رویدادهای خبری این هفته بانک ملی ایران

در هفته ای که گذشت، برگزاری نشست اعضای هیات مدیره بانک های دولتی با کارآفرینان جوان به میزبانی بانک ملی ایران و همچنین افتتاح نمایشگاه مشترک موزه بانک و موزه رضا عباسی از مهم ترین رویدادهای بانک بود.

  • ۱۳۹۷/۱۱/۲۵ ۰۷:۲۵:۰۰
  • 2411

دست یاری بانک ملی ایران به سمت بنگاه های اقتصادی

بانک ملی ایران به منظور رونق هرچه بیشتر کسب و کار در کشور، پرداخت تسهیلات به بخش های اقتصادی را یکی از مهم ترین اولویت ها و سیاست های کاری خود قرار داده است به طوری که طی سال های اخیر صدها بنگاه اقتصادی با تسهیلات این بانک از رکود و بحران خارج شده اند.

به گزارش روابط عمومی بانک ملی ایران، پرداخت تسهیلات به بنگاه ها جهت رونق اقتصادی از مهم ترین رویکردهای این بانک طی سال های گذشته بوده و با پیروزی انقلاب اسلامی و نیاز کشور به سازندگی نیز این بانک در کنار مردم و دولت گام برداشت به گونه ای که تسهیلات سرمایه در گردش و تسهیلات پرداختی به بخش های اقتصادی همواره سهم قابل توجه ای در مجموع تسهیلات پرداختی این بانک داشته است.

از سویی شرایط اقتصادی کشور طی سالهای اخیر برخی پروژه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی را دچار محدودیت‌های تولید کرد یا آن ها را از توسعه بازداشت که بانک ملی ایران با رصد شرایط موجود به یاری این بنگاه ها شتافته و تا حد امکان آنها را به ادامه حیات ترغیب کرده است.

این بانک طی سال 88 تا پایان آذر ماه امسال  به صدها بنگاه اقتصادی و واحدهای مختلف تولیدی کوچک، متوسط و بزرگ در نقاط مختلف کشور تسهیلات پرداخت کرده است. طی این مدت تعداد یک میلیون و 58 هزار و 893 فقره تسهیلات سرمایه در گردش به مبلغ 787 هزار و 503 میلیارد ریال به واحد تولیدی و بنگاه های اقتصادی اختصاص یافته است.

همچنین بانک ملی ایران در راستای همسویی با سیاست های دولت در جهت توسعه طرح های اشتغال زا و کمک به رونق بخش های مختلف اقتصادی، بیش از یک میلیون و 681 هزار فقره تسهیلات به ارزش 673 هزار و 603 میلیارد ریال طی سال گذشته به اقتصاد کشور تزریق کرده است.

این بانک در راستای به کارگیری ظرفیت های خود در جهت رونق بخش های اقتصادی و با توجه به جایگاه بخش صنعت و معدن در اقتصاد کشور، توجه ویژه ای به بنگاه های اقتصادی این بخش داشته و بر همین اساس در سال گذشته بالغ بر 86 هزار و 655 میلیارد ریال تسهیلات در 26 هزار و 912 فقره پرداخت کرده است.

سهم بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی نیز از تسهیلات پرداختی بانک به بخش های مختلف اقتصادی در مدت مذکور، بالغ بر 63 هزار و 334 فقره به ارزش 27 هزار و 215 میلیارد ریال بوده است.

در سال گذشته همچنین بیش از یک میلیون و 424 هزار فقره تسهیلات نیز به ارزش 480 هزار و 733 میلیارد ریال به بخش خدمات و 759 فقره تسهیلات به ارزش سه هزار و 351 میلیارد ریال به بخش صادرات پرداخت شده است.

