تاکید بر نقش موثر بازرسان در وصول و تعیین تکلیف مطالبات بانک

بیستمین همایش و کارگاه آموزشی سراسری بازرسان و حسابرسان بانک ملی ایران با حضور اعضای هیات مدیره، جمعی از مدیران ارشد و حدود 400 نفر از بازرسان بانک پس از دو روز برگزاری به پایان رسید.

  • ۱۳۹۸/۰۲/۰۴ ۱۶:۲۰:۰۰
  • 4739

به گزارش روابط عمومی بانک ملی ایران، در این همایش بر نقش موثر بازرسان در وصول و تعیین تکلیف مطالبات در بازرسی های حضوری در شعب تاکید شد.

حسن سعیدی اصل مدیر امور بازرسی و حسابرسی بانک ملی ایران در این همایش با تاکید بر اینکه در سال گذشته اقدامات چشمگیری با اولویت پیشگیری از وقوع تخلف و موارد سوء استفاده برای نیل به استراتژی های کلان بانک از جمله کسب سود، ارتقای بهره وری و کاهش هزینه ها صورت گرفته است، افزود: سال گذشته تعداد پرونده های تخلفاتی روند کاهشی داشته که  مهمترین علت آن استفاده بازرسان از سامانه های نوین نظیر سامانه مانیتورینگ و کنترل شبانه روزی عملیات واحد ها بوده است.

وی تصریح کرد: علاوه بر پاسخگویی به شکایات حضوری و تلفنی، شکایات واصله از سامانه های مراجع نظارتی از قبیل سامانه سامد (نهاد ریاست جمهوری)، سامانه بانک مرکزی، سامانه بازرسی کل کشور و سامانه سام ( وزارت امور اقتصادی و دارایی) نیز در اسرع وقت رسیدگی شده اند.

سعیدی اصل همچنین به برگزاری نخستین همایش حسابرسی داخلی بانک ها توسط بانک ملی ایران و با همکاری شورای هماهنگی بانک ها به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای مدیریت بازرسی و حسابرسی در سال 97 اشاره و تداوم آموزش های تخصصی حسابرسی داخلی حسابرسان نظیر چارچوب حاکمیتی فناوری اطلاعات، تدوین سند راهبردی واحدهای حسابرسی داخلی، ارتقای سامانه های موجود متناسب با ارائه محصولات جدید و خدمات نوین بانکی، عملیاتی کردن سامانه آنی ارز و سامانه روسای شعب به منظور اعمال کنترل های روزانه، تشکیل کمیته کنترل داخلی به منظور هدایت، راهبری و اصلاح فرآیندهای عملیاتی بانک از طریق تمرکز بر استقرار نظام کنترل داخلی را از مهمترین اهداف سال جاری عنوان کرد.

همچنین مدیر امور نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی نیز در این همایش با تاکید بر اینکه بر اساس قانون، بانک مرکزی مسئول و متولی مسائل و اتفاقاتی است که در بخش های اقتصادی و بازار پولی و مالی روی می‌دهد، گفت: به همین دلیل بانک مرکزی برای جلوگیری از بروز تخلفات، انتظار زیادی از مسئولان بازرسی و نظارتی بانک‌ها دارد.

علی نصیری افزود: صنعت بانکداری در همه دنیا از جمله ایران نسبت به صنایع دیگر، بسیار مهم‌ و حساس‌تر ارزیابی می شود چرا که به طور مستقیم با مقوله پولی و مالی سر و کار دارد.

وی ادامه داد: بانک محور بودن اقتصاد ایران، بر اهمیت تقویت نظارت بر مسائل مالی بانک‌ها و موسسات مالی کشور و حسابرسی افزوده است.

نصیری گفت : نظام بانکی و همچنین بانک مرکزی به عنوان حافظ دارایی مردم باید با تمام توان از اموال نقدی و غیرنقدی سپرده گذاران در نظام بانکی حفاظت و پاسداری کند.

این مدیر بانک مرکزی تاکید کرد: باید سیاست‌های آینده نگرانه را سرلوحه قرار داد تا  قبل از وقوع پیشامدهای ناخوشایند، آن را پیش‌بینی و مدیریت و خنثی کنیم.

نصیری خاطر نشان کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف بانک مرکزی در نظارت بر بانک‌ها، تحقق اهداف بانکداری بدون ربا است.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات تهران بزرگ نیز در این همایش بیان کرد: فلسفه و دلیل برگزاری چنین همایش هایی این است که مخاطبان و مردم را با خطرات فضای مجازی آشنا کنیم و تا آنجا که ممکن است این مخاطرات و تهدیدها را به حداقل برسانیم.

سرهنگ تورج کاظمی تصریح کرد: از آنجا که سیستم بانکی یکی از هدف های مهم هکرهاست، بنابراین می طلبد که کارکنان سیستم بانکی با جدیدترین شگردهای این هکرها آشنا باشند و در جهت خنثی کردن آنها اقدام کنند.

اسحاق یوسف نژاد رئیس اداره کل حقوقی و دعاوی بانک نیز اظهار کرد: یکی از نکات برجسته در برپایی چنین همایش هایی تبادل اطلاعات میان همکاران است که می تواند کمک بسیاری در جهت آگاه سازی و شفاف کردن امور کند.

نبی زاده استاد دانشگاه و نماینده قضایی اداره کل دادگستری استان مازندران نیز نکاتی را در خصوص چگونگی قراردادهای بانکی ارائه کرد و گفت: قراردادهای بانکی باید از شرایطی برخوردار باشند که بتوانند انتظارات محاکم قضایی را برآورده کنند و شک و شبهه ای در آنها نباشد.

برگزاری کارگروه های تخصصی بازرسی

در روز دوم این همایش، کارگروه های تخصصی با عناوین «بازرسان مباحث ارزی»، «سامانه بازرسی»، «سامانه سماب و زیرسیستم پایش سماب»، «نحوه تهیه و تنظیم ملاحظات و گزارش محرمانه تنظیم گزارشات تخلفاتی» و «تعیین سازوکار پیگیری نامه های مدیریت سازمان حسابرسی» با حضور معاونان مدیریت امور بازرسی و حسابرسی بانک تشکیل شد و بازرسان شرکت کننده به بحث و تبادل نظر در حوزه های مربوطه پرداختند.

در پایان این همایش نیز گزارش کارگروه ها توسط نمایندگان استان ها ارایه و جلسه پرسش و پاسخ با حضور محمد رضایی رییس اداره کل سرمایه انسانی برگزار شد.

آلبوم تصاویر خبر
دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیک:
دیدگاه: