پیش‌بینی روند آتی دستگاه‌های خودپرداز طبق نظرسنجی ATM MarketPlace

مونا رحیمی چهارده؛ تحلیلگر بازار در شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی/ گزارش زیر تحت عنوان «روند دستگاه‌های خودپرداز در سال ۲۰۱۵ توسط ATM MarketPlace» انجام شده است. هدف از تهیه این گزارش، تعیین روند آتی رشد دستگاه‌های خودپرداز است که می‌تواند قابلیت پیش‌بینی نحوه و چگونگی استفاده مردم از خودپردازها را در سال‌‌های آینده نشان دهد. جامعه نمونه آماری پاسخ‌دهندگان از مشتریان آمریکایی و هندی هستند که براساس سن، جنسیت و درآمد خانوار دسته‌بندی ‌شده‌اند. با توجه به گستردگی مطالب، در این بخش از گزارش، نتایج حاصل از پاسخ مشتریان آمریکایی آورده شده و در گزارش بعدی نتایج حاصل از پاسخ مشتریان هندی ارائه خواهد شد.

  • ۱۳۹۶/۰۶/۰۸ ۰۰:۰۰:۰۰
  • 4167

جامعه آماری نظرسنجی آمریکا





بر اساس این نظرسنجی پاسخ کلی مشتریان آمریکایی به این پرسش که «مایل هستید کدام‌یک از قابلیت‌های زیر در دستگاه خودپرداز وجود داشته باشد»، در جدول زیر قابل مشاهده است:


حال به‌صورت جزئی‌تر براساس شاخص‌هایی مانند گروه سنی، درآمد خانوار و جنسیت پرسش فوق بررسی شده است و نتایج آن در زیر قابل مشاهده است:همان‌طور که در جدول‌ها مشاهده می‌کنید، قابلیت نقد کردن چک روی خودپردازها ازنظر گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال بالاترین اولویت را دارد. پس‌ازآن، برداشت پول به گونه‌های متعدد بیشترین درخواست را به خود اختصاص داده است. در سایر دسته‌ها، ابتدا برداشت پول به گونه‌های متعدد گزینه اصلی آن‌ها بوده و بعد نقد کردن چک موردتوجه قرارگرفته است. از طرفی با بررسی شاخص‌های درآمد خانوار و جنسیت نیز متوجه می‌شویم که برداشت پول به گونه‌های متفاوت و نیز نقد کردن چک از بالاترین اولویت برخوردار است. یکی از مهم‌ترین دلایل مراجعه مردم به شعب بانکی به عملیات چک مربوط می‌شود، به همین علت امکان نقد یا واگذاری چک خارج از ساعات اداری از اولویت زیادی برای مشتریان برخوردار است.




حال در این نظرسنجی پرسش دیگری تحت عنوان «این روزها چقدر از پول نقد استفاده می‌کنید؟» مطرح شده که نتایج آن در جداول زیر قابل مشاهده است:





همان‌طور که پیداست پول نقد همچنان محبوبیت خود را در بین دارندگان کارت حفظ کرده است. حتی باوجود رشد روزافزون بانکداری دیجیتالی، هنوز بسیاری از مردم علاقه دارند امور روزمره خود را با پول نقد انجام دهند. در حال حاضر نیز تنها مزیتی که دستگاه‌های خودپرداز نسبت به اپلیکیشن‌های بانکی و وب‌سایت‌ها دارند، بحث دریافت وجه نقد است.









در این قسمت سؤالی مطرح شده که گواه بر این است که دلایل متعددی برای ضرورت جایابی بهینه دستگاه‌های خودپرداز وجود دارد: ازجمله مهم‌ترین آن‌ها، استفاده بیشتر دارندگان کارت از این دستگاه‌ها است. در حقیقت محل نصب خودپرداز باید به‌گونه‌ای باشد که در دید مشتریان قرار بگیرد تا نظر آن‌ها را جلب کند و درعین‌حال در محل رفت‌وآمد هم باشد تا امنیت را تضمین کند. نتایج این نظرسنجی نیز گواه بر این است که دارندگان کارت تمایل دارند دستگاه‌های خودپرداز در معرض دید آن‌ها باشد.





در اینجا سؤالی مطرح شده که نشان‌دهنده اهمیت خودپرداز در نگاهِ دارندگان کارت است. ۵۲ درصد از مشتریان اعلام کردند میزان دسترسی به خودپردازها برای دریافت وجه از اهمیت بالایی برای آن‌ها برخوردار است. این سؤال دو حقیقت مهم را آشکار می‌کند: اول اینکه خودپردازها باید به‌درستی جانمایی شوند و در دسترس مشتری باشند. دوم اینکه همچنان علاقه به پول نقد در بین دارندگان کارت وجود دارد.





در سال‌های اخیر، حرکت به‌سوی بانکداری دیجیتال شتاب گرفته است و مؤسسات مالی و بانک‌های سنتی نیز به‌سرعت در حال به‌کارگیری فناوری‌های مالی و معرفی محصولات و خدمات جدید هستند. حال این پرسش مطرح است که آینده شعب چه خواهد بود؟ یا شاید بهتر است پرسید آیا آینده‌ای برای شعب وجود دارد؟ با توجه به تحقیقات ATMMarketPlace، مشتریان کماکان به شعب فیزیکی علاقه‌مندند. اگرچه امروزه شعبه‌ها برای برخی عملیات، بسیار گران به نظر می‌رسند، اما همچنان روابط طبیعی مشتریان، ترویج و ارتقای تصویر بانک و القای احساس امنیت به مشتریان از طریق شعب فیزیکی صورت می‌پذیرد. مشتریان هنگام مواجهه با مسائل پیچیده مالی یا معاملات بزرگ کماکان ترجیح می‌دهند گزینه رفتن به شعبه را در اختیار داشته باشند. ۶۳ درصد از مشتریان در این نظرسنجی اعلام کرده‌اند که بین شعبه بانک و VTM، شعبه بانک را انتخاب می‌کنند. بنابراین شعب بانک‌ها هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن دارند.





طبق تحقیقات ATM MarketPlace، چیزی حدود ۵۷ درصد دارندگان کارت آمریکایی، تعداد دستگاه‌های خودپرداز در این ایالت را کافی می‌دانند و ۳۴ درصد از آن‌ها هم بر این باورند که تعداد این دستگاه‌ها کافی نیست. نکته جالب‌توجه اینجاست که درصد افرادی که تعداد خودپردازها را کافی می‌دانند، تنها ۹ درصد است. این رقم نشان می‌دهد همچنان جا برای رشد خودپردازها وجود دارد.





براساس این نظرسنجی برای دارندگان کارت، نزدیکی به شعب بانک و خودپردازها از اولویت تقریباً یکسانی برخوردار است. تنها هشت درصد دارندگان کارت از خدمات آنلاین بانکی و سه درصد آن‌ها از خدمات پرداخت موبایلی استفاده می‌کنند. این مسئله نشان از علاقه مشتریان به شعب و خودپردازها در مقایسه با سایر ابزارهای الکترونیکی در این برهه از زمان دارد.






دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیک:
دیدگاه: