سایر دارایی‌های دیجیتال) و همچنین قانون زیست و کسب وکار دیجیتال باید نقش آفرینی کند. این پایه‌های شش گانه بر رفتار و تراکنش چهار بازیگر اقتصاد هوشمند موثرند:

1-    دولت هوشمند

2-    سازمان هوشمند

3-    انسان هوشمند

4-    اشیاء هوشمند.

این چهار بازیگر 10 نوع رابطه با یکدیگر دارند: G2C, T2G و .... وظیفه ما در وزارت اقتصاد، همکاری با دیگر دستگاه‌ها برای فراهم کردن زیرساخت‌ها و سپس تاثیرگذاری بر این روابط 10 گانه است. بدیهی است که اقتصاد هوشمند در این دوره و این دولت به پایان نمی‌رسد. اما وظیفه من به عنوان وزیر اقتصاد آن است که این افق را باز کنم و فضا را برای تبدیل یک ابرفرصت به منفعت ملی فراهم کنم.  در این راه، دست همه نخبگان و مجریان و اندیشمندان را می‌فشارم.

 

موزه بانک ملی ایران و سفارت الجزایر، نمایشگاه مشترک برگزار می کنند

نمایشگاه مشترک موزه بانک ملی ایران، سفارت و بانک مرکزی الجزایر با عنوان" الجزایر، روایت هزاران سال تمدن" در روز دوشنبه نه اردیبهشت ماه جاری افتتاح می شود.

در این نمایشگاه علاوه بر اسکناس های بانک مرکزی الجزایر، آثار هنری دوره معاصر  این کشور از قبیل تابلوهای نقاشی، تابلوهای مینیاتور، صنایع دستی  و پوشاک این کشور نیز در معرض بازدید عموم قرار خواهد گرفت.

علاقه مندان میتوانند جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره موزه بانک ملی ایران به سایت موزه (museum.bmi.ir)  مراجعه و یا برای هماهنگی جهت شرکت در مراسم افتتاحیه با شماره تلفن 60994037 تماس بگیرند.

نمایشگاه مشترک موزه بانک ملی ایران و سفارت الجزایر در محل موزه بانک واقع در خیابان فردوسی، بالاتر از خیابان سرهنگ سخایی برپا خواهد شد.

 

پرداخت 77 هزار میلیارد ریال تسهیلات مضاربه بانک ملی ایران در سال 97

بانک ملی ایران در راستای حمایت از تجارت داخلی کشور در سال گذشته بیش از 77 هزار میلیارد ریال تسهیلات مضاربه به بنگاه ها و فعالان اقتصادی پرداخت کرده است.

 این بانک در راستای حمایت از بخش های مختلف اقتصادی و همسویی با اهداف کلان دولت جهت حمایت از بازار اشتغال آمادگی دارد با پرداخت تسهیلات در قالب مضاربه، نقدینگی مورد نیاز بنگاه ها و فعالان اقتصادی را تامین کند.

در چارچوب تسهیلات مضاربه، سرمایه مورد نیاز اشخاص حقیقی و حقوقی برای انجام فعالیت های تجاری و بازرگانی به منظور خرید و فروش کالا در داخل کشور ( بازرگانی داخلی) و خرید و صدور کالا به خارج از کشور (صادرات) از سوی بانک تامین و بدین ترتیب بانک نیز از سود حاصل از فعالیت های مذکور، مطابق سهم پیش بینی شده در قرارداد، منتفع می شود.

مدت قرارداد مضاربه متناسب با دوره گردش عملیات (فعالیت تجاری) بنگاه، حداکثر شش ماه و منوط به رعایت ضوابط و مقررات قابل تجدید است.

بر این اساس بانک ملّی ایران در سال 97 تعداد 100 هزار و 211 فقره تسهیلات در قالب مضاربه به ارزش 77 هزار و 486 میلیارد ریال پرداخت کرده است تا بدین ترتیب سهمی در رونق تجارت داخلی و بازار کسب و کار کشور داشته باشد.

 

خرید هشت هزار میلیارد ریال کالای بادوام داخلی با تسهیلات بانک ملی ایران

بانک ملی ایران در راستای عمل به سیاست های دولت در جهت رونق بازار تولید و کسب و کار، بیش از هشت هزار میلیارد ریال تسهیلات فروش اقساطی برای خرید کالای داخلی تخصیص داده است.

این بانک در سال گذشته اعطای تسهیلات برای حمایت از تولید داخلی را سرلوحه اقدامات خود قرار داد و از این رو در مدت مذکور تعداد 82  هزار و 20 فقره تسهیلات فروش اقساطی خرید کالای داخلی به ارزش هشت هزار و 602 میلیارد ریال تخصیص داده است.

همچنین طی مدت مذکور، 170 هزار و 93 میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش برای حمایت از تولید و اشتغال در 88 هزار و 335 فقره توسط بانک ملی ایران پرداخت شده است.

بانک ملی ایران در سال گذشته تعداد یک میلیون و 12 هزار و 180 فقره تسهیلات نیز به صورت فروش اقساطی، جعاله و مرابحه برای رفع نیازهای ضروری خانوار پرداخت کرده است که ارزش این تسهیلات به 277 هزار و 505 میلیارد ریال می رسد.

 

افزایش 40 درصدی کاربران کانون جوانه های بانک ملی ایران

فعالیت های کانون جوانه های بانک ملی ایران که محلی برای تعامل میان بانک با کودکان و نوجوانان است، به شدت مورد استقبال مخاطبانش قرار گرفته است.

تعداد کاربران کانون جوانه ها از حدود یک میلیون و 190 هزار نفر در سال 1396 به بیش از یک میلیون و 662 هزار نفر در پایان سال گذشته رسیده است.

این ارقام از رشد 40 درصدی کاربران کانون جوانه های بانک ملی ایران طی یک سال حکایت دارد.

برگزاری انواع مسابقات و جشنواره ها، انتشار چند جلد کتاب داستان، ایجاد غرفه کاربازیا در برج میلاد تهران، برگزاری چندین تور بازدید از موزه بانک ملی ایران، حضور جدی در فضای مجازی و طراحی بازی های جدید، بخشی از فعالیت های کانون جوانه ها در سال گذشته بوده است.

کانون جوانه های بانک ملی ایران از سال 1392 با هدف آموزش مسائل مالی و افزایش سواد اقتصادی در مدارس و گروه سنی کودک و نوجوان تشکیل شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره می توانید به سایت کانون جوانه های بانک ملی ایران به نشانی kids.bmi.ir مراجعه کنید.

 

بازدید عضو هیات مدیره بانک ملی ایران از چند واحد تولیدی

عضو هیات مدیره بانک ملی ایران در راس هیاتی از مسئولان بانک، از پنج واحد تولیدی و صنعتی با هدف بررسی رفع موانع تولید و ارائه خدمات بهینه بازدید کرد.

محمود شایان در بازدید از گروه صنعتی گلرنگ واقع در استان البرز که با حضور اصلان کریمی مدیر امور شعب تهران، علی موسوی زاده مدیر امور اعتباری، فریدون رشیدی رئیس اداره کل اعتبارات، عباس پیروزی رئیس اداره کل بررسی و طرح ها و یحیی حبیبی رئیس اداره امور شعب مرکزی تهران برگزار شد، ضمن دیدار با رییس هیات مدیره این شرکت، بر حمایت از واحدهای تولیدی در سال جاری در جهت رونق تولید براساس اولویت های بانک تاکید کرد.

عضو هیات مدیره بانک ملی ایران در جلسه مشترک با مدیران و اعضای هیات مدیره گروه صنعتی گلرنگ اظهار داشت: یکی از اهداف بازدیدها از مراکز صنعتی و شرکت های بزرگ این است که از نزدیک در جریان نقاط قوت و مشکلات قرار بگیریم و از خواسته هایشان اطلاع یابیم.