راهگشایی و اقدامات حمایتی بانک ملی ایران از بخش های اقتصادی به اندازه ای چشمگیر بود که بسیاری از مسئولان کشور رویکرد این بانک را مورد تقدیر قرار داده اند و از بانک ملی ایران به عنوان عصای نظام اقتصادی کشور و بازوی پرتوان دولت نام برده اند.

عباس معمارنژاد معاون امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز اخیرا از بانک ملی ایران به عنوان بانک اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران و عصای نظام اقتصادی کشور یاد کرده است که به عنوان بازوی پرتوان دولت، در شرایط اقتصادی موجود کشور ایفای نقش می کند.

بانک ملی ایران در ادامه سیاست های حمایتی خود در سال جاری نیز تعداد یک میلیون و 634 هزار و 557 فقره تسهیلات به بخش های صنعت و معدن، کشاورزی، مسکن و ساختمان، صادرات و... پرداخت کرده است که ارزش ریالی آن به 793 هزار و 819 میلیارد ریال می رسد.

 

پرداخت چهار هزار میلیارد ریالی تسهیلات قرض الحسنه در بانک کارگشایی

بانک کارگشایی در جهت رفع نیازهای فوری و ضروری متقاضیان بیش از چهار هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه در ده ماه نخست امسال پرداخت کرده است.

از ابتدای امسال تا پایان دی ماه تعداد 413 هزار و 38 فقره تسهیلات قرض الحسنه به ارزش بیش از چهار هزار و 84 میلیارد ریال توسط بانک کارگشایی پرداخت شده است.

همچنین در مدت مذکور، تعداد 57 هزار و 934 فقره تسهیلات جعاله به متقاضیان پرداخت شده که ارزش ریالی آن به چهار هزار و 689 میلیارد ریال می رسد.

بانک کارگشایی از واحدهای تابعه بانک ملی ایران است که جهت نیازهای ضروری متقاضیان در ازای ترهین طلاآلات، تسهیلات قرض الحسنه اعطا می کند.

میزان تسهیلات قرض الحسنه برای هر نفر حداکثر یک فقره سند 20 میلیون ریالی در ازای ترهین 100 گرم طلا در هر قرارداد و تسهیلات جعاله تا سقف 100 میلیون ریال در ازای ترهین 143 گرم طلا است.

مدت زمان باز پرداخت تسهیلات قرض الحسنه و جعاله کارگشایی در یک قسط و حداکثر تا یک سال است.

شعبه مرکزی بانک کارگشایی در میدان محمدیه تهران قرار دارد.

 

انتشار دومین کتاب قصه کانون جوانه های بانک ملی ایران

دومین کتاب قصه کانون جوانه های بانک ملی ایران منتشر شد.

این کتاب با عنوان" اسبی به نام شباهنگ" را محسن رضایی از کارکنان روابط عمومی این بانک نوشته و تصویرگر آن آمنه اربابون بوده است.

این داستان که برای گروه سنی "ب" و "ج" نوشته شده، در قالب داستانی خیالی و با زبانی کودکانه به آموزش مفاهیم پس انداز، برنامه ریزی مالی، اولویت در خرید و نیز اهمیت و نقش حساب های قرض الحسنه برای کودکان می پردازد.

بخش قصه و داستان کانون جوانه های بانک ملی ایران، هر ماه یک داستان جدید را بارگذاری می کند و بعد از داستان " موش دندان اره ای"، " اسبی به نام شباهنگ" دومین داستان از این مجموعه است.

همه کودکان و نوجوانان زیر 18 سال می توانند با عضویت در سایت این کانون، نسخه الکترونیک این قصه جذاب و خواندنی را مطالعه کنند.

کانون جوانه های بانک ملی ایران از سال 1392 با هدف آموزش مسائل مالی و افزایش سواد اقتصادی در مدارس و گروه سنی کودک و نوجوان تشکیل شده است.

 

افتتاح نمایشگاه مشترک موزه بانک ملی ایران و موزه رضا عباسی

نمایشگاه مشترک موزه بانک ملی ایران و موزه رضا عباسی به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با عنوان « گنجینه زرین هخامنشی» با حضور مسئولان بانک، معاون اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، مدیر موزه رضا عباسی، مسئولان انجمن علمی موزه داری، مدیران موزه های سعد آباد، نیاوران ، نگارستان و اساتید دانشگاه های هنر تهران و اصفهان در محل موزه بانک ملی ایران برگزار شد.

در این نمایشگاه محسن شیخ الاسلامی معاون اداره کل میراث فرهنگی استان تهران آثار موزه بانک ملی ایران را بسیار ارزشمند خواند و ضمن تحسین موزه بانک، برگزاری نمایشگاه های مشترک را بین موزه ها بسیار حائز اهمیت دانست.

ابوالفضل رواقی مدیر موزه بانک ملی ایران نیز در ادامه توضیحاتی در خصوص موزه بانک و همچنین این نمایشگاه مشترک ارایه کرد.

آفرین امامی مدیر موزه رضا عباسی نیز ضمن قدردانی از مسئولان بانک ملی ایران به منظور برگزاری نمایشگاه مشترک این اقدام را در بین موزه ها بسیار مهم خواند و اظهار داشت : تبادل اشیای موزه ها باعث می شود که موزه ها از حالت سکون خارج شده و پویاتر شوند و از سوی دیگر این اقدام باعث می شود که مردم شناخت بیشتری نسبت به موزه ها و آثار ارزشمند آن پیدا کنند .

در این نمایشگاه آثار زرین شاخص موزه رضا عباسی مانند جام زرین مارلیک، تکوک زرین قافلانکوه، ظرف طلا با نقوش برجسته چهار گاو نر و... که به لحاظ شیوه ساخت حائز اهمیت هستند، در کنار سایر آثار موزه بانک ملی ایران به نمایش گذاشته شد.

 

قرعه کشی مسابقه اینستاگرامی «ملی شو» برگزار می شود

قرعه کشی مسابقه اینستاگرامی« ملی شو»، برگزار می شود.

به مناسبت دهه مبارک فجر مسابقه "ملی شو" با شعار "حمایتی به وسعت یک سرزمین" در اینستاگرام این بانک برگزار شد که با استقبال قابل توجه مردمی نیز همراه بود.

در رویداد «ملی شو» که طی چند روز آتی برگزار می شود ، جدید ترین محصولات و خدمات الکترونیک بانک ملی ایران برای اولین بار در نظام بانکی کشور رونمایی خواهد شد و در همین راستا این مسابقه اینستاگرامی با هدف اطلاع رسانی و مشارکت مردم برگزار گردید.

بر این اساس پست اینستاگرامی مسابقه، بیش از ۱۰۱ هزار مرتبه دیده شد و بیش از ۱۸۴ هزار کامنت دریافت کرد.همچنین  بیش از ۱۰۰ هزار نفر با ارسال اسکرین شات از واژه ملّی شو به صورت دایرکت در مسابقه شرکت کردند.

قرعه کشی مسابقه به صورت زنده(LIVE) از طریق اینستاگرام بانک ملی ایران به نشانی Bankmelli1307 پخش خواهد شد .

در این قرعه کشی،10 برنده خوش اقبال جوایز یک میلیون تومانی مشخص می شوند که اسامی آن ها نیز به زودی اعلام می گردد.

 

مدیرعامل بانک ملی ایران: رویکرد شبکه بانکی حمایت از شرکت های دانش بنیان و استارت آپ هاست

مدیرعامل بانک ملی ایران با تاکید بر اینکه رویکرد شبکه بانکی حمایت از شرکت های دانش بنیان و استارت آپ هاست، گفت: ظرف چند روز آینده درگاهی تحت عنوان "ملی فاند" در رویداد ملی شو بانک ملی ایران رونمایی می شود که در آن ایده های جدید معرفی می شوند و افراد علاقه مند می تواند به پشتوانه اعتبار بانک، در این ایده ها سرمایه گذاری کنند.

دکتر محمدرضا حسین زاده در نشست اعضای هیات مدیره بانک های دولتی با کارآفرینان جوان که به منظور بررسی و حل و فصل مشکلات آنها به میزبانی بانک ملی ایران و با حضور علیرضا دلیری مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمود شایان عضو هیات مدیره و محسن امین زارع معاون امور ارزی و بین الملل بانک ملی ایران و اعضای هیات مدیره دیگر بانک های دولتی برگزار شد، اظهار کرد: هفته گذشته جلسه ای در وزارت امور اقتصادی و دارایی با حضور کارآفرینان داشتیم و مشکلاتی را در حوزه های مالیاتی، گمرک و بانکی مطرح کردند. قرار بر این شد تا جلسه ای دیگر با حضور اعضای هیات مدیره و معاونان اعتباری بانک ها تشکیل شود که به همین مناسبت در خدمت کارآفرینان عزیز هستیم.

وی با تاکید بر اینکه کارآفرینان برای ثروت آفرینی، اشتغال و تولید در کشور تلاش می کنند، تصریح کرد: واقعیت این است که اگر شرکت های دانش بنیان نبودند، امروز شاهد مهاجرت بسیاری از نخبگان کشور بودیم و جا دارد تا نظام بانکی از این کارآفرینان حمایت کند.

حسین زاده با بیان اینکه کارآفرینان طی چند سال گذشته به خوبی در حوزه دانش بنیان ها و استارت آپ ها ورود کردند، ادامه داد: شبکه بانکی امروز واقف است که آینده کشور در حوزه استارت آپ هاست و بنابراین افراد فعال در این بخش می توانند برای تامین نیاز مالی و سرمایه گذاری خود روی کمک بانک ها حساب کنند.

مدیرعامل بانک ملی ایران خاطر نشان کرد: شبکه بانکی کشور آمادگی لازم را دارد تا در کنار کارآفرینان و شرکت های دانش بنیان باشد چرا که آینده جوانان کشور در این بخش است.

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور نیز در این نشست با تقدیر از رویکرد مدیرعامل بانک ملی ایران در حمایت از دانش بنیان ها گفت: پیگیری دکتر حسین زاده در بحث دانش بنیان ها برای ما بسیار جذاب بود. البته بانک های دولتی همه در این زمینه پیشتاز هستند و بانک های خصوصی نیز همراهی لازم را در جهت حمایت از دانش بنیان ها داشته اند.

علیرضا دلیری با بیان اینکه در گذشته ظرفیت پذیرش ایده های نو و دانش بنیان در نظام بانکی به علت ریسک بالای آنها وجود نداشت، افزود: اکنون نگاه دنیا به استارت آپ ها  و دانش بنیان هاست و فعالیت های سنتی به اتمام رسیده است. باید زمینه ای در کشور فراهم شود تا ما نیز بیش از پیش به این بخش ورود کنیم.

وی ادامه داد: امروز دیگر نگاه دولتی داشتن جواب نمی دهد و باید به بخش خصوصی اعتماد کنیم.

دلیری اضافه کرد: در سال جاری رشد پرداخت تسهیلات شبکه بانکی به شرکت های دانش بنیان قابل توجه بود و اکنون  میانگین پرداخت بانک ها به این شرکت ها در حدود 700 میلیارد تومان است. این پیام خوبی است که دانش بنیان ها حوزه قابل اعتمادی هستند که هم به بازگشت منابع بانکی کمک می کنند و هم اینکه می توانند در اقتصاد کشور اثرگذار باشند.

وی تاکید کرد: شرکت های دانش بنیان در بخش اعتبار سنجی و ضمانتنامه با دغدغه های بزرگی مواجه هستند چرا که عموما اغلب ایده ها برای نخستین بار مطرح می شوند و شاید پذیرش این ایده ها برای بانک و فرد سرمایه گذار سخت باشد. از سویی در پرداخت تسهیلات به عملکرد گذشته شرکت های دانش بنیان توجه می شود در حالی که باید نگاه ما به آینده این شرکت ها باشد و در این زمینه می توانیم شرکت های اعتبارسنجی راه اندازی کنیم.

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری بیان کرد: همچنین اکثر کارآفرینان، جوانان نخبه ای هستند که سرمایه فیزیکی چندانی ندارند و سرمایه آنها دانششان است و باید در بحث ضمانتنامه ها برای پرداخت تسهیلات به این امر توجه شود.

دلیری خاطر نشان کرد: ما در کشور در بحث ضمانت معضل بزرگی داریم و آن هم نبود نهاد یکپارچه و بزرگ در این زمینه است که جلساتی در مجلس با کمیسیون اقتصادی برای ایجاد این نهاد برگزار شده است.

در پایان این نشست نیز کارآفرینان به طرح سوالات و مسائل خود پرداختند و اعضای هیات مدیره بانک ها ضمن تاکید بر حمایت از کارآفرینان، به سوالات آنها پاسخ دادند.

 

با حمایت بانک ملی ایران، 236 هزار نفر تسهیلات ازدواج گرفتند

بانک ملی ایران در ده ماه نخست امسال بیش از 236 هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه ازدواج پرداخت کرده است.

این بانک با رویکرد تسهیل و حمایت از ازدواج جوانان از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه تعداد 236هزار و 596  فقره تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به ارزش 37 هزار و 64 میلیارد و 353 میلیون ریال تخصیص داده است.

بانک ملی ایران در سال گذشته نیز بیش از 222 هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به متقاضیان پرداخت کرده است که این تعداد تسهیلات مبلغی بیش از 23 هزار و 126 میلیارد ریال را در بر گرفت.

لازم به ذکر است، به هر یک از متقاضیان صرفا یک مرتبه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج تعلق می گیرد و متقاضیان به مدت دو سال (24 ماه) از تاریخ عقد، می توانند برای دریافت تسهیلات مذکور اقدام کنند.

در سال 97 به منظور حمایت از ازدواج جوانان و بر اساس ابلاغ بانک مرکزی، سقف تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به 15 میلیون تومان برای هر یک از زوجین و دوره بازپرداخت آن به 60 ماه با همان نرخ چهار درصد کارمزد افزایش یافت.

 

کارنامه مثبت بانک ملی ایران در خروج از بنگاه داری با وجود موانع و محدودیت ها

بانک ملی ایران با توجه به سیاست های کلی دولت و تاکیدات رییس جمهوری در تسریع روند واگذاری اموال و املاک مازاد بانک ها و افزایش قدرت تسهیلات دهی و تمرکز بر فعالیت بانکداری، واگذاری املاک ملکی و تملیکی و سهام شرکت های تابعه خود را در دستور کار قرار داده و این امر با جدیت در حال پیگیری است.

افزایش قدرت تسهیلات دهی، خروج از مدیریت بخش های نامرتبط و تمرکز بر فعالیت بانکداری، افزایش سرعت گردش پول و افزایش دارایی های نقدی، تنها بخشی از ثمرات فروش اموال مازاد و خروج از بنگاه داری است که بانک ملی ایران این مهم را در دستور کار خود قرار داده و در نه ماه ابتدای سال جاری نیز سه هزار و 460 میلیارد ریال از سهام شرکت های تابعه و بیش از پنج هزار و 500 میلیارد ریال از املاک ملکی و تملیکی خود و در مجموع بیش از نه هزار میلیارد ریال اموال مازاد را واگذار کرده است.

این بانک، واگذاری ها را در راستای عمل به ماده 16 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و همچنین عمل به سیاست های کلان دولت و خروج از بنگاه داری بانک ها انجام داده و در سال های 94، 95 و 96 نیز بیش از 36 هزار و 907 میلیارد ریال از اموال مازاد خود را واگذار کرده است.

از سویی با توجه به تأکیدات رئیس جمهوری و ابلاغ قانون کاهش 33 درصدی بنگاه داری سالانه بانک ها، بانک ملی ایران یکی از موفق ترین سازمان ها در فروش و واگذاری املاک مازاد و تملیکی بوده و تنها در سال جاری بیش از دو هزار و 303 میلیارد ریال از سهام شرکت های سرمایه گذاری توسعه ملی (وتوسم)، سرمایه گذاری گروه توسعه ملی (وبانک) از شرکت های زیرمجموعه خود را واگذار کرده است.

این در حالی است که در سال های گذشته وضعیت بازار مسکن و ملک موجب شد که بانک‌ها نتوانند بدلیل بالا بودن ارزش ملک و در برخی موارد نبود خریدار به راحتی بخشی از اموال خود به‌ویژه در بخش مسکن و ساختمان را واگذار کنند.

از دیگر مشکلات واگذاری شرکت ها می توان به عدم جذابیت لازم برخی شرکتها برای سرمایه گذار و خرید اشاره نمود که اکثر شرکت های تکلیفی و قهری واگذار شده از این دسته اند.

به طور کلی شرکت های بانک ملی ایران به لحاظ ماهیت به چند دسته تقسیم می شوند. یک دسته شرکت هایی هستند که بانک در راستای حمایت از سیاست های دولت برای تقویت واحدهای صنعتی بر عهده گرفته است که از این شرکت ها تحت عنوان شرکت های تکلیفی نام برده می شود. دسته دیگر نیز شرکت هایی هستند که بانک به لحاظ تکالیف قانونی ملزم به سرمایه گذاری در آنها شده و از آن دست می توان به الزام بانک ها برای مشارکت در پروژه های عمرانی به علت نبود جذابیت کافی برای سرمایه گذاری در برخی پروژه ها مانند راه اندازی آزادراه ها اشاره کرد. از آن جمله می توان شرکت آزادراهی زنجان تبریز را به عنوان یکی از شرکت های زیرمجموعه بانک ملی ایران نام برد.

بخش دیگر هم شرکت هایی هستند که بانک با توجه به سیاست های خود در زمانی که سرمایه گذاری بانک ها منع قانونی نداشت، به حوزه سرمایه گذاری وارد شده است.

دسته دیگر شرکت هایی هستند که به دستور مراجع قضایی و دستگاه های نظارتی مانند مجموعه شرکت های امیر منصور آریا و گروه ملی فولاد به بانک واگذار شده اند.

دسته آخر نیز شرکت های ابزاری بانک مانند شرکت های صرافی، کارگزاری، چاپ و نشر، سداد و... هستند که در راستای حفظ و صیانت از اسرار مشتریان و بهبود کیفیت خدمات دهی تشکیل شده اند که رویکرد درباره شرکت های ابزاری، حاکمیت شرکتی است اما درباره دیگر شرکت ها، بانک قطعا ملزم به واگذاری است و این شرکت ها در در اولویت واگذاری ها نیز قرار دارند. البته شرکت هایی که به صورت قهری یا تکلیفی واگذار شده اند، مسایل و مشکلات زیادی دارند و درمورد واگذاری آنها روند سخت تر است.

در عین حال بانک ملی ایران با وجود رکود حاکم بر بازار ملک و مسکن و تمام محدودیت ها و موانع برای واگذاری ها و همچنین فقدان آیین نامه های مشخص در این حوزه ، یکی از موفق‌ترین سازمان‌ها در فروش و واگذاری املاک مازاد و تملیکی بوده و کارنامه مثبت واگذاری های بانک نیز خود مبین این موضوع است.

 

 

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیک:
دیدگاه: