پیشبینی روند آتی دستگاههای خودپرداز طبق نظرسنجی ATM MarketPlace
مونا رحیمی چهارده؛ تحلیلگر بازار در شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی/ گزارش زیر تحت عنوان «روند دستگاههای خودپرداز در سال ۲۰۱۵ توسط ATM MarketPlace» انجام شده است. هدف از تهیه این گزارش، تعیین روند آتی رشد دستگاههای خودپرداز است که میتواند قابلیت پیشبینی نحوه و چگونگی استفاده مردم از خودپردازها را در سالهای آینده نشان دهد. جامعه نمونه آماری پاسخدهندگان از مشتریان آمریکایی و هندی هستند که براساس سن، جنسیت و درآمد خانوار دستهبندی شدهاند. با توجه به گستردگی مطالب، در این بخش از گزارش، نتایج حاصل از پاسخ مشتریان آمریکایی آورده شده و در گزارش بعدی نتایج حاصل از پاسخ مشتریان هندی ارائه خواهد شد.
- ۱۳۹۶/۰۶/۰۸ ۰۰:۰۰:۰۰
- 4167
جامعه آماری نظرسنجی آمریکا
حال بهصورت جزئیتر براساس شاخصهایی مانند گروه سنی، درآمد خانوار و جنسیت پرسش فوق بررسی شده است و نتایج آن در زیر قابل مشاهده است:همانطور که در جدولها مشاهده میکنید، قابلیت نقد کردن چک روی خودپردازها ازنظر گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال بالاترین اولویت را دارد. پسازآن، برداشت پول به گونههای متعدد بیشترین درخواست را به خود اختصاص داده است. در سایر دستهها، ابتدا برداشت پول به گونههای متعدد گزینه اصلی آنها بوده و بعد نقد کردن چک موردتوجه قرارگرفته است. از طرفی با بررسی شاخصهای درآمد خانوار و جنسیت نیز متوجه میشویم که برداشت پول به گونههای متفاوت و نیز نقد کردن چک از بالاترین اولویت برخوردار است. یکی از مهمترین دلایل مراجعه مردم به شعب بانکی به عملیات چک مربوط میشود، به همین علت امکان نقد یا واگذاری چک خارج از ساعات اداری از اولویت زیادی برای مشتریان برخوردار است.
همانطور که پیداست پول نقد همچنان محبوبیت خود را در بین دارندگان کارت حفظ کرده است. حتی باوجود رشد روزافزون بانکداری دیجیتالی، هنوز بسیاری از مردم علاقه دارند امور روزمره خود را با پول نقد انجام دهند. در حال حاضر نیز تنها مزیتی که دستگاههای خودپرداز نسبت به اپلیکیشنهای بانکی و وبسایتها دارند، بحث دریافت وجه نقد است.
در اینجا سؤالی مطرح شده که نشاندهنده اهمیت خودپرداز در نگاهِ دارندگان کارت است. ۵۲ درصد از مشتریان اعلام کردند میزان دسترسی به خودپردازها برای دریافت وجه از اهمیت بالایی برای آنها برخوردار است. این سؤال دو حقیقت مهم را آشکار میکند: اول اینکه خودپردازها باید بهدرستی جانمایی شوند و در دسترس مشتری باشند. دوم اینکه همچنان علاقه به پول نقد در بین دارندگان کارت وجود دارد.
طبق تحقیقات ATM MarketPlace، چیزی حدود ۵۷ درصد دارندگان کارت آمریکایی، تعداد دستگاههای خودپرداز در این ایالت را کافی میدانند و ۳۴ درصد از آنها هم بر این باورند که تعداد این دستگاهها کافی نیست. نکته جالبتوجه اینجاست که درصد افرادی که تعداد خودپردازها را کافی میدانند، تنها ۹ درصد است. این رقم نشان میدهد همچنان جا برای رشد خودپردازها وجود دارد.