وی در ادامه ابراز داشت: در سال رونق تولید، اراده بانک ملی ایران بر این است که با ارائه خدمات مناسب از صنعتگران حمایت نماید. ما در این راستا آمادگی داریم در زمینه های مختلف با گروه صنعتی گلرنگ همکاری کنیم تا مشکلات این واحد تولیدی در جهت رونق تولید مرتفع گردد.

لازم به ذکر است در برنامه مذکور شرکت های پدیده شیمی قرن، آرین سلامت سینا، بایودنت، صنایع غذایی افق کوروش و صنایع سلولزی ماریناسان مورد بازدید قرار گرفتند.

 

پرداخت 40 هزار میلیارد ریال تسهیلات خرید دین بانک ملی ایران در سال 97

بانک ملی ایران در سال 97 تعداد 19 هزار و 916 فقره تسهیلات خرید دین پرداخت کرده است که ارزش ریالی این تسهیلات به 40 هزار و 270 میلیارد ریال می رسد.

صاحبان کسب و کار و بنگاه های اقتصادی می توانند با استفاده از تسهیلات خرید دین بانک ملی ایران، نقدینگی اوراق و اسناد تجاری خود را پیش از سر رسید دریافت کنند.

خرید دین فرصتی است تا افرادی که پیش از موعد سر رسید چک و اوراق تجاری خود نیاز به نقدینگی دارند، با این تسهیلات نقدینگی مورد نیازشان را تامین کنند.

درواقع تسهیلات خرید دین خدمتی به اشخاص حقیقی و حقوقی است که نیازمند نقدینگی هستند اما اوراق و اسناد تجاری آنها دارای مهلت پرداخت دیرتری نسبت به زمان مورد نیازشان است.

خرید دین به منظور ایجاد تسهیلات لازم برای تمامی بخش های اقتصادی قابل انجام است و در چارچوب ضوابط و مقررات و با رعایت دستورالعمل ها و آیین نامه های بخش اعتباری از جمله آیین نامه تسهیلات و تعهدات کلان، اشخاص مرتبط و همچنین سیاست اعتباری سالانه صورت می گیرد که همه مشتریان بانک در همه بخش ها می توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

بانک در این روش، دین مدت دار بدهکار را به کمتر از مبلغ اسمی و درج شده در متن اسناد و اوراق تجاری مانند چک و سفته به صورت نقدی از داین و مشتری خریداری می کند بدین ترتیب مشتری می تواند زودتر از موعد مقرر نقدینگی مورد نیاز خود را به دست آورد.

ملاک تعیین سقف پرداخت  تسهیلات خرید دین در واحدهای اقتصادی غیرتولیدی نیز روند عملیات خرید و فروش با در نظرگرفتن حجم حساب ها و اسناد دریافتی اعم از تجاری یا غیرتجاری هر بنگاه در صورت های مالی حسابرسی شده و یا اظهارنامه های مالیاتی خواهد بود.

خرید دین اسناد تجاری هم بر پایه روش ارزش فعلی اسناد با سررسید آتی صورت می گیرد و در محاسبات مربوط به سود، اصل تسهیلات ملاک عمل خواهد بود.

همچنین در قرارداد میان مشتری و بانک، سررسید دین موضوع اسناد و اوراق تجاری نباید از یک سال تجاوز کند و پرداخت  تسهیلات خرید دین نسبت به اسناد تجاری با سررسیدهای متفاوت در قالب یک قرارداد امکان پذیر است.

در خرید دین بروات نیز دیون موضوع برواتی که به قبول براتگیر رسیده است، در قالب عقد خرید دین قابل خریداری خواهد بود؛ مشروط بر اینکه  مبلغ اسمی سفته یا برات از تمبر الصاقی آن بیشتر نباشد. بر این اساس اسناد تضمینی قابل خریداری نیستند.

سود تسهیلات خرید دین هم با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار و با رعایت آیین نامه ها و دستورالعمل های مربوطه محاسبه می شود.

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیک:
دیدگاه: