بررسی مشتریان و مشتاقان بانکداری اسلامی

سه شنبه 23 آذر 1400
 بانکهای اسلامی و بانکهای متعارف امروزی می دانند که اگر 3/1 میلیارد مسلمان دنیا، امکان انتخاب داشته باشند ، ترجیح می دهند از خدمات مالی مطابق با اعتقادات مذهبی شان استفاده کنند . از طرفی این شیوه بانکداری علاوه بر مسلمانان برای غیر مسلمانان نیز جاذبه دارد .
درمالزی بانکها دریافته اند که تقریبا 25 درصد حسابهای اسلامی ، توسط غیر مسلمانانی که به دنبال محصولات بانکداری متفاوت و جدید هستند ،گشایش می شوند . تعداد صاحبان غیر مسلمان حساب ها در بانکهای اسلامی خاورمیانه ، انگلیس و آمریکا از روند رشد آهسته ولی یکنواختی برخوردار هستند . با این حساب جاذبه بانکداری اسلامی برای مشتریان غیرمسلمان در چیست؟
برای پی بردن به علت جاذبه بانکداری اسلامی برای مشتریان غیر مسلمان باید اصول اولیه ای را که محصولات بانکداری اسلامی از آنها نشأت گرفته است  را مورد بررسی قرارداد که عبارتند از : آگاهی نشان تجاری و مقایسه.
 
  آگاهی
همچنانکه بانکداری اسلامی بطور گسترده تری موضوع بحث رسانه ها قرار گرفته است، مشتریان بیشتری در پی یافتن تعریف بانکداری اسلامی و کسب اطلاعات دررابطه با چگونگی عملکرد و فواید آن در سبک زندگی افراد هستند.
موسسات عرضه کننده بانکداری اسلامی به خوبی دریافته اند که آموزش مشتریان ( مسلمان یا غیرمسلمان) کلید جذب مشتریان جدید است. بانک اسلامی بریتانیا نیز ، آموزش مشتریان و بالابردن سطح آگاهی آنان در مساجد محلی را از اصول مهم در جذب مشتریان مسلمان می داند . در رابطه با غیرمسلمانان، مشکل،‌عمل گرایانه تر است و آگاه کردن مشتریان بواسطه تأیید نشان تجاری و ارائه یک تعریف مشخص از طرح ارزشی بدست می آید.
  نشان تجاری
تأمین مالی اسلامی یک شیوه تأمین مالی است که بر پایه شریعت و تعالیم قرآنی قرار داد. این اصول اسلامی معاملاتی را که ربا در آن وجود داشته باشد را ممنوع کرده است.
زمانی که معنای واقعی کلمه ربا موضوع اصلی بحث قرار گیرد، کافی است که بگوییم بر اساس اصول اعتقادی تأمین مالی اسلامی، ربا مساوی است با بهره بنابراین پرداخت های آن باید بدون بهره باشد و به جای آن پرداخت بر اساس تقسیم سود می تواند جایگزین شود.
پس، موسسات مالی باید محصولاتی را عرضه کنند که دردرآمد حاصل از آن بهره ای وجود نداشته باشد و همچنین منشأ آن از محل سرمایه گذاری در فعالیت های ممنوع شده برای مسلمانان نباشد. نشان تجاری بانکداری اسلامی ، سرمایه گذاری اخلاقی و تسهیم در سود و زیان است. یک مجموعه ای از رهنمون ها که برای مشتریان سراسر دنیا گیرا و مطلوب است.
 
  مقایسه
جاذبه محصولات بانکداری اسلامی برای غیرمسلمانان نه تنها از لحاظ اهداف اجتماعی آن است بلکه این حقیقت است که محصولات مذکور به سرمایه گذار طلبکار یا بازرگان بر حسب پیشینه واولویتهای ریسک آنان، روشهای جدید درجه بندی محصولات مالی را ارائه می دهند، محصولات بانکداری اسلامی و بیمه می توانند به هر سرمایه گذار یا بازرگان ( مسلمان و یا غیرمسلمان)، راههای نوین مدیریت ریسک را نشان دهند.
مشارکت یا شرکتی که منابع مالی آن از محل فروش سهام اسلامی تأمین شده است باید مطابق با شریعت اسلام عمل کند. به عبارت دیگر ،‌نباید در تولید و توزیع الکل ،‌محصولات تنباکو، مواد مخدر، هرزه نگاری،‌قمار یا فعالیت های مضر برای طبیعت دخالت داشته باشند. سرمایه گذاری در یک صندوق سهام اسلامی پیشبرد اهداف مالی و اجتماعی را به همراه دارد.
 
یک رویکرد چند فرهنگی نسبت به استراتژی
به منظور جذب مشتریان غیرمسلمان، بانکهای اسلامی و بانکهای سنتی عرضه کننده محصولات اسلامی باید استراتژیی را اتخاذ کنند که شامل یک طرح ارزشی باشد و خدمات ارزش افزوده قابل فهم و مشخصی را در برگیرد.
بهترین تبلیغ در متمایز کردن خدمات بانکداری اسلامی با بانکداری سنتی، بیان اختلافات در مورد بهره تقسیم و تسهیم زیان نیست. بلکه ارزشهای اسلامی باید در عمل رعایت شود. به عنوان مثال ، در اکتبر 2005 ، نشنال بانک قطر اعلام کرد در ماه رمضان همه مطالبات خود بابت اقساط وامهای خودرو و شخصی مشتریان را به تعویق خواهد انداخت. QNB‌ بانک با بررسی عادات پس انداز و خرج کردن مشتریانش در طول ماه مبارک رمضان متوجه شد که آنها بیش از حد توان خود فعالیت می کنند و این تخفیف با هدف حمایت از مشتریانی که نیازمند کمک هستند، داده شده است.
اگرچه از لحاظ استانداردهای بانکداری غربی، هزینه مبادرت به اینگونه کارها سرسام آور و گزاف است و به زبان ساده از لحاظ تجاری مقرون به صرفه نیست، اما این شیوه رفتار نشنال بانک قطر دو ویژگی مهم طرح ارزشی اسلامی را نشان می دهد:
 1- همدردی و دلسوزی با همنوعان
 2- احساس سودمندی بیشتر در جامعه
 
آینده بانکداری اسلامی
بازار بانکداری اسلامی در دوران تجدید حیات به سر می برد بطوریکه مشتریان دریافته اند بانکداری اسلامی با توجه به زیربنای اخلاقی و ساختار مالی بدون بهره اش یک شیوه بسیار مطلوب برای  سرمایه گذاری و نگهداری وجوهشان به حساب می آید. با توجه به چالش بانک ها برای پیدا کردن مشتریان جدید و حفظ مشتریان فعلی، آنها هزینه بی وفایی مشتریان را به مشتریان فعلی انتقال می دهند.
در بانکداری اسلامی،‌اگرچه هزینه ها در بعضی موارد بالاتر از بانکهای سنتی است اما از همان ابتدا بطور واضح ومشخص وضع شده است و مشتریان به نوع ارتباطات خود با بانک واقف هستند. با توجه به اطمینان مشتریان از تسهیم ضرر و تقسیم سود و همچنین استاندارد بالای سرمایه گذاری بانکها و توجه به مسائل اجتماعی و هم شرکت های سودآور، حس وفاداری را درآنها بوجود می آورد.

تعداد بازدید: 32517


تمامی حقوق متعلق به این سایت برای بانک ملی ایران محفوظ می باشد.
Bank Melli Iran - Copyright © 2023 rss mail