سوئیفت

  تعریف سوئیفت

سوییفت برگرفته از واژه های
Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication
می باشد و به مفهوم جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی است.
     

سوییفت یک مؤسسه تعاونی یا به عبارتی دیگر یک مؤسسه غیرانتفاعی است که مدیریت آن به عهده اعضاء و به بانک های عضو تعلق دارد و از طرف اعضاء با پرداخت حق عضویت و هزینه های خدمات مورد استفاده توسط موسسات عضو تأمین مالی می شود.


  مزایای سوئیفت

نقش سوییفت در جامعه جهانی مالی
ایجاد جامعه ای متشکل از مؤسسات مالی، فراهم نمودن بستری برای تبادل پیام با بالاترین سطح ایمنی و اطمینان، استفاده از یک رویه مشترک و استاندارد در تبادلات مالی و حذف روشهای ارتباطی غیر استاندارد می باشد. موسسات مالی در سراسر جهان از سیستم سوییفت به منظور تبادل اطلاعات مالی محرمانه خود استفاده می نمایند تا پیامهای خود را با سرعت، دقت و ایمنی بسیار بالا به مقصد ارسال نمایند.


تاریخچه سوییفت
با توجه به اهداف اولیه تعیین شده یعنی ایجاد بهترین زیرساخت برای تبادلات مالی، کاهش ریسک و مخاطره مالی و افزایش کارایی سازمان برای ارائه سرویس به جامعه جهانی مالی، سازمان سوییفت در سال 1973 میلادی با عضویت 239 بانک بزرگ و معتبر دنیا از 15 کشور به منظور ایجاد یک شبکه بانکی در کشور بلژیک تاسیس یافت. این سازمان از سال 1977 پس از فراهم آوردن مقدمات لازم و انجام امور مربوط به امنیت سیستم های رایانه ای، به طور رسمی ارائه خدمات بانکی را آغاز نمود. مراکز عملیاتی این سازمان در سه کشور ایالات متحده امریکا،  هلند و سوئیس قرار دارد و اطلاعات تراکنش های مالی به صورت بر خط (آنلاین) میان آنها مبادله می گردد به گونه ای که در صورت بروز اشکال در هر کدام از آنها ، سایر مراکز قادر به ارائه سرویس می باشند.


استفاده کنندگان از سوییفت (SWIFT users)
1- مؤسسه مالی نظارت شده و دارای مجوز (Supervised Financial Institution- SUPE)  
مؤسسه دارای مجوزی که در بخشهای پرداخت، اوراق بهادار، بانکداری، بیمه، خدمات سرمایه گذاری و ... فعالیت می کند. این دسته از کاربران شامل سهام داران نیز می شود. این گونه موسسه های مالی می-توانند انواع پیام ها را ارسال یا دریافت نمایند.

2- نهاد فعال در صنعت مالی
(Non-Supervised Entity active in the financial industry- NOSU)
این گونه از مؤسسات می توانند انواع پیام ها را به مؤسسه مالی نظارت شده ارسال نمایند اما مجاز به ارسال یا دریافت پیام های مرتبط با پرداخت های مالی به سایر مؤسسات شبیه خود نمی باشند.

3- گروه های کاربری و شرکت ها
(Closed User Groups and Corporate entities- CORP)
مجموعه ای از مشتریان سوییفت که برای استفاده از برخی خدمات و محصولات سوییفت در یک زمینه
مشخص تعریف شده اند. شامل شرکت ها ، ناظر بازار مالی ، ارائه دهنده داده های بازار اوراق بهادار و ...  می شود. گروه های کاربری، مجاز به ارسال یا دریافت پیام هایی می باشند که توسط سرپرست گروه تعیین
می شود. شرکت ها مطابق با معیار های تعیین شده توسط سوییفت مجاز به ارسال و دریافت پیام می باشند.


مزایای سیستم سوییفت

 دو مزیت اساسی و مهم استفاده از این سیستم عبارتند از:

سرعت (ارتباط سریع با کارگزاران و موسسات عضو سازمان سوییفت)
امنیت (تبادل پیام های مالی استاندارد به روشی مطمئن)

پیام های مبادله شده به صورت خودکار رمز گذاری می شوند. متن پیام ها تا رسیدن به مقصد پراکنده و نامفهوم است و دسترسی به پیام ها توسط افراد غیرمجاز میسر نیست.


نحوه شناسایی بانکها و مؤسسات مالی در سوییفت
به منظور شناسایی بانکها و مؤسسات مالی و پردازش خودکار پیامها در سیستم رایانه ای سازمان سوییفت به هر یک از اعضاء یک کد منحصر به فرد تحت عنوان کد شناسایی تجاری  (BIC: Business Identifier Code) اختصاص داده می شود . (شناسه سوییفت بانک ملی ایران:   MELI IR TH XXX)
  
طبقه بندی پیامهای مالی (Categories)
طبقه 1 : حواله مشتریان و چک ها
طبقه 2 : انتقالات بین بانکی
طبقه 3 : معاملات ارز
طبقه 4 : وصولی ها
طبقه 5 : اوراق بهادار
طبقه 6 : بازار کالا
طبقه 7 : اعتبارات اسنادی و ضمانت نامه های ارزی
طبقه 8 : چک های مسافری
طبقه 9 : مدیریت وجوه و اعلامیه ها
طبقه
: طبقه دیگری از پیامها می باشد که در تمامی طبقه پیامهای 1 الی 9 کاربرد دارند و از آن به عنوان
گروه مشترک نام می برند.

سوییفت در بانک ملی ایران
از آنجایی که منطقه خاورمیانه در سالهای ابتدایی فعالیت سازمان سوییفت (اوایل دهه70) تحت پوشش سازمان قرار نداشت، طی مکاتبات انجام شده با سازمان سوییفت، نیاز الحاق بانک ملی ایران به عنوان یکی از بزرگترین بانکهای تجاری منطقه به شبکه جهانی سوییفت مطرح گردید. در همین راستا با تأکید مدیریت بانک مبنی بر لزوم عضویت در این سازمان و استفاده از مزایای آن، عضویت بانک ملی ایران و سایر بانکهای تجاری در مجمع سالانه سوییفت در سال  1992مطرح و به تصویب رسید. برنامه ریزی اجرایی پروژه سوییفت از شروع عضویت بانک آغاز و در طی مدت یک سال به مرحله بهره برداری رسید. به گونه ای که بانک ملی ایران از تاریخ چهاردهم آذر 1372برابر با 1993 میلادی به طور رسمی فعالیت مخابره پیامهای مالی خود را از طریق این شبکه آغاز نمود. فعالیت سیستم سوییفت بانک ملی ایران به طور متمرکز در اداره مرکزی آغاز گردید و سپس با تلاش پیگیر مسئولین امر و کارشناسان، این امکان فراهم گردید تا اولین شعبه در سال 1376به شبکه سوییفت متصل گردد. بانک ملی ایران طی چند سال اخیر توانسته است بالاترین تعداد کاربران خود (واحدهای اداری و شعب ارزی) در سیستم بانکی ایران را به شبکه جهانی سوییفت متصل نماید.


تمامی حقوق متعلق به این سایت برای بانک ملی ایران محفوظ می باشد.
Bank Melli Iran - Copyright © 2023 rss mail