خداحافظی نرم تداوم کاهش استفاده از پول نقد در اروپا، ایالات متحده و استرالیا

در ضمن نباید این واقعیت را از نظر دور داشت: به محضی این که افراد شروع به کاهش استفاده از پول نقد کنند، دیگر هیچگاه به مصرف بیشتر پول نقد ترغیب نمی‌شوند. نتایج سال جاری که با مطالعات بانکداری سال‌های 2016، 2015 و 2014 مطابقت دارد نیز نشان می‌دهد اتکا افراد به پول فیزیکی در حال کاهش است. در واقع، مردم بیش از پیش از طریق روش‌های غیرنقدی از قبیل اپلیکیشن‌های پرداخت موبایلی، تراکنش‌های خود را انجام می‌دهند.

  • ۱۳۹۶/۰۶/۰۷ ۰۰:۰۰:۰۰
  • 2623

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در طول هزاره‌های گذشته، پول اشکال و قالب‌های مختلفی به خود گرفته است؛ از سکه‌های طلایی و نقره‌ای گرفته تا اسکانس و چک‌های مسافرتی. به همین ترتیب، رابطه ما با پول نقد نیز اغلب با تغییر شکل آن عوض شده است. اخیرا، جامعه بدون پول نقد به مضمونی کلیدی در تغییرات فناورانه بدل شده است؛ پول‌های کاغذی و سکه‌ها ابتدا توسط کارت‌های بانکی و اعتباری اندکی به حاشیه رانده شدند و امروز ارزهای دیجیتالی از قبیل پرداخت‌های موبایلی بیش از پیش جای پول نقد را می‌گیرند.  (تصویر 1)


گزارشی با عنوان «مطالعه بین‌المللی بانکداری موبایلی 2017- جامعه بدون پول نقد» به بررسی نگرش افکار عمومی درباره جایگزین‌های پول نقد در 15 کشور پرداخته است. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که یک جامعه بدون پول نقد نه تنها ممکن بلکه برای بخشی از مردم کشورهای اروپایی تا حد زیادی قابل قبول است. در حال حاضر، از هر پنج نفر، حدود یک نفر (معادل 21 درصد) در اروپا می‌گویند که این روزها به ندرت پول نقد اعم از کاغذی و سکه با خود حمل می‌کنند. بسیاری نیز در حال کاهش استفاده از پول نقد هستند. در همین رابطه 54 درصد از افراد بر این باورند که نسبت به یک سال قبل، از پول نقد به مراتب کمتر استفاده می‌کنند. از این تعداد، از هر 10 نفر حدود 8 تن (معادل 78 درصد) می‌گویند که پیش بینی می‌کنند طی 12 ماه آینده میزان استفاده شان از پول نقد از این هم کمتر شود.

در ضمن نباید این واقعیت را از نظر دور داشت: به محضی این که افراد شروع به کاهش استفاده از پول نقد کنند، دیگر هیچگاه به مصرف بیشتر پول نقد ترغیب نمی‌شوند. نتایج سال جاری که با مطالعات بانکداری سال‌های 2016، 2015 و 2014 مطابقت دارد نیز نشان می‌دهد اتکا افراد به پول فیزیکی در حال کاهش است. در واقع، مردم بیش از پیش از طریق روش‌های غیرنقدی از قبیل اپلیکیشن‌های پرداخت موبایلی، تراکنش‌های خود را انجام می‌دهند. در واقع، به نظر می‌رسد گروهی از افراد تا حدی زیادی از پول نقد دست کشیده‌اند. این گروه از افراد، از پول کاغذی و سکه‌ها تنها یک بار در ماه، یک بار در سال یا از این هم کمتر بهره می‌گیرند. تا همین چند دهه پیش، راحت زندگی کردن بدون پول فیزیکی بیشتر شبیه یک داستان علمی-تخیلی بود مام امروز این قضیه به یک فرض واقع‌گرایانه بدل شده است.   (تصویر 2)





مسئولین پرداخت غیرنقدی را ترجیح می‌دهند

در عین حال، کشورهای بیشتری استفاده از پرداخت‌های کلان نقدی را توصیه نکرده و یا غیرقانونی می‌دانند. همچنین برخی فروشندگان نیز تراکنش‌های غیرنقدی را ترجیح می‌دهند. کنت روگوف، استاد دانشگاه هاروارد در کتابش با عنوان «نفرین پول نقد» این طور استدلال می‌کند که پول فیزیکی می‌تواند فساد و فرار مالیاتی را تسهیل کند. از نظر او، بسیاری از معایب را می‌توان تقلیل داد اگر اسکناس‌های درشت‌تر از گردش مالی خارج شود. تحقیق‌ها حاکی از آن است که تنها 6 درصد در اروپا باور دارند که از دور خارج شدن اسکناس‌های درشت، بتواند بر مسائل مالی آن‌ها تاثیر بگذارد. درواقع، اسکانس‌های درشت همین حالا هم از رده خارج شده اند. به عنوان مثال، می‌تو ان به اسکناس‌های 500 یورویی اشاره کرد که قرار است تا پایان سال 2018 میلادی از رده خارج شود.

استرالیا: پیش به سوی جامعه بدون پول نقد

فروشندگان و کسبه استرالیایی ادعا می‌کنند که دریافت‌های نقدی ان در بازه زمانی سال‌های 2010 تا 2016 میلادی، 46 درصد کاهش یافته است. این را یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که توسط موسسه پژوهش بازار «ایست اند پارتنرز» صورت گرفته است. در صورت تداوم این روند، پرداخت‌های نقدی در سراسر استرالیا تا سال 2019 میلادی به کمتر از 5 درصد خواهد رسید. این تحقیق که با نظرسنجی از 2 هزار 200 فروشنده صورت گرفته است نشان می‌دهد که پرداخت با کارت‌های اعتباری نیز در بازه مشابه 11 درصد کاهش یافته است. این در حالی است که در نقطه مقابل، پرداخت با کارت‌های نقدی (برداشت) 56 درصد افزایش داشته است. هم چنین آمارهای بانک مرکزی استرالیا حاکی از آن است که دریافت وجه نقد از دستگاه‌های خودپرداز به پائین ترین سطح خود تا به حال رسیده است. یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که پرداخت نقدی در استرالیا دیگر یک روش اصلی برای پرداخت محسوب نمی‌شود.

بدون شک نباید نقش کسب و کار و تجارت آنلاین را در این وضعیت نادیده گرفت. در حال حاضر 82 درصد کسبه استرالیایی می‌گویند که یا قابلیت پذیرش پرداخت‌های آنلاین را داشته یا در صدد برای فراهم آوردن امکان آن هستند. این در حالی است که این میزان در سال 2010 میلادی تنها 15 درصد بود. با این حال، کسب و کارهای کمتری به سراغ وب سایت‌های هم خوان با موبایل و پلتفرم‌های پرداخت رفته‌اند. طبق این پژوهش، از هر پنج فروشنده استرالیایی تنها یک نفر می‌گوید که وب‌سایت‌اش با گوشی‌های موبایل همخوان است. در واقع به‌رغم گسترش سریع دستگاه‌های موبایلی اعم از گوشی‌های هوشمند و تبلت، فروشندگانی اندکی در استرالیا در جهت برآورده کردن این نیاز گام برداشته‌اند. از دیگر سو، در شرایطی که مشتریان بیش از پیش به پلتفرم‌هایی چون فناوری‌های پوشیدنی، پرداخت‌های موبایلی و پرداخت‌های غیرتماسی روی آورده و این شیوه‌های پرداخت بیشتر با زندگی روزمره مشتریان پیوند می‌خورد، نیاز به حمل پول نقد با شتاب بیشتری کمرنگ و کمرنگ‌تر می‌شود.

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیک:
دیدگاه